شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
فرمانده انتظامی استان البرز، جزییات این گروگانگیری را تشریح کرد
پایان 40 ساعت کابوس آدم‌ربایی 1000 سکه‌ای

جعفر پاکزاد| صدای خشن مرد جوان از پشت گوشی، خبر از حادثه‌ای شوم می‌داد. مرد جوان با لحنی تند گفت: «اگر می‌خواهید یک بار دیگر پسرتان را زنده ببینید، 1000 سکه طلا آماده کنید.» دو مرد آدم‌ربا با ربودن پسر نوجوان یک خانواده ثروتمند در کرج قصد داشتند به پول هنگفتی دست پیدا کنند اما وقتی پای کارآگاهان پلیس آگاهی البرز به ماجرا باز شد این آدم‌ربایی 40 ساعت بیشتر طول نکشید و با دستگیری دو آدم‌ربا، پسر نوجوان به آغوش خانواده‌اش بازگشت.
ظهر روز اول آبان‌ماه‌ سال ‌جاری بود که زن میانسالی با صدایی لرزان با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تماس گرفت و خبر از وقوع یک آدم‌ربایی در مهرشهر کرج داد. زن میانسال که خود را سرایدار یکی از مدارس راهنمایی مهرشهر معرفی کرد در تماس تلفنی به ماموران گفت:  وقتی درحال رساندن یکی از دانش‌آموزان به خانه‌شان بودم ناگهان یک خودروی پژو206 در مقابلمان توقف کرد. دو مرد جوان که مسلح به چاقو و قمه بودند از خودرو پیاده شدند و با زور و تهدید پسر نوجوان به نام پوریا را ربودند. پس از دریافت خبر، ماموران نیروی انتظامی کلانتری مهرشهر راهی محل حادثه شدند و پس از صحت ماجرا موضوع آدم‌ربایی به اداره آگاهی گزارش داده شد. بلافاصله پرونده‌ای درخصوص وقوع آدم‌ربایی در اداره آگاهی استان البرز تشکیل و ماموران آگاهی به سرپرستی حمیدرضا گل‌صباحی رئیس پلیس آگاهی استان البرز، تحقیقات ابتدایی را برای شناسایی آدم‌رباها آغاز کردند.
«سرهنگ بخشعلی کامرانی صالح» فرمانده انتظامی استان البرز در نشست خبری روز 5 آبان ماه در حضور خبرنگاران درباره جزییات این آدم‌ربایی گفت: «در تحقیقات ابتدایی کارآگاهان مشخص شد پدر و مادر پوریا در زمان وقوع حادثه در شهر مقدس مشهد حضور دارند. تیم‌های عملیاتی و تحقیقاتی از همان ابتدا دست به کار شدند تا سرنخی از آدم‌رباها و کودک ربوده شده به دست آورند تا این‌که 6 ساعت پس از وقوع ماجرا، آدم‌ربایان در طی تماسی با پدر خانواده برای آزادی فرزندش درخواست 1000 سکه بهار آزادی کردند.» وی در ادامه گفت: «پس از اولین تماس، ماموران با کارهای عملیاتی و پلیسی متوجه شدند آدم‌ربایان از طریق یک تلفن عمومی در شهر کرج تماس گرفته و برای این‌که سرنخی از خود برجای نگذارند مخفیگاه خود را در چند نقطه جا به جا کرده‌اند.» وی اضافه کرد: «بررسی‌ها نشان می‌داد پوریا 13 ساله چند‌سال پیش تحت عمل جراحی باز قلب قرار گرفته است و این مسأله نگرانی‌ها را بیشتر می‌کرد. بنابراین با توجه به این نکته، کارآگاهان با دادن آموزش‌های لازم به خانواده پوریا از آنها خواستند در تماس‌های بعدی حتما با فرزندشان صحبت کنند و از سلامتی وی آگاه شوند و در مرحله بعدی با آدم‌ربایان قرار بگذارند.» یک روز از آدم‌ربایی گذشته بود و آدم‌رباها در چندین نوبت با خانواده پوریا تماس گرفتند و با تهدید کردن آنها قصد داشتند نقشه خود را عملی کنند.
طبق رصد‌های کارآگاهان خبره اداره آگاهی با سرپرستی سرهنگ حمیدرضا گل‌صباحی و اقدامات فنی و پیچیده ماموران پس از گذشت یک روز مشخص شد آدم‌ربایان از کرج خارج شده و به استان گیلان گریخته‌اند. با مشخص شدن این موضوع طبق هماهنگی‌های انجام شده با آگاهی استان گیلان تحقیقات بیشتری در دست انجام قرار گرفت تا این‌که سرانجام تلاش‌ها به نتیجه رسید و کارآگاهان توانستند ردی از دو آدم‌ربا در شهر منجیل به دست آورند.
در این پرونده با این‌که حدود 24 ساعت بعد از تشکیل پرونده کارآگاهان توانستند محل استقرار آدم‌ربایان را به دست آورند اما به خاطر این‌که نجات جان کودک از اهمیت بیشتری برخوردار بود ماموران به تعقیب و مراقبت‌های نامحسوس خود ادامه دادند تا این‌که این تلاش‌ها به نتیجه رسید و سرانجام منجر به آزادی پوریا و دستگیری دو آدم‌ربا شد.
فرمانده انتظامی استان البرز درباره چگونگی دستگیری این افراد گفت: «طبق تحقیقات انجام‌شده و با زیرکی کارآگاهان اداره آگاهی مشخص شد دو فرد آدم‌ربا پس از حضور در قازیان بندرانزلی با ورود به شهر منجیل ویلایی را اجاره کرده و کودک ربوده شده را در این مکان نگهداری می‌کنند. وقتی ماموران، ویلای متهمان را تحت نظر قرار دادند، مشخص شد آنها قصد دارند گروگان را از شهر منجیل خارج کنند. تیم تحقیق، دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند و محورهای ورودی و خروجی شهر منجیل به‌طور نامحسوس تحت نظر قرار گرفته شد تا این‌که سرانجام سحرگاه روز 4 آبان ماه وقتی خودروی پژو آدم‌ربایان قصد عبور از ایست و بازرسی را داشتند در یک اقدام غافلگیرانه پلیسی محاصره و دستگیر شدند. سرانجام پس از 40 ساعت تلاش بی‌وقفه دو آدم‌ربا دستگیر و پوریا به آغوش خانواده‌اش بازگشت.
دو آدم‌ربا 22 و 23 ساله بارها پشت میله‌های زندان را تجربه کرده بودند که دوباره در بن‌بست پلیسی گرفتار شدند.  تحقیقات تکمیلی در این پرونده توسط کارآگاهان همچنان ادامه دارد تا زوایای دیگر این ماجرا روشن و همدستان احتمالی این متهمان نیز شناسایی و دستگیر شوند. خبرنگار روزنامه «شهروند» با «حمید» طراح این نقشه آدم‌ربایی گفت و گویی انجام داده است که در زیر می‌خوانید:
چند‌سال داری؟
23‌سال
گروگان را چطور انتخاب کردی؟ با خانواده او آشنا بودی؟
نه از طریق یکی از دوستانم باخبر شدم که این خانواده وضع مالی خوبی دارند و اگر فرزندشان را گروگان بگیریم می‌توانیم در ازای آزادی‌اش، پول میلیاردی به جیب بزنیم. به همین خاطر ماجرای گروگانگیری را به همدستم که از دوستان قدیمی‌ام بود پیشنهاد کردم.
چرا تصمیم گرفتید دست به آدم‌ربایی بزنید؟
مدت‌ها بود که بدهکار بودم و به همین خاطر به دنبال راهی بودم تا از بی‌پولی نجات پیدا کنم.
نقشه‌تان را چطور اجرا کردید؟
چند وقت رفت و آمد‌های این خانواده را زیر نظر گرفتیم تا این‌که فهمیدیم پدر و مادر پسر به مشهد رفتند. وقتی این موضوع را متوجه شدیم آن روز بعد از تعطیل شدن مدرسه با حمله به سرایدار پسر بچه را ربودیم.
چرا به شمال رفتید؟
فکر می‌کردیم با این کار پلیس نمی‌تواند رد ما را بزند و دستگیرمان کند.
چرا قصد داشتید از منجیل خارج شوید؟
پسر بچه مریض بود و هر لحظه امکان داشت جانش را از دست بدهد. ما هم که آدمکش نیستیم به همین خاطر تصمیم گرفتیم او را آزاد کنیم. اما وقتی قصد داشتیم از شهر منجیل فرار کنیم در ایست و بازرسی پلیس توسط ماموران محاصره و دستگیر شدیم.
از خانواده گروگان چقدر درخواست پول کرده بودید؟
می‌دانستیم وضع مالی آنها خوب است به همین خاطر به آنها گفتیم 1000 سکه بهار آزادی به ما بدهند.
اگر سکه‌ها را می‌گرفتید پسر بچه را آزاد می‌کردید یا او را می‌کشتید؟
گفتم که ما آدمکش نیستیم فقط قصد ما گرفتن سکه‌ها بود و اگر سکه‌ها را می‌گرفتیم حتما او را آزاد می‌کردیم.
می‌دانید چه سرنوشتی در انتظارتان است؟
بله زندان. خیلی پشیمان هستم اما چه فایده که دیگر راهی برای جبران باقی نمانده است.


تعداد بازدید :  292