شماره ۱۵۲۶ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
چه کسی در میرجاوه خیانت کرد؟
فعالیت جیش‌العدل در ایران و ربوده شدن نیروهای مرزبانی

صبح روز سه‌شنبه تمام خبرگزاری‌ها و سایت‌ها به حادثه‌ای در میرجاوه پرداختند؛ ربوده شدن تعدادی از نیروهای مرزبانی ایران بین ساعات 4 تا 5 صبح. نخستین واکنش به این ماجرا از سوی نیروی قدس سپاه بود که با تایید خبر، عنوان کرده بودند که «در این حادثه خیانت رخ داده است.» در این باره رویداد 24 گزارش داده با توجه به اینکه واژه خیانت برای نیرو‌های غیرخودی کاربرد ندارد، این بخش از بیانیه نیروی قدس سپاه نشان می‌داد که افرادی از داخل به نیرو‌های خودی ضربه زده‌اند. در گمانه‌زنی‌های ابتدایی گفته شده این افراد بر اثر استفاده از غذای آلوده مسموم شده و پس از آن توسط جیش‌العدل به داخل پاکستان منتقل شده‌اند.
از جیش‌العدل چه می‌دانیم؟
رهبری جیش‌العدل با فردی به نام صلاح الدین فاروقی است. برادر فاروقی در سال‌های گذشته به اتهام دخالت و مشارکت در ترور مولوی مصطفی جنگی زهی، رئیس پایگاه بسیج شهرستان سرباز اعدام شد. از آن زمان فاروقی به پاکستان گریخت و جیش‌العدل را از همانجا تشکیل داد. این گروه در سال 92 به یک گشت مرزبانی در سراوان حمله کرد که باعث شد ۱۴ نیروی مرزبانی ایران شهید و ۷ نفر نیز مجروح شوند. پس از حمله جیش‌العدل به یکی از گشت‌های مرزبانی در شهرستان سراوان، قوه قضائیه تعدادی از اعضای این گروه را به دار مکافات محکوم کرد و به این ترتیب به هلاکت رسیدند. این گروه در بهمن همان سال نیز با ربودن 5مرزبان، در فاجعه‌ای دردناک یکی از آنها را به شهادت رساندند.
میانجی‌گری مولوی عبدالحمید
پیش از این، گروگان‌های این حادثه با میانجی‌گری مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان آزاد شده بودند. اکنون نیز مولوی عبدالحمید در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله گفته است امیدوار است نیروهای ربوده شده هرچه زودتر با عافیت و سلامتی از قید اسارت نجات یابند. بیانیه مولوی عبدالحمید هرچند کوتاه است اما این امیدواری را ایجاد کرده که بار دیگر بتواند با نفوذ منطقه‌ای خود اقدامی در راستای آزادی گروگان‌های ایرانی انجام بدهد.


تعداد بازدید :  379