شماره ۱۵۲۶ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
راه تشخیص مسکن استاندارد از زبان کارشناسان
خانه شخصی‌ساز نخرید

شهروند|  کیفیت ساخت‌وسازها به شدت کاهش داشته است. شهاب سعادت، رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان با اعلام این نکته گفته است:« با توجه به گسل‌های شهر تهران و جمعیت بسیار بالای این شهر و تجمیع مراکز  اداری، سیاسی و تجاری در این شهر کیفیت ساخت‌وساز بیشتر از بسیاری از شهرها در تهران مهم است.»
او تاکید کرده است:«ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که اکثر ساخت‌وسازها در شهر تهران توسط افراد فاقد صلاحیت و بدون صدور شناسنامه فنی در حال انجام است و این فرآیند باعث پایین آمدن کیفیت ساختمان‌ها و کم شدن عمر آنها و آسیب‌پذیری بسیار بالای ساختمان‌ها ‌شده است.»
اما ساختمان‌های بی‌کیفیت و بدون استاندارد کافی را چگونه بشناسیم؟ این موضوعی است که با دو تن از اعضای انجمن انبوه‌سازان در میان گذاشته‌ایم.
کوتاهی در اجرای قوانین ساخت‌وساز
شهاب سعادت، رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان به تسنیم گفته است:«تنها راه افزایش ایمنی و کیفیت ساختمان‌ها  بهره‌گیری از مجریان صاحب صلاحیت است، اما حذف برخی آزمایشات محصولات ساختمانی باعث شده با فاجعه بزرگی در صنعت ساختمان مواجه شویم.»
سعادت گفت: «تنها راه حفظ جان و مال مردم  استفاده از افراد حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت و حضور دایم آنها در تمامی مراحل اجرای ساخت و‌ساز و استفاده از مصالح استاندارد و باکیفیت  است که در اجرای این قانون کوتاهی‌های بسیاری انجام شده است.»
خانه‌های شرکتی ساز بخرید
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که متخصصان صنعت ساختمان می‌گویند بهترین راه برای تشخیص کیفیت ساختمان این است که برخلاف تصور عامه خانه‌های شخصی ساز را نخریم.
جمشید برزگر، رئیس کانون انبوه‌سازان تهران در رابطه با چگونگی تشخیص استاندارد بودن مصالح ساختمانی به «شهروند» می‌گوید:«ساخت‌وساز باید توسط افراد و شرکت‌های دارای صلاحیت انجام شود و این موضوع یکی از حقوقی است که خریدار باید به آن آگاهی داشته باشد.»
او تاکید می‌کند:« برخلاف تصور عامه خانه‌های شخصی‌ساز بهترین و مستحکم‌ترین خانه‌ها نیستند، زیرا این خانه‌ها ممکن است از نظر انتخاب مصالح ساختمانی دقت کافی داشته باشند، اما ممکن است از نظر نقشه و ایمنی ساخت‌وساز با افراد صاحب صلاحیت و خبره وارد کار نشده باشند.»
برزگر می‌گوید:«در صورتی که شرکت معتبر، ساخت‌وساز  ساختمانی را برعهده داشته باشد می‌توان به استاندارد بودن آن  ساختمان اطمینان کرد. چرا که شرکت‌های معتبر برای حفظ نام برند خود هم که باشد کیفیت و استاندارد مصالح را رعایت می‌کنند.»
 برزگر درباره چگونگی مشخص شدن شرکت‌های سازنده توضیح می‌دهد:« شرکت سازنده در پروانه ساخت مشخص شده است. از این طریق خریدار می‌تواند بررسی کند کدام شرکت ساخت‌و‌ساز این ساختمان را بر عهده داشته است و از اطمینان کافی برخوردار است یا نه. »
از فروشندگان استاندارد مصالح را بخواهید
محمد مهدی مافی، بازرس انجمن انبوه‌سازان هم به  «شهروند» می‌گوید:«مصالح زیر بنایی ساختمان اهمیت بیشتری دارند، اما خوشبختانه در کشور ما مصالح پایه از استاندارد کافی برخوردارند. به عنوان مثال خریدار ابتدا باید در نظر بگیرد  بتن، لوازم الکتریکی و تیرچه بلوک از استاندارد کافی برخوردارند یا نه که تشخیص این موضوع  برای خریداران دشوار است. به همین جهت توصیه می‌شود خریداران به هنگام خرید از فروشنده استاندارد مصالح را درخواست کنند .»
مافی در ادامه توضیح می‌دهد:«نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که شرکت‌هایی که ساخت‌وساز را به سازنده حرفه‌ای واگذار می‌کنند از استاندارد بیشتری برخوردارند چرا که ممکن است سازنده‌های شخصی مبلغ بیشتری صرف مصالح ساختمانی کنند، اما نباید از یاد برد  که اجرا هم نقش بسیار مهمی در این موضوع دارد و یکی از مهمترین مقولات به شمار می‌آید.  یکی دیگر از مزایای سازنده‌های حرفه‌ای اعلام فاکتور و استفاده از چه مصالحی  و با کدام استاندارد است.»

 


تعداد بازدید :  383