شماره ۱۵۲۶ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
جنایت سعودی همراه با موسیقی عربی
شبکه 7 ترکیه خبر داده ماموران سعودی در حالی که موسیقی گوش می‌کردند خاشقجی را قطعه‌قطعه کرده‌اند

رسانه‌های ترکیه، جزییات تازه‌ای در مورد مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی منتشر کرده‌اند. شبکه خبر 7 ترکیه در گزارشی اعلام کرد که ماموران امنیتی ترکیه به اسناد صوتی مبنی بر شکنجه و قتل جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول دست یافته‌اند که حاوی جزییات بیشتری از جنایت علیه این روزنامه‌نگار است. گرچه هنوز از سرنوشت خاشقجی خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه‌ها گفته‌اند که اسناد و شواهد نشان می‌دهد که او در ساختمان کنسولگری مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و در همان جا به قتل رسیده است.
پایگاه اینترنتی شبکه خبر 7 با انتشار گزارشی مدعی شد که بر اساس اخبار دریافتی از منابع موثق، اسناد صوتی زیادی مربوط به ضرب و شتم خاشقجی در اختیار ماموران قضائی ـ امنیتی ترکیه قرار دارد. در این گزارش آمده است که خاشقجی در ساختمان کنسولگری بشدت شکنجه شده و در ادامه تیم ترور اعزامی سعودی، ابتدا انگشتان و در نهایت سر این روزنامه‌نگار را به‌طرز وحشیانه‌ای بریده‌اند. به نوشته این رسانه، در اسناد صوتی به دست آمده صدای اعتراض محمد العتیبی، سرکنسول عربستان شنیده می‌شود که خطاب به ماموران بن‌سلمان می‌گوید: «این جنایت را بیرون از کنسولگری انجام دهید و برای من دردسر درست نکنید.» در پاسخ به اعتراضات سرکنسول، فردی با خشونت به او می‌گوید: «اگر در بازگشت به عربستان قصد زندگی داری، ساکت شو.»
همچنین شبکه الجزیره گزارش داده است: «خاشقجی در اتاق کنسولگری به قتل رسیده و در هفت دقیقه توسط صلاح محمد الطبیقی، متخصص کالبدشکافی مُثله و تکه‌تکه شده است و هنگام ارتکاب به این جنایت به اطرافیان خود توصیه کرده تا هندزفری در گوش بگذارند و به موسیقی گوش کنند.»
برای تعیین سرنوشت خاشقجی، به درخواست پلیس ترکیه برای بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه العتیبی، سرکنسول عربستان در استانبول تیم تحقیقاتی مشترک تشکیل شده و این تیم دو شب گذشته به جست‌وجوی ساختمان کنسولگری پرداختند. بازرسی و تفتیش اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در شهر استانبول نیز که قرار بود سه‌شنبه‌شب برای مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقجی انجام شود، ابطال شد. شبکه ان.تی.وی ترکیه علت لغو بازرسی از اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول را حضور نیافتن یکی از مقام‌های مرتبط عربستان در این مکان اعلام کرد. این در حالی است که محمد العتیبی که از او به عنوان فرد کلیدی در پرونده خاشقجی نام برده می‌شود، روز سه‌شنبه
 بعد از ظهر، پس از آن که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه خبر از احتمال بازجویی از تمام کارکنان کنسولگری را داد، از ترکیه خارج شد و به کشور خود بازگشت.
دو شب پیش تیم مشترک 22 نفره پلیس ترکیه و عربستان ساختمان کنسولگری عربستان را در استانبول به مدت 9 ساعت  بازرسی کردند و دیشب نیز بازرسی در این مکان ادامه یافت. گفته می‌شود آنها متوجه رنگ‌شدن برخی از دیوارهای کنسولگری شده‌اند و همچنین مواد سمی در آنجا پیدا شده است. روزنامه گاردین روز گذشته در گزارش خود نوشت که ماموران بن‌سلمان به خاشقجی مواد مخدر خورانده بودند.
از سوی دیگر، مقامات ترکیه در تحقیقات مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی هویت پنج مظنون به قتل این روزنامه‌نگار را مشخص کرده‌اند که چهار نفر از آنها به‌طور مستقیم با حکومت عربستان سعودی در ارتباط هستند. به نوشته نیویورک تایمز، یکی از این افراد از دست‌اندرکاران دفتر محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان و دیگری نیز پزشک متخصص پزشکی قانونی با پست رده بالا در وزارت کشور عربستان است.
هجمه رسانه‌های آمریکایی به عربستان سعودی شدت گرفته است. روزنامه واشینگتن‌پست، که خاشقجی در آن یادداشت می‌نوشت، به «اد روگرز» یکی از لابی‌های جمهوریخواه هشدار داده که اگر به حمایت از عربستان سعودی ادامه دهد، با او همکاری نخواهند کرد.
این فشارها باعث شد تا دونالد ترامپ تهدید کند که «اگر ثابت شود کشته‌شدن خاشقجی به دست سعودی‌ها انجام شده، مجازات شدیدی در انتظار آنها خواهد بود.» او همچنین مایک پمپئو، وزیر امور خارجه خود را برای دیدار و صحبت در این‌باره به عربستان و ترکیه فرستاد. روز گذشته، پمپئو پس از دیدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان و بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، به ترکیه رفت.
روزنامه نیویورک‌ تایمز گزارش داده که به محض ورود پمپئو به ریاض، عربستان سعودی 100 میلیون دلار، به اسم کمک به نیروهای آمریکایی برای ایجاد ثبات در سوریه، به آمریکا داده است.


تعداد بازدید :  677