شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
روایت نیوزویک از سردار قاسم سلیمانی:
کسی که اکنون داعش را درهم می‌شکند

مجله هفتگی آمریکایی نیوزویک اقدام به انتشار تصویر سردار «قاسم سلیمانی» روی جلد آتی که قرار است در پنجم ماه دسامبر 2014 (برابر با 14آذرماه) انتشار یابد کرده است. روی جلد درحالی که تصویر سردار قاسم سلیمانی قرار دارد نیوزویک در کنار آن نوشته است:  «کسی که نخست با آمریکا جنگید و اکنون داعش را درهم می‌شکند.» در این مقاله نوشته «جانین دی جیوانی Janine di Giovanni  با عنوان:  سایه ایران بر آموزش شبه‌نظامیان شیعه در عراق» به سیر تحولات اخیر در این کشور به‌خصوص پس از سرنگونی صدام و قدرت و ضعف گرفتن گروه‌های سنی و شیعه دراین کشور می‌پردازد.
نیوزویک نوشت: درحالی که طی 5 ماه گذشته تلاش آمریکا با متحدانش برای از میان برداشتن گروهک تروریستی داعش در جریان است گروه‌های شبه نظامی شیعه مرکزیت اصلی عملیات نظامی عراق را تشکیل می‌دهند. دکتر «موفق الرابعی» یکی از نمایندگان پارلمان و مشاور سابق امنیت ملی عراق دراین مورد می‌گوید: چه کسی 3 روز پس از سقوط موصول به فریاد ما رسید؟ الرابعی گفت:  این آمریکایی‌ها نبودند، آنها تنها 3 ماه بعد از این واقعه، حملات هوایی را، آن هم پس از سربریده شدن
 3 نفر از شهروندانشان، انجام دادند، این درحالی بود که سرعت پاسخ ایرانی‌ها به بغداد و اربیل تنها یک روز بود. مشاور سابق امنیت ملی عراق به نیوزویک گفت: ایرانی‌ها تجهیزات نظامی و  زبده‌ترین افراد خود را برای مشاوره و آموزش نظامی از اعضای سپاه به عراق فرستادند.
وی تصریح کرد:  ایران قاسم سلیمانی، مغز متفکر نظامی خود را که فرمانده نیروهای قدس است، به عراق فرستاد، فردی که بسیاری از فرماندهان نظامی او را یکی از زبده‌ترین و برجسته‌ترین فرماندهان استراتژیک نظامی می‌دانند. نیوزویک نوشت:  درحالی که سلیمانی معمولا به‌دور از جنجال‌های رسانه‌ای است، با این حال در سپتامبر ماه گذشته اجازه داد تا از وی در صحنه نبرد در «آمرلی» عراق عکس گرفته شود تا بدین وسیله پیامی روشن به غرب فرستاده شود که تهران حضوری عینی دارد.
یکی از رهبران سیاسی شیعه در عراق که خواست نامش ذکر نشود به این مجله آمریکایی گفت:  او (سلیمانی) اغلب در بغداد یا شمال عراق حضور دارد، البته که دولت عراق از این امر مطلع است، چرا که وی فردی با ذکاوت است و او در کار خود از بهترین‌هاست. در همین حال الرابعی مشاور سابق امنیت ملی عراق در بخش دیگری از این مقاله با یادآوری این‌که درواقع (این گروه‌ها)  از تهران حمایت می‌شوند به نیوزویک گفت: طرف آمریکایی باید  با ایران آشتی کند، با توافق یا بدون توافق هسته‌ای یک آشتی بین ایران و آمریکا، تشریک مساعی بزرگی جهت برقراری ثبات در منطقه به‌وجود خواهد آورد.


تعداد بازدید :  108