شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
جوانروح هم به قطعه هنرمندان بدرقه شد
تلخ‌تر از مرگِ عظیم،‌دلمردگی ماست

شهروند | پاییزِ بدی بود. این را می‌شود از تعدادِ کسانی دانست که در این ماه‌ها پر کشیدند و رفتند، متوجه شد و یکی از آنان زنده‌یاد «عظیم جوانروح» که جمعه‌ای که گذشت - هفتم آذر ماه- با بدرقه اهالی سینما و تلویزیون از «خانه سینما» به قطعه هنرمندان رفت تا برای همیشه آرام گیرد. در این مراسم خیلی‌ها از او گفتند. از تاثیراتی که در این سال‌ها بر سینما گذاشت و از خلق و خوی اش.
«فرخ مجیدی»، هم دانشکده‌ای عظیم جوانروح ازجمله کسانی بود که از او گفت: «در مدرسه سینما و تلویزیون ‌سال 47، جایی بود که با «عظیم» آشنا شدم، او شخصیت پرشور و نشاطی داشت و همه را به خود جلب می‌کرد. همیشه پیشگام بود و به‌عنوان موتور متحرک عمل می‌کرد. او با چشم‌های یک کودک کنجکاو به دنیای اطرافش نگاه و عمل می‌کرد و کمتر پروژه‌ای اتفاق می‌افتاد که «عظیم» در آن فعالیت پرشور ونشاط نداشته باشد. به‌عنوان مثال در ساخت سریال «آتش بدون دود» در سال‌های قبل از انقلاب،‌ در سه شیفت کار می‌کرد، در نتیجه عوامل وقتی دیدند نمی‌توانند او را وادار به استراحت کنند به او مرخصی چند روزه داده و کار را تعطیل کرده بودند. کسانی که با او همکاری داشتند این حرف‌های من را
درک  می‌کنند.»
فرخ مجیدی همچنین به این مسأله اشاره کرد که: « دیگر عظیم آن شور و نشاط را نداشت و حتی وقتی در بیمارستان بود تمایل نداشت کسی به دیدنش برود. کسی که همیشه مرگ را دست می‌انداخت این بار احساس کرده بود مجبور است مقابل مرگ تسلیم شود و حاضر نبود جلوی دوستانش این تسلیم و شکست را تجربه کند.»
کیومرث پوراحمد که در آثار ماندگار «قصه‌های مجید» و «سرنخ» با او همکاری داشت، به این مسأله اشاره کرد که تلخ‌تر از مرگ «عظیم» مرگ ماست که در کُنج عزلت خزیده‌ایم و از هم دلمرده شده‌ایم‌؛ چون چشم سیاستمداران فرهنگ‌ستیز بالندگی فرهنگ را نمی‌تواند ببیند. همگی بیرون از زمان ایستاده‌ایم و هیچ‌کس با هیچ‌کس سخن نمی‌گوید و خاموشی است. در بخش دیگری از مراسم تشییع پیکر عظیم جوانروح، حسن بشکوفه تهیه‌کننده در سخنانی با چشمانی اشکبار گفت: «صحبت کردن برایم سخت است احساس غریبی می‌کنم در این مدت از خودم پرسیدم چرا خانه سینما؟ و بعد به خودم گفتم خب ما خانه‌ای دیگر نداریم ما از تلویزیون بیرون افتادیم اما سینما و خانه سینما، خانه ماست. آن چیزی که درخصوص عظیم جوانروح می‌گویم به حرفه خودم برمی‌گردد یک زمانی تهیه‌کنندگی تعریفی داشت و تهیه‌کنندگی عاملی بود برای تعامل با هنرمندان و مخاطبان و مدیران اما برای مدیریت پشتوانه نیاز بود. یک تهیه‌کننده زمانی می‌تواند موفق باشد که پشتوانه‌ای پشت او باشد.»
انوشیروان ارجمند بازیگر مجموعه تاریخی «مختارنامه» از دیگر سخنران مراسم تشییع پیکر
زنده یاد عظیم جوانروح بود. این بازیگر سینما و تلویزیون یار مهربان، رفیقی شفیق،‌ غم‌زدا‌، همدمی‌ نیکوصفت را در وصف عظیم جوانروح بیان کرد: «زمانی که در‌سال 53 از تهران به مشهد منتقل شدم با عظیم چندین تله فیلم کار کردیم. وقتی همه اعضای تیم تلویزیون و تئاتر با هم جمع می‌شدیم واقعا این طور بود که جای عظیم خالی است و همه به دنبال او بودند. تا جمع را سازمان ببخشند. «عظیم» همچون زنجیری بود که همه را به هم وصل کرده بود. من امروز تنها از جانب خودم برای تسلیت نیامده‌ام. همکاری‌ام با «عظیم» در سریال «مختارنامه» و «معصومیت از دست رفته» برایم
افتخار بود.»
این بازیگر سپس به جمله محمود فلاح خطاب به زنده یاد عظیم جوانروح اشاره کرد که گفته است: «عظیم اگر تو نبودی مختارنامه هم نبود»
علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر  و  هنرمندانی چون داود میرباقری، حسن پورشیرازی، مسعود کرامتی، فریبرز عرب‌نیا، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، گیتی معینی‌، تورج منصوری‌،‌ محمدرضا موینی‌، حسن فتحی‌، فریبا کوثری‌، مسعود فروتن‌، مهدی میامی‌، حسین جعفریان‌، فرهاد ورهرام، حسام نواب صفوی‌، حسن زاهدی، ضیاءالدین دری‌، محمد داودی‌، محمد آلادپوش و ... حضور داشتند.


تعداد بازدید :  257