شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

قیام عبدالقادر الجزایری
182‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم نوامبر 1832میلادی، عبدالقادر الجزایری معروف به‌ هادي، قیام خود در برابر تجاوز فرانسه را با كمك سلطان مراكش، امیر تونس و ياري قبايل داخلی آغاز کرد. عبدالقادر از‌ سال 1832 تا 1847میلادی با سپاهيان فرانسه جنگيد اما در پی 15‌سال جنگ نيروهايش تحليل رفتند و سلطان مراكش و امير تونس هم بر اثر فشار دولت فرانسه، از ياري‌اش خودداري كردند. در نتيجه، او از فرانسه شكست خورد و پس از مدتي زندان با اين شرط آزاد شد كه ديگر به كشور خود، الجزاير باز نگردد.

اولتيماتوم به ايران
103‌سال پیش، برابر با هشتم آذر 1290خورشیدی، دولت روسيه طی یک اولتيماتوم از ایران خواست ظرف 48ساعت مورگان شوستر آمريکايي را که براي اصلاح خزانه‌داري و ماليه ايران استخدام شده بود برکنار کند. روز بعد مجلس به‌رغم اصرار وثوق‌الدوله، اولتیماتوم را رد کرد. مردم تهران به جانبداري از مجلس به خيابان‌ها ريختند و تزار روسيه پس از آگاه شدن از تصميم مجلس ايران دستور داد که 4‌هزار سرباز روانه ايران شود. مجلس نهایتا در 28 آذرماه اجبارا اولتیماتوم را پذيرفت.

درگذشت کری گرانت
28‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم نوامبر 1986میلادی، آرچیبالد الک لیچ، معروف به کری گرانت، بازیگر مشهور سینمای آمریکا و انگلستان بر اثر سکته مغزی درگذشت. گرانت از سوی انستیتوی فیلم آمریکا در رده دوم برترین هنرپیشگان مرد تاریخ سینما قرار گرفته است. از فیلم‌های مهمی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به «داستان فیلادلفیا»، «شمال از شمال غربی»، «بدنام» و «گرفتن یک دزد» اشاره کرد. گرانت در‌ سال ۱۹۶۶ اعلام بازنشستگی کرد و حتی تلاش کارگردان‌هایی چون کوبریک، ‌هاکس و هیچکاک هم برای بازگرداندن او به سینما به جایی نرسید.


تعداد بازدید :  349