شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:
قصد گروکشی با دولت در زمینه هسته‌ای را نداریم

پس از پایان مذاکرات در وین و تمدید 7ماهه آن تعدادی از نمایندگان از لزوم بررسی توافق نهایی در مجلس و تصویب آن سخن گفتند. احمد بخشایش‌اردستانی اما می‌گوید نمایندگان تنها حق مجلس را به دولت یادآوری کرده‌اند و قصد گروکشی در زمینه هسته‌ای را ندارند.
برخی از نمایندگان مجلس اخیرا گفته‌اند که هر نوع امضای توافق با گروه 1+5 باید ابتدا از تصویب مجلس بگذرد آیا نمایندگان حقیقتا به‌دنبال بررسی این موضوع در صحن مجلس هستند یا تنها به دلیل تقابل با کنگره آمریکا این بحث‌ها مطرح شده است؟
مجلس از حق خودش نمی‌گذرد چه توافق انجام بشود یا نه طبق قانون اساسی هرگونه توافق بین‌المللی و هر نوع قرارداد بین‌المللی به انحاء و اسماء گوناگون باید از تصویب مجلس بگذرد. مذاکره‌کنندگان در این مورد می‌گویند چون نامش را گذاشته‌ایم اقدام مشترک برای توافق نهایی نیازی به مصوبه مجلس ندارد به جز آن بخشی که مربوط به پروتکل الحاقی است. حالا مجلس می‌گوید این حق من است که این موضوع را بررسی کنم وگرنه این‌که به دلیل مقابله با کنگره یا گروکشی در برابر دولت باشد این‌طور نیست بلکه مجلس معتقد است توافق فارغ از محتوا باید به تصویب مجلس برسد.
یعنی می‌گویید در گرماگرم مذاکرات با 6 کشور و هنگامی که سرانجام همه به یک توافق نهایی رسیدند آقای ظریف بگوید من اول بروم ببینم مجلس این متنی را که پس از ماه‌ها مذاکره به آن رسیده‌ایم تصویب می‌کند یا نه؟
معمولا توافقاتی که دوطرف انجام می‌دهند با این شرط امضا می‌کنند که مسئولیت اقناع کنگره و مجلس را نیز خود برعهده می‌گیرند و امضا را منوط می‌کنند به تصویب مجلس خود. برای شما یک مثال می‌زنم وقتی کشورهای اروپایی برای پیوستن به اتحادیه اروپا مدت‌ها چانه‌زنی می‌کنند و تقاضای خود را به اتحادیه می‌دهند سرانجام برای تصویب نهایی به سراغ مجلس خود می‌روند و این موضوع بسیار طبیعی است. هنگامی که آقایان ظریف و کری امضا کردند هم هرکدام به سراغ مجالس خود می‌روند. قانون اساسی ما نیز چنین موضوعی را پیش‌بینی کرده است چون میان 290نفر احتمال استبداد کمتر از یک نفر است. ضمن این‌که وقتی یک توافقی انجام می‌شود متن آن باید برای مردم تشریح شود تا بدانند چه اتفاقی افتاده است. در گذشته تاریخی ما توافق‌های بسیاری انجام می‌شد و سال‌ها مردم از آن باخبر نمی‌شدند اما در جمهوری اسلامی این‌طور نیست. موسسان جمهوری اسلامی به این دلیل بر تأیید مجلس تأکید کردند نه این‌که مجلس بخواهد از دولت گروکشی کند.
مجلس در نهایت با پروتکل الحاقی چه خواهد کرد، فکر می‌کنید این پروتکل از تصویب نمایندگان خواهد گذشت؟
وقتی مذاکره‌کنندگان بیایند و دلایل خود را برای قبول کردن پروتکل الحاقی مطرح کنند مجلس هم متقاعد می‌شود به این دلیل که نمایندگان به هیچ‌وجه قصد گروکشی ندارند کما این‌که می‌بینید این پروتکل همین حالا هم بدون تصویب مجلس در‌حال اجراست.


تعداد بازدید :  109