شماره ۱۵۲۶ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
بازتاب‌های متفاوت از حضور زنان در ورزشگاه آزادی
رایزنی‌ها ادامه دارد

در فاصله کمتر از دو ساعت به آغاز دیدار تیم‌های ایران و بولیوی که سه‌شنبه شب برگزار شد، تعدادی از مأموران زن برای ساماندهی ورود بانوان به استادیوم در ورزشگاه آزادی حاضر شدند. ورودی جداگانه و سرویس بهداشتی برای بانوان ایجاد شد تا خانواده بازیکنان تیم ملی فوتبال، همه تیم‌های ملی بانوان فوتبال و فوتسال، کارمندان زن فدراسیون فوتبال و البته تعدادی همیار هوادار زن بتوانند برای نخستین بار به ورزشگاه آزادی رفته و تیم ملی کشورمان را تشویق کنند. در این میان اما زنان دیگری هم به استادیوم رفتند و پشت درهای بسته ماندند چون نامشان در میان افراد دعوت شده به استادیوم نبود. حضور زنان در آزادی در نوع خودش اما آن چنان نادر بود که حتی رسانه‌های خارجی هم به آن پرداختند و بحثش در میان داخلی‌ها همچنان داغ است. فرانس 24 در این باره نوشت: «برای نخستین‌بار و در اقدامی بی‌سابقه، به جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ تماشاگر زن اجازه داده شد تا بازی تیم ملی کشورشان را برابر بولیوی تماشا کنند. از سال ۱۹۷۹ بعد از انقلاب اسلامی، از حضور زنان در ورزشگاه‌ها ممانعت به عمل آمد و مسئولان عنوان می‌کردند باید از زنان در برابر جو مردانه ورزشگاه‌ها مراقبت شود.»
Sun daily & Nation دو رسانه دیگر انگلیسی نیز ورود زنان ایران به ورزشگاه را بازتاب دادند و آن را اتفاقی خوب و ماندگار برای فوتبال ایران قلمداد کردند که بعد از مدت‌ها انتظار عملی شده است و رسانه‌های دیگر از جمله لوموند فرانسه، بخش رسانه‌ای گاردین و شبکه‌های توییتر رسانه‌های ورزشی دنیا نیز این اتفاق را بازتاب داده‌اند.
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم به حضور بانوان در ورزشگاه آزادی در دیدار تیم‌های ملی ایران و بولیوی واکنش نشان داد و گفت: «بالاخره این  کار از اقداماتی بود که باید انجام می‌شد. خوشحالیم که شورای تأمین استان تهران  به ما  محبت و   کمک کرد تا مناسبات فیفا را هم حفظ کنیم.» پس از او هم علیرضا جهانبخش، لژیونر فوتبال ایران با بیان اینکه حضور بانوان در ورزشگاه اتفاق مهم و زیبایی برای کشورمان است، گفت: «از اینکه آنان می‌توانند شاهد موفقیت‌های تیم ملی باشند، احساس خوبی دارم.»
حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای فوتبال سال‌هاست که حواشی بسیاری به دنبال داشته و افراد بسیاری هم درباره آن نظر داده‌اند. اما حضور زنان در سه‌شنبه نقطه امیدی بود برای بازی‌های بعدی. پیش از این هم حضور خانواده‌ها برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی روسیه در ورزشگاه آزادی از دیگر اتفاقات مثبت این حوزه بود که امیدواری‌ها را برای باز شدن درهای آزادی افزایش داد.
این امیدواری‌ها تا حدی بود که خبر آمد حضور زنان در دیدار پرسپولیس ایران و السد قطر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا نیز به وجود آمده است، اما غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال این خبر را تکذیب کرد و گفت: «این خبر درباره  بازی پرسپولیس و السد منتشر شد، اما صحت ندارد. ما فعلا برنامه‌ای برای حضور بانوان در بازی‌هایی غیر از بازی‌های تیم‌ ‌ملی نداریم و باید مشکلات برطرف شود تا آنها بتوانند در ورزشگاه حضور داشته باشند. حضور بانوان در ورزشگاه آزادی فعلا در بازی‌های تیم‌ ‌ملی مقدور است.»
برخورد می‌کنیم
حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز گذشته درباره این اتفاق اظهارنظر کرد و آن را آسیب دانست: «حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد؛ چرا مخالف هستیم؟ چون گناه صورت می‌گیرد؛ تماشای بازی ایراد ندارد، اما گناهی که صورت می‌گیرد، جای اشکال است.» او با تاکید بر اینکه از حضور دیروز زنان در ورزشگاه گلایه داریم، ابراز کرد: «نظام ما اسلامی است، ما مسلمان هستیم، وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی با لباس ورزشی و نیمه‌لخت مواجه می‌شود و آنها را می‌بیند، گناه می‌کند، برخی دنبال این هستند که حریم‌ها را بشکنند. با حریم خصوصی مردم کاری نداریم، اما در مجامع عمومی کسی حق ندارد به حریم عمومی آسیب بزند.»
او یادآور شد: «قرار نیست در منظر عمومی هر کس هر جور خواست لباس بپوشد یا رفتار کند، نصیحت می‌کنم به مسئولان ورزشی که حرمت دینی را حفظ کنید و اجازه ندهید گناه صورت گیرد. اگر این اتفاق تکرار شود به دادستان تهران دستور می‌دهم تا ورود کند و با آنها برخورد می‌کنیم.» علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به اظهارات دادستان کل کشور واکنش نشان داد و گفت: «قاعدتا حضور بانوان در مسابقاتی مثل شنا، کشتی، بسکتبال و شاید والیبال مردان اشکال شرعی دارد، اما در مسابقات فوتبال به نظر می‌رسد مطابق این ملاک نباید اشکال شرعی وجود داشته باشد.»
هر حرکتی در جریان زنان
در کشور ما کُند است
طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که خود یکی از افراد پیگیر برای حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و این خواسته را بحق می‌داند، روز گذشته در تشریح این اتفاق به ایسنا گفت: «هر حرکتی در جریان زنان، در کشور ما کُند است و این به‌دلیل مقاومت‌هایی است که در این زمینه وجود داشته است. بنابراین ما ناچاریم با آرامش بیشتری کار را دنبال کنیم و هجمه کمتری متوجه مقامات و مسئولان شود تا این حرکت بطئی ادامه‌دار شود.» نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اعتراض برخی زنان به آن‌چه حضور گزینشی خانم‌ها در ورزشگاه‌ آزادی خوانده می‌شود، گفت: «در والیبال و بسکتبال هم ابتدا حضور زنان گزینشی بود، اما کم‌کم امکان حضور گسترده‌تر آنها فراهم شد. البته زیرساخت‌هایی مثل مجزا بودن راه ورود و خروج و همچنین خدمات و امکانات لازم نیز فراهم بود و همین زیربنایی شد تا بتوانیم ورود زنان به ورزشگاه را به‌صورت آزمایشی داشته باشیم.»
سیاوشی با بیان اینکه روز گذشته هیچ زنی پشت در ورزشگاه آزادی دستگیر نشد، اظهار کرد: «دیروز به نوعی پایان برخوردهای امنیتی و انتظامی با زنانی بود که قصد ورود به ورزشگاه را داشتند و این یک قدم به سمت کسب   حق اجتماعی برای زنان است.» او با بیان اینکه موضوع حضور زنان در ورزشگاه در کمیسیون فرهنگی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته، بیان کرد: «هیچ مشکلی از نظر فقهی در این زمینه وجود ندارد و از نظر قانونی هم منعی نیست،  بلکه خط قرمز نانوشته‌ای است که باید کم‌کم آن را کنار بگذاریم.»

تابوی حضور زنان در ورزشگاه شکسته شد

سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس شورای اسلامی

این اتفاق برای شروع کار، اتفاق بسیار خوش‌یمنی است. هرچند همچنان عده‌ای از زنان پشت در ورزشگاه ماندند، اما برای مقدمه کار و دور ماندن از حاشیه‌ها می‌توان این مورد را در حال حاضر تحمل کرد. در حقیقت این راهی بود برای آنکه ببینیم می‌شود در آرامش همه در کنار هم روز خوبی را بگذرانند و البته دیدیم زنان و مردان ورزش‌دوست با وقار و درستی در کنار هم از دیدن بازی ایران و بُردش لذت بردند که این نشان‌ می‌دهد تابوی حضور زنان در ورزشگاه شکسته شده و منتقدان هم باید به این نتیجه برسند که با موارد بازدارنده‌ای از این دست نمی‌توانند به نتیجه درستی دست یابند. این در حالی است که حضور زنان در ورزشگاه منع شرعی هم ندارد، چرا که مردان را در تلویزیون هم می‌بینیم همه باید بدانند با محدودکردن حقوق اجتماعی و فردی افراد جامعه نمی‌توان کاری از پیش برد.


تعداد بازدید :  500