شماره ۱۵۲۹ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
كويرها مكان مناسبي براي سفرهاي پاييزي‌ است؛ در اين گزارش به تعدادي از اين كويرها و لوازم مورد نياز براي سفر به آنها پرداخته‌ایم
تجربه‌های گرم براي روزهاي سرد

شهروند- ايران كشوري گرم‌وخشك است و براي همين تا دلتان بخواهد دشت‌هاي كويري را مي‌توان در گوشه‌وكنار ايران ديد؛ كويرهايي كه بهترين مكان براي سفرهاي پاييزي‌اند و مي‌توانيد با راه‌رفتن روي رمل‌هاي آن سكوت و آرامش را تجربه كنيد، البته نبايد فراموش كرد که براي سفر به كوير بايد با يك راه‌بلد و با تجهيزات كامل رفت تا دچار مشكل نشد. در اين گزارش مشخصات بعضي از كويرها و لوازم و تجهيزاتي كه بايد برای سفر با خود ببريد، آورده شده است.

ريگ‌زرين؛ در فاصله ۴۰ کیلومتر از شمال بافق در استان یزد، بیابان ریگ‌زرین یا مغستان خودنمایی می‌کند. این کویر با ارتفاعاتی که از میانش می‌گذرد، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده و شنزارهای ریز و روان آن بهترین تجربه از قدم گذاشتن بر کویر را به ارمغان می‌آورد. در قسمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی‌آباد زرین قرار گرفته که جهتی شمال ‌شرقی – جنوب غربی دارند و قسمت جنوب غربی این کویر را گنبدهای نمکی پوشانده است.

 ابرقو و خور و بيابانك؛ کویر ابرقو یکی از معروف‌ترین مناطق کویری کشور است. این کویر به شکل دایره بین دو رشته کوه قرار گرفته و به فاصله کمی از آن کویر تاغستان (طاقستان) واقع شده است. بخش عمده شهرستان خور را سرزمینی کویری تشکیل می‌دهد که جاذبه‌های منحصربه‌فردی دارد. در هر نقطه از این کویر تپه‌های بزرگی از ریگ به‌وجود آمده که با وزش باد تغییر شکل می‌دهد و هر یک نام خاصی دارد، مثل ریگ‌جن، تخت عباسی و….

ابوزيدآباد؛ اين كوير در شمال شرقي استان اصفهان قرار دارد و پاييز بهترين فرصت براي سفر به آن است. اين كوير علاوه بر زيبايي‌هاي يك كوير، شما را با قلعه‌هاي تاريخي، شهر زيرزميني اويي و كاروانسراي صفوي و آب‌انبار شگفت‌زده خواهد كرد. قلعه‌هاي اين كوير از نظر معماري ارزش بسزايي دارد و شهر زيرزميني‌اش عنوان قديمي‌ترين شهر زيرزميني دنيا را به خود اختصاص داده است.

مصر، در ميان كويرهاي ايران؛ كوير مصر از همه شناخته‌شده‌تر است و طرفداران خودش را دارد. كويري از توابع استان اصفهان كه در 700كيلومتري تهران و در ميان شن‌هاي روان كويري مركزي ايران واقع شده است و مورد توجه منجمان است. مصر لقب درياي شني كوير را به خود اختصاص داده و در مورد نام اين روستا روايت‌هاي مختلفي وجود دارد؛ فردی به نام یوسف که از اهالی این روستا بوده، در زمان مواجهه روستا با کم‌آبی چاه عمیقی حفر کرده و به آب می‌رسد و از ساکنان می‌خواهد به احترام حضرت یوسف(ع) و داستان او که در مصر اتفاق افتاد، نام مصر را روی آن بگذارند و مردم هم به احترام او می‌پذیرند. بهترین زمان سفر به کویر مصر از اواسط پاییز تا اواخر فروردین‌ماه است.

تخت عروس؛ تخت عروس یکی از زیباترین مناطق کویری است که در بالای آن در منظره جنوبی تپه‌های شن روان، چال سلکنون و روستای مصر قابل رویت‌ است. در منظره شمالی هم تپه‌های وسیع، شن‌های روان، تخت شور و در شمال‌ غربی کوه‌های دامغان و قله دماوند را در صورت صاف‌بودن هوا و باتلاق‌های کویر مرکزی  مي‌توان ديد. علت نامگذاری این منطقه به تخت عروس وجود مناظر زیبا بر بالای این تخت است. در فرهنگ کویرنشینان عروس نماد زیبایی و وجاهت است. مردمان حاشیه کویر به مناطق زیبا لقب عروس می‌داده‌اند. نام‌هایی چون روستای عروسان در شرق مصر و تخت عروس از جمله این نامگذاری‌ها است.

مرنجاب؛ كويري در نزديكي تهران. اين كوير تنها 300كيلومتر با تهران فاصله دارد و پوشش غني گياهي و جانوري و همين‌طور تپه‌هاي شني بلند و آسمان بسيار زيبای آن باعث شده است که اين كوير به پرگردشگرترين كوير ايران بدل شود. نامگذاري اين كوير به دوراني منسوب شده است كه حفر چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین کاری دشوار بوده و مرنجاب از عبارت «مرد رنج آب» به وجود آمده است. مرنجاب بهشت آفرودسواران ايران است.   

جندق؛ كویر جندق از شمال به کویر بزرگ، از غرب به کویر ریگ جن و رشته کوه‌های جندق  از جنوب به بیابان‌های اطراف کویر خور و از شرق به حاشیه جنوبی دشت کویر محدود می‌شود. این شهر در ۲۶۰ کیلومتری جنوب دامغان است؛ سراسر این ۲۶۰ کیلومتر هم صرف‌ نظر از چند روستای کوچک ابتدای مسیر بیابان و عاری از دستکاری و خرابکاری بشر در طبیعت است.

چوپانان؛ اين كوير عنوان مخوف‌ترين كوير ايران را به خود اختصاص داده است. كويري ناشناخته در اصفهان كه در اطراف ماسه‌ها قرار گرفته و سفر به اين منطقه را سخت كرده است، البته روستايي با همين نام هم در اين منطقه وجود دارد؛ اگر چه بعضي‌ها اين كوير را با نام ريجن مي‌شناسند. تپه‌های کویری حاشیه‌ای چوپانان آنچنان ارتفاع گرفته که گویا روستا در عمق دره‌ای قرار گرفته است. خانه‌ها و بادگیرها در هرم گرما همچون سرابی به چشم می‌آید.

ورزنه؛ در دسترس‌ترين كوير كه در استان اصفهان قرار دارد. با رفتن به این کویر منطقه‌ای وسیع و گسترده را می‌بینید که سراسر پوشیده از ریگزار، ماسه‌های تمیز و روان و تپه‌های شنی است. چیزی که این کویر را از دیگر کویرهای ایران متمایز کرده وزش بادهای متفاوتی است که به تپه‌های ماسه‌ای، شکل‌های متفاوتی مثل تپه‌های ماسه‌ای طولی، هلالی و هرم‌های ماسه‌ای داده و چشم‌اندازهایی را به‌وجود آورده که نمونه‌هایش در کشور خیلی کم پیدا می‌شود.

ريگان؛ اين كوير مشهور در استان كرمان قرار دارد. كويري كه به دليل ارتفاع رمل‌هايش مشهور شده است. يكي از جذابيت‌هاي اين كوير تپه‌هاي ماسه‌اي با ارتفاع 75متر است كه گفته مي‌شود هم جذابيت تفريحي و هم درماني دارد. این تپه‌های متعدد و انبوه در منطقه‌ای به طول 25 کیلومتر و عرض 4کیلومتر قرار دارند و بسیاری از مسافران در آنها «حمام شن» می‌گیرند. جنگل «کهور ریگان» اين منطقه یکی از بزرگترین رویشگاه‌های کهور در ایران است و درختان کهنسالش به تثبیت شن‌های روان کمک می‌کند. درخت کهور در کم‌آب‌ترین فصول هم به حیات خود ادامه می‌دهد.

ابوغوير؛ منطقه‌اي بياباني در جنوبي‌ترين قسمت استان ايلام است. دسترسی به کویر ابوغویر از طریق جاده ارتباطی دهلران به اندیمشک، بخش موسیان، دهستان دشت عباس، جاده خاکی روستای ابوغویر امکان‌پذیر است. پس از گذشتن از زمین‌های کشاورزی بخش دشت عباس شهرستان دهلران، کویری بکر در کنار روستای ابوغویر وجود دارد که به کویر ابوغویر معروف است. روستای ابوغویر در فاصله 10 کیلومتری روستای چم هندی واقع است.

اينها را فراموش نكنيد
قمقمه و قرص‌های تصفیه‌کننده آب، غذاهای مقوی و پرانرژی مانند شکلات، چای کیسه‌ای و قرص‌های موادغذایی، غذاهای خشک و نمک خوراکی که از نان شب برایتان واجب‌تر است، البته يكسري لوازم هم وجود دارند كه براي سفر به كوير نبايد فراموش‌شان كنيد؛
*نقشه منطقه و خط‌کش‌
*قطب‌نما یا جی‌پی‌اس
*جعبه دارویی و کمک‌های اولیه
*کیف بقا (از جمله لوازم بسیار مهم سفرهای طبیعت‌گردی است که به ‌زودی به معرفی وسایل آن خواهیم پرداخت)
*کیسه خواب یا پتو برای مواقع اضطراری
*زیرانداز یا حصیر
*عینک آفتابی، چراغ‌قوه یا هد لمپ
*چاقوی بزرگ یا تبر
*چراغ خوراک‌پزی و سوخت
*کارد، چنگال و قاشق
*در بازکن بطری و کنسرو
*کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار جهت بسته‌بندی و ذخیره‌سازی غذا

چي ببريم؟
براي كوير چه بپوشیم؟ شاید این سوال به نظر خنده‌دار باشد اما اگر لباس مناسب نپوشید، قطعا آفتاب شدید و گرمای کویر به شما آسیب می‌زند. بهترین لباس برای کویر لباس‌های رنگ روشن، سبک و از جنس پنبه است. نخستین و مهمترین هدف از پوشیدن لباس در سفر به کویر، پوشاندن بدن در مقابل آفتاب، گرما، حشرات، خزندگان و حفظ تعرق معمولی بدن است؛ البته استفاده از کلاه دولایه، روسری‌های بزرگ و نخی برای پوشاندن گردن، عینک‌های مخصوص کویر، ضدآفتاب‌های پوستی و کرم‌های مخصوص لب را برای محافظت صورت و بدن در برابر نور خورشید فراموش  نکنید. این‌ وسیله‌ها به شما کمک می‌کند تا بیشتر از بودن در کویر لذت ببرید. فراموش نكنيد پاهای شما حساس‌ترین نقطه بدن شماست، چون اگر آسیب بیند یا زخمی شود سفر مختل می‌شود. کفش مناسب کویرنوردی پوتین است. پوتین پاهای شما را در مقابل نیش مارها و عقرب‌ها محافظت می‌کند و با حمایت از زانوها کمک می‌کند قدم‌های محکمی بردارید، البته توجه داشته باشید که برای پوشیدن پوتین حتما جوراب ضخیمی بپوشید. اگر ساق پایتان نیاز به مراقبت بیشتر دارد از مچ‌بندهای ورزشی استفاده کنید. 


تعداد بازدید :  389