شماره ۱۵۲۶ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی تاکید کردند:
برنامه دشمن هویت‌زدایی است

شهروند| رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار با بیش از دو‌هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، تلاش و فعالیت ده‌ها‌هزار نخبه در سراسر ایران را ترسیم‌کننده تصویری امیدبخش و واقعی از کشور خواندند و با اشاره به نقش و تاثیرگذاری نخبگان جوان در برنامه‌ریزی صحیح برای آینده، پیشرفت علمی ایران و جلو بردن مرزهای دانش بشری، «تعامل متقابل، دو‌جانبه و جدی‌تر نخبگان و نظام، مراقبت هوشمندانه و استفاده صحیح از گنجینه نیروی انسانیِ نخبه و تقویت هویت ملی و آرمانخواهی در مجموعه نخبگان کشور» را ضروری خواندند و تاکید کردند: تصویرسازی غلط و منفی و ناامید‌کننده از اوضاع ایران مهم‌ترین دستور کار امروز دشمن است اما به فضل الهی تصویر واقعی کشور در مجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است.
در باب نخبگان دانشگاهی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تاثیرگذاری ملی و فراملی نخبگان از زوایای مختلف افزودند: وجود ده‌ها‌هزار نخبه، از یک منظر، نشانگرِ «تصویر صحیح و واقعی از کشور» و مایه خرسندی و احساس امید است، ضمن آنکه با بهره‌مندی از نخبگان قطعاً چارچوب‌های برنامه‌ریزی برای مسائل کشور باید ارتقا یابد و از دیدگاه‌های آنان استفاده شود. ایشان خاطرنشان کردند: از نظرات نخبگان جوان، فعال، دلسوز و با نشاط و پای کار در بخش‌های مختلف ازجمله نفت، استفاده و برای تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد مستقل و دانش ‌پایه و اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی شود.
در باب پیشرفت‌های علمی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اگر از لحاظ علمی پیشرفت کنیم، تهدید دشمنانِ تمدنی و سیاسی و اقتصادی ما دایمی نخواهد بود و کاهش خواهد یافت. ایشان یکی دیگر ازعرصه‌های تاثیرگذاری نخبگان کشور را «ایفای نقش در شکستن مرزهای جهانیِ دانش» دانستند و افزودند: در قرون اخیر، سهم ما در جلوبردن مرزهای دانش بسیار کم بوده است و باید با استفاده از ظرفیت بالای نخبگان جوان کشور، مرزهای اکتشاف و دانش جهانی را توسعه دهیم.
توصیه به نخبگان
اولین توصیه ایشان «لزوم تعامل دو‌جانبه میان نخبگان و نظام مدیریت کشور» بود که در این زمینه گفتند: از یک طرف مسئولان باید جدی‌تر به ‌دنبال تعامل با نخبگان و ارایه خدمات و رفع موانع کار آنان باشند و از طرف دیگر نخبگان نیز باید همه ظرفیت‌های خود را در اختیار پیشرفت کشور قرار دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منابع انسانی خوب و نخبه متحرک و پیش‌رونده را یک گنجینه و ثروت عظیم خواندند و تاکید کردند:   این ثروت همانند هر گنجینه دیگری در معرض طمع و چپاول نظام سلطه است تا ضمن آنکه از این ثروت برای خود بهره می‌برد، درخصوص علم و فناوری یعنی داشته‌های ثروت‌آفرین و قدرت‌آفرین نیز انحصار ایجاد کند.
ایشان «حذف فیزیکی نخبگان» را یکی از روش‌های نظام سلطه برای خارج کردن این گنجینه از چنگ ملت‌ها برشمردند و با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌ای کشور گفتند: علاوه بر حذف فیزیکی، «امحاء فرهنگی و یا مشغول کردن نخبگان به امور دیگر»، از دیگر روش‌های نظام سلطه برای گرفتن این ثروت عظیم کشور است، بنابراین مسئولان و نخبگان باید هوشیار و مراقب باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، راه مقابله با فریب‌های نظام سلطه برای مجموعه نخبگی کشور را «تقویت هویت ملی و آرمانخواهی در میان نخبگان» دانستند و خاطرنشان کردند: جوان نخبه ما باید به ایرانی و مسلمان بودن، هویت ملی، آرمان‌ها و تاریخ بسیار شرافتمندانه خود افتخار کند. ایشان تاکید کردند: یکی از برنامه‌های دشمن، آرمان‌زدایی و هویت‌زدایی است که همه باید مراقب و متوجه این نقطه تهاجم باشند. یکی دیگر از توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی به نخبگان، «مراقبت برای غافل نشدن از مسئولیت‌های خود در قبال مردم و مسائل مهم کشور» بود.
در باب جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای شدید دشمن
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جنگ تحمیلی اقتصادی، سیاسی و امنیتی علیه ایران عزیز افزودند: یک نخبه نمی‌تواند به این جنگ بی‌تفاوت باشد. رهبر انقلاب اسلامی با تشبیه جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای بسیار شدید دشمن به جنگ تحمیلی افزودند:   امکانات تبلیغاتی ما مانند اوایل دفاع مقدس، اندک است اما همان‌گونه که در آن نبرد پیروز شدیم، به فضل الهی در این جنگ هم بدون تردید پیروز خواهیم شد. ایشان «تصویرسازی غلط» را مهم‌ترین کار امروز دشمن برای اغوای افکار عمومی جهان و ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: نخبه جوان ما باید در این رویارویی سنگین، وظیفه خود را برای پیروزی و سرافرازی ایران انجام دهد.
نخبگان و جذب آنان در مدیریت میانی
ایشان همچنین استفاده از نخبگان در چیدمان مدیریت‌های میانی کشور را مهم خواندند و افزودند: ممکن است جوانان نخبه تجربه سطوح اول مدیریتی را نداشته باشند اما سطح مدیریت‌های میانی حتماً به جوانان نخبه نیاز دارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تاکید بر «ضرورت ارتباط علمی با کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند»، افزودند: اینگونه کشورها عمدتاً در آسیا هستند، بنابراین باید نگاهمان به شرق باشد نه به غرب، ضمن اینکه نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان بار دیگر به تلاش پرحجم دشمن برای تصویرسازی منفی از اوضاع ایران اشاره کردند و افزودند: نوسانات ارزی و مشکلات معیشتی وجود دارد اما در مجموع تصویر واقعی کشور، به کوری چشم دشمنان، عکس تصویری است که بیگانگان سلطه‌طلب از ایران عزیز ترسیم می‌کنند.


تعداد بازدید :  680