شماره ۱۵۲۶ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
این شِفلرای آرام و ‌کم‌توقع

شفلرا یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا و پرطرفدار این روزهای دنیای گیاهان است؛ گیاهی که به راحتی و با رعایت چند نکته ساده می‌توان از آن در آپارتمان نگهداری کرد. یکی از دلایل محبوبیت پنجه کلاغی مراقبت بسیار راحت آن است. شفلرا با نام علمی گیاهی زیبا و بومی استرالیا است که در موطن خود به شکل درختچه‌ای همیشه سبز است که به ارتفاع ۶-۳متر می‌رسد. این گیاه به خاطر تحمل شرایط بد نگهداری ازجمله گیاهان محبوب گلدانی و آپارتمانی محسوب می‌شود. برخی از انواع آن برگ‌های ابلق دارند و برخی از انواع کوتاه‌قامتند، برعکس اکثر گیاهان خانگی که با حذف جوانه‌های انتهایی شاخه‌های جانبی شروع به ظهور می‌کنند، در این گیاه فقط یک شاخه اصلی موجود است.
نور مورد نیاز شفلرا، نور غیرمستقیم خورشید است و درجات متفاوتی از نور را تحمل می‌کند و سایه نسبتا مقاوم است. در نمونه‌هایی از این گیاه که برگ‌ها ابلق‌اند، درصورت کمبود نور برگ‌ها رنگ خود را از دست می‌دهند که در چنین شرایطی می‌بایست گیاه را به مکان‌های پرنورتر منتقل کرد. همچنین اگر نور شفلرا  کم باشد، موجب زردشدن برگ‌ها بخصوص برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه می‌شود. پنجره جنوبی یا پنجره شرقی روشن برای این گیاه مناسب است. نور بیش از حد سبب سوختگی برگ‌ها می‌شود. هرهفته یک‌بار گلدان را بچرخانید تا تمام قسمت‌های گیاه، نور دریافت کنند.
گرچه شفلرا خشکی را تحمل می‌کند اما بهتر است خاک مرطوب (اما نه خیس و غرقابی) نگهداشته شود، بنابراین میزان آبیاری شفلرا در تابستان هفته‌ای ۳-۲بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار است. درصورت کمبود آب و تشنگی شدید گیاه، برگ‌های آن حالتی آویخته به خود می‌گیرد که درچنین شرایطی بهتر است گیاه را به مدت ۱۵دقیقه در تشت پر از آب قرار دهید. همچنین درصورت آبیاری بیش از اندازه گیاه، برگ‌های آن زرد می‌شوند و می‌ریزند. بنابراین بهتر است تا بین هر دو آبیاری سطح خاک تا حدودی خشک شود و سپس به گیاه آب داد.
 در فصول گرم سال، برای عملکرد بهتر گیاه هفته‌ای یک‌مرتبه گیاه را غبارپاشی کنید. برای تأمین رطوبت برگ‌های این گیاه بهتر است که یک‌بار در هفته، با اسپری برگ‌ها را مرطوب کنید. این کار به براق‌شدن برگ‌ها هم کمک می‌کند؛ اما استفاده از مواد براق‌کننده شیمیایی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
دمای مناسب شفلرا حداقل ۱۸ درجه و حداکثر ۲۷ درجه سانتیگراد است. اگر فضای محیط گرم‌تر از ۲۷ درجه باشد، ساقه‌های آن زیادی بلند شده و در نتیجه کج می‌شوند. در زمستان نیز بهتر است دمای محیط نگهداری گلدان به زیر ۱۸ درجه سانتیگراد نیاید.


تعداد بازدید :  515