شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
کم‌خوابی باعث افزایش چربی در نوجوانان می‌شود

به‌ گفته محققان دانشگاه کلمبیا و کارولینای‌جنوبی، کمبود خواب در دوران بلوغ وزن را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به چاقی را بیشتر می‌کند. کمبود خواب در دوران بلوغ وزن را افزایش می‌دهد، خطر ابتلا به چاقی را بیشتر می‌کند و کاهش چند کیلو وزن بسیار سخت است. محققان دانشگاه کلمبیا و کارولینای‌شمالی، مطالعه‌ای روی خواب 10‌هزار نوجوان و بزرگسال جوان داشتند. در این مطالعه آنها 2معیار را بررسی کردند:   مدت زمان متوسط خواب افراد 16ساله و چربی بدن افراد 21ساله.
محققان طی تحقیقاتی که 5‌سال متوالی ادامه داشت در ابتدا خواب شبانه نوجوانانی را بررسی کردند که بین 5 تا 6 ساعت یا حتی کمتر می‌خوابیدند؛ این افراد در مقایسه با کسانی که 8ساعت می‌خوابیدند، کمبود خواب داشتند که منجر به افزایش 20‌درصد چاقی شده بود.
به ‌گفته محققان این نوجوانان زمان زیادی صرف تماشای تلویزیون می‌کنند و زمان زیادی را به بطالت می‌گذرانند که باعث کمبود خواب، خواب آلودگی و خستگی آنها در طول روز، تغییر اشتها و ترویج رفتارهای غذایی ناسالم مانند سریع غذا خوردن، خوردن غذاهایی مانند فست‌فودها و خوردن موادقندی می‌شود که به نوبه خود خواب را مختل می‌کنند و تمام این عوامل موجب چاقی آنها می‌شود.  والدین باید خواب فرزندان خود را از زمان کودکی تنظیم کنند و یک خواب سالم را به آنان آموزش دهند زیرا کمبود خواب در نوجوانی باعث افزایش وزن می‌شود و کاهش چند کیلو وزن اضافی در آینده بسیار دشوار است.


تعداد بازدید :  103