شماره ۱۵۲۴ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر
صفحه را ببند
انتشار آماری از کاهش مخاطبان شبکه‌های پیام‌رسان داخلی همزمان با تأکیدات بر محدودیت بیشتر شده است
رقبای تلگرام همچنان عقب‌نشینی می‌کنند

پنج ماه پیش تلگرام با حکم دادستانی فیلتر شد. یکی دو ماه نخست صحبت‌های زیادی درباره این اتفاق و به موازات آن وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی گفته و شنیده می‌شد. همان زمان اتفاقاتی افتاد که کم‌کم فراموش شدند. یکی از آنها کوچ دولتی‌ها از تلگرام به سروش بود، از کانال‌های شخصی مسئولان گرفته تا کانال‌های اطلاع رسانی نهادهای دولتی همه به این کوچ پیوستند. یکی دیگر از اتفاقات شاخصی که در روزهای نخست افتاد مشکلات فنی بود که برای سروش پیش آمد، این اپلیکیشن داخلی از یک جایی به بعد اعضای جدید را نمی‌پذیرفت. همان موقع اعلام شد که سروش ظرفیت سرازیر شدن این همه عضو را نداشته است. منظور از «این همه عضو» نزدیک به 800 هزار کاربری بود که ظرف مدت یک هفته راهی این پیام‌رسان شده بودند. چند ماه طول کشید تا مردم تکلیف خودشان را روشن کنند، خیلی‌ها به فیلترشکن خو کردند و استفاده از تلگرام را از سر گرفتند، از طرفی خیلی از چهره‌ها و نهادها که از این پیام‌رسان کوچ کرده بودند بدون سر و صدا به آن برگشتند، به همین دلیل هم اخبار مربوط به پیام‌رسان‌های داخلی و تلگرام کم‌کم به حاشیه رفتند. تا همین یکی دو روز پیش که دوباره چند اتفاق همزمان باعث شد این موضوعات به صدر خبرها برگردند.  
دو روز پیش سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا درباره بازگشت نهادها و چهره‌های دولتی به فضای تلگرام هشدار داده و گفته: «این کار قطعا ممنوع است و بر اساس ابلاغ دولت، هیچ دستگاه و نهاد دولتی یا مجموعه‌ای که از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کند، اجازه فعالیت در تلگرام را ندارد. این ممنوعیت بخصوص برای دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که اسناد طبقه‌بندی شده دارند، دارای اهمیت خاصی است و هیچ دستگاهی حق فعالیت در پیام‌رسان تلگرام را ندارد.»
او به میزان استقبال از پیام‌رسان‌های دولتی هم اشاره کرده و گفته: «در مدتی که از فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی می‌گذرد، وضعیت پیام‌رسان‌های «سروش» و «گپ» بهتر از سایر پیام‌رسان‌های داخلی است و گرچه حمایت‌های انجام شده از همه پیام‌رسان‌های داخلی مشابه بوده، ولی استقبال مردم از این دو پیام‌رسان بیش از دیگر پیام‌رسان‌های داخلی است.»
حداکثر 13.5 درصد
یک روز بعد از اینکه رئیس پلیس فتا درباره بازگشت نهادهای دولتی به تلگرام هشدار داد و از استقبال مناسبی که از پیام‌رسان‌های داخلی شده گفت، موسسه افکارسنجی ایسپا نظرسنجی را منتشر کرد که به میزان استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی می‌پرداخت. این نظرسنجی نشان می‌داد که اگرچه پیام‌رسان‌های داخلی در روزهای نخست بعد از فیلترینگ تلگرام رشد داشته‌اند، اما این رشد به مرور کاهش پیدا کرده و حالا به عددی نزدیک به همان زمانی رسیده که تلگرام فیلتر نبود. طبق اعلام ایسپا، اپلیکیشن سروش که توانسته بود در هفته‌های  نخست 13.5 درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی را به سمت خود جلب کند الان به عدد 4.3 درصد رسیده است. وضعیت پیام‌رسان‌های دیگر به مراتب بدتر است. مثلا پیام‌رسان ایتا که سهم 2.9 درصدی از کاربران را از آن خود کرده بود الان به سهم 0.9 درصدی رسیده، آی گپ که 2.5 درصد کاربران را جذب کرده بود الان فقط 0.4 درصد از کاربران را نگه داشته، درست به اندازه پیام‌رسان بله. گپ و بیسفون هم به ترتیب روی سهم 0.2 و 0.1 درصدی متوقف مانده‌اند.
ظرفیت نهایتا یک میلیون نفر
دو خبر دیگری که به فضای پیام‌رسان‌ها مربوط می‌شد و طی یکی دو روز گذشته حسابی داغ شد، یکی دیدار وزیر ارتباطات با صاحب تلگرام یعنی پاول دوروف بود و دیگری حرف‌های وزیر درباره ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی. در مورد خبر نخست، آذری جهرمی گفت که نه تنها بار نخست نیست که با دوروف جلسه می‌گذارد بلکه او تنها مدیر پیام‌رسانی نیست که وزارت ارتباطات به اقتضای وظایفی که دارد خود را مکلف به تعامل با آن می‌داند. آذری جهرمی در مورد ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی هم گفته: «یک روز که با یکی از مسئولان عالی‌رتبه کشور در رابطه با مسأله شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کردیم و در جلسه‌ای که دعوت شده بودم، داشتم در مورد پیام‌رسان‌های داخلی توضیح می‌دادم، ایشان از لزوم اعتماد به توانایی جوانان داخلی گفتند، شاید آذر ماه 96 بود. ایشان گفتند شبکه‌های اجتماعی داخلی به ما گفته‌اند همین امروز 40 میلیون مشترک را می‌توانیم پوشش دهیم و ظرفیت داخلی وجود دارد. من آن روز به ایشان گفتم که خیلی خوب است که اینها اعتماد به نفس دارند ولی ظرفیت اینها یک و نیم میلیون است. ایشان از من نپذیرفت، حوادث دی ماه 96 که پیش آمد خب تلگرام و اینستاگرام از دسترس خارج شد و سراغ شبکه‌های اجتماعی داخلی آمدند، اما به یک میلیون نرسیده همه دچار مشکل شدند. همان مسئول من را خواست و گفت من به حرف آن روز شما امروز اعتماد پیدا کردم که شما درست می‌گفتید و اینها این ظرفیت را نداشتند. در فروردین ماه 97 من گزارش دادم که هم مکتوب بود و هم در مجلس گزارش دادم که ظرفیت توان داخلی شبکه‌های اجتماعی امروز از یک و نیم میلیون دی ماه به 15 میلیون رسیده است. رشد 10برابری است و این کم نیست اما به هر حال باید واقعیت را دید.»
این در حالی است که مدیر پیام‌رسان سروش چند هفته پیش در گفت‌وگو با فارس ادعا کرده بود که پیام‌رسان تحت مدیریتش ظرفیت 20 میلیون کاربر را دارد. با همه این حرف‌ها باید منتظر بود و دید که آیا اتفاق تازه‌ای در مورد تلگرام یا بقیه پیام‌رسان‌ها می‌افتد یا نه.


تعداد بازدید :  390