شماره ۱۵۲۴ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر
صفحه را ببند
راهنمایی برای مسافرت در 10 جاده حادثه‌خیز کشور (بخش اول)
قاتلان دلربا

آمار تصادف‌ها و مرگ و میرهای ناشی از آن در کشور ما بالاست. بخش عمده‌ای از سفرهای نوروزی هم از طریق وسایل نقلیه شهری انجام‌می‌شود. کافی است راننده بی احتیاط باشد و جاده هم ناهموار تا تلخی حادثه کام خانواده‌ای را تغییر دهد. این در حالی است که اگر پیش از سفر اطلاعات خودمان را از راه و مسیر مسافرت بیشتر کنیم، درجه اطمینان سلامتی سفرمان نیز بالاتر می‌رود. سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را درباره 10 مسیر پرتردد کشور برای شما جمع‌آوری کنیم. بدیهی است که اتفاق در هر جاده‌ای ممکن است بیفتد و انتخاب این 10 محور صرفا به دلیل تجربیات گذشته است.

جاده تهران- چالوس (محور كندوان)

شاید دوره قاجار، زمانی که مسیر
تهران -کرج- چالوس، تنها یک جاده مالرو برای رسیدن به روستاهای اطراف داشت، کسی فکرش را نمی‌کرد، روزی برسد و این جاده یکی از پر رفت و آمدترین جاده‌های کشور شود. حالا ديگر جاده چالوس از جمله مهم‌ترين جاده‌های کشور است كه از ميان شهر كرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در كرانه درياي خزر وصل مي شود. بیراه نگفته اند کسانی که می‌گویند محور کندوان یکی از زیباترین جاده‌های دنیا به شمار می رود. اما اين محور اگر چه زيباست اما پرخبر هم هست؛ گاهي به خاطر ترافيك‌هاي زنجيره‌وار، گاهي به خاطر محدوديت‌هاي ترافيكي، زماني هم براي تصادف‌هاي دلخراشش!
    همكاري با هلال احمر، راهداری و پلیس راه قبل از حرکت با پلیس راه در تماس باشید و از باز بودن جاده اطمینان پیدا کنید، چرا كه اين جاده در طول هفته مدام شامل محدوديت هاي ترافيكي مي شود. در زمستان حتما زنجیرچرخ با خود همراه داشته باشید و قبل از حرکت، از باز بودن راه ها مطمئن شوید. برای اینکه در طول سفر با خیالی آسوده و بدون اضطراب بتوانید مسیر را طی کنید با هلال احمر، راهداری و پلیس ارتباط و همکاری داشته باشید.
    ‌ مواظب ریزش سنگ باشید. درجاده کندوان دست اندازهای زیادی دیده می شود. علاوه بر این ریزش سنگ در این منطقه زیاد است. با اين كه تعدادی از این مناطق را پوشش داده اند اما هنوز تمام مناطق به طور کامل رفع خطر نشده اند. البته خدا را شکر، تابلوهای هشداردهنده خوبی در محور کندوان نصب شده که به راننده ها قبل از بروز حادثه، هشدار مي‌دهند.
    ‌ باز هم خطاي انساني. متاسفانه اکثر تصادفات در این محور بر اثر خطای انسانی رخ می‌دهد. مسافران با عدم رعایت قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی احتمال بروز تصادف را بالا می‌برند. به طوری که تنها در 30-40‌درصد تصادف‌ها، «راه» مقصر است. جاده پیچ و خم زیادی دارد و راننده‌هایی که با این پیچ‌و‌خم آشنایی ندارند باید با دقت رانندگی کنند. راننده‌های بومی كمتر دچار حادثه می‌شوند.
    جاده کندوان با سایر جاده ها فرق می‌کند. برای همین مهمترین کاری که باید راننده ها در این جاده انجام دهند، این است که با سرعت مطمئن برانند. اگر روي تابلو زده شده سرعت 40 تا 50 کیلومتر، حتما با همین سرعت حرکت کنند. وقتی راننده نمی داند پیچ بعدی چقدر تند است یا چقدر شیب دارد، پس عاقلانه این است که هوشیارانه عمل کنند. در شرایط جوی نامناسب محور کندوان گاهی از ساعت 10 شب به بعد یخ می زند، یخ 2-3 سانتی‌متری که برای لیز خوردن ماشین کفایت می کند.
    در مسافرت های تابستان همه تجهیزات و امکانات را با خود به همراه داشته باشید، خصوصا وقتي كه راهي كندوان شده ايد چون در این جاده هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.  حتما کمک‌های اولیه و مراحل کمک‌رسانی اولیه به مصدومان را یاد بگیرید، با توجه به تنگ بودن اين جاده و ترافيكي كه عموما دارد، تا رسيدن نيروهاي امدادي، كمك شما به مصدوم مي تواند او را نجات دهد. هيچ كدام از ما دوست نداريم، در هنگام مشكل بي دست  و پا باشيم!

جاده چابهار كنارك

جاده چابهار- كنارك به چند دليل مهم است؛ اول اين كه بخش عمده‌اي از تردد محلي از طريق اين جاده انجام مي شود. دومين مورد، وجود روستاها، شهرها و شهرك‌هاي مجاور چابهار است كه هم براي زندگي روزمره به چابهار تردد مي‌كنند و هم براي استفاده از امكاناتي چون آموزش و كار. سومين دليل اهميت اين جاده موضوع ترانزيت بار است كه البته جابه جايي ماهي از سواحل كنارك، پزم و ... را هم در خود دارد. بنابراين هيچ ساعتي از روز اين جاده بدون كاربري نيست.
    مشكل بعدي اين جاده كه خطر تصادف در آن را افزايش مي دهد، موتورسواراني است كه بدون رعايت نكات ايمني در اين  جاده تردد مي كنند. تصور محلي ها اين است كه جاده چابهار- كنارك يك جاده محلي است و رانندگي بدون داشتن كلاه ايمني و انجام حركات نمايشي در آن خطرناك نيست، اين موضوع را البته كه مسافران ناآشنا نمي دانند و يك آن در تاريكي شب با موتوري تصادف مي كنند كه بدون چراغ و كلاه ايمني در حاشيه جاده در حال حركت بوده!
    ‌اگر به هر دليل در سفر نوروزي تان به محور چابهار- كنارك با مشكل مواجه شديد، زياد نگران نباشيد. بلوچ ها مردم مهمان نوازي هستند و حاضرند هر كاري براي شادي مهمانان خود انجام دهند. بوميان اين منطقه معمولا ماشين‌هاي دو ديفرانسيل سوارند و مي توانند ماشين شما را تا اولين تعميرگاه بكسل كنند.

جاده ساري- سمنان (محور كياسر)

دسترسي به درياي شمال از جنوب كشور كار چندان ساده اي نيست، چرا كه هم مسيرها خطرناك و پر پيچ و خم هستند و هم ترافيك در جاده هاي تهران به سمت شمال غوغا مي كند. بنابراين معمولا آنهايي كه در نيمه شرقي كشور هستند، از محور كياسر به سمت شمال مي‌روند تا هم از طبيعت بكر آن جا حظ ببرند و هم مسافت كمتري را بپيمايند.
    ترجيحا طوري برنامه ريزي كنيد كه اين محور را در روز رانندگي كنيد، شب‌ها محور كياسر نور چنداني ندارد. نور مشكل اصلي اين جاده است كه مي تواند با كاهش ديد رانندگان، خطر سقوط آن ها را در دره‌ها و حتي چپ كردن ماشين در شانه خاكي راست جاده را به همراه داشته باشد.
    محور کیاسر تنها جاده اصلی است که ساری را به سمنان متصل می کند. مهمترین خطری که در جاده کیاسر مردم را تهدید می کند برف است. برف سنگین در کیاسر باعث بروز حوادث جبران ناپذیری می شود. شرایط جاده به گونه ای است که یا تصادف نمی شود یا اگر تصادف شد خیلی سنگین است، چرا كه معمولا تصادفات اين جاده به خاطر ليزي مسير اتفاق مي افتند.معمولا اکثر تصادفات محورکیاسر، در مسیر سمنان به ساری رخ می دهد. راننده ها در این جاده لیز با سرعت غیرمجاز حرکت می کنند و به خاطر آشنا نبودن به جاده، پیچ و خم ها و سبقت های غیر مجاز، ماشین شان سُر می خورد.

جاده تهران - آمل (هراز)

نزدیک ترین مسیری که می شود از تهران به آمل رسید جاده هراز است؛ جاده ای که راه را برای رسیدن به قله دماوند هم ساده کرده. اين جاده با 14 تونل که طولانی ترین آن به 1500 متر می رسد بعد از جاده چالوس، مهمترین جاده  محور تهران- مازندران به شمار می رود و نسبت به قدمت جاده چالوس، تازه ساخت تر است.  این جاده آنقدر مسافر دیده که آمارها می گوید در روزهای نوروز میزبان 4 میلیون مسافر است، اما اين تمام ماجرا نيست!
    آمار تصادفات رانندگی در جاده هراز بسیار بالااست و از دیدگاه اداره راه و ترابری استان مازندران، کیلومتر 18 تا 22 جاده رودهن به سمت امامزاده هاشم، بحرانی ترین قطعه این راه از نظر سقوط بهمن است. اگرچه تونل بهمن گیر امامزاده هاشم، سپري در برابر این خطر است ولی حتي این سپر هم در سال 1376 نتوانست از جان 32 مسافری که در همین نقطه زیر بهمن ماندند حفاظت کند.
    جاده تهران-آمل علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری زیبا، به علت کوهستانی بودن منطقه و داشتن پیچ های تند و دره های عمیق، خیلی خطرناک است. در فصل زمستان هم به خاطر بارش های مکرر برف و یخ زدگی جاده، راننده ها قبل از تردد بايد سیستم گرمایشی خودرو را چک و حتما خودرو را به زنجیر چرخ مجهز کنند.
    در جاده هراز چند پیچ خطرناک وجود دارد. پیچ «شیطان» در50 کیلومتری جاده آمل قرار دارد که اصلي ترين مشكل آن خطر ریزش سنگ است؛ مخصوصا در انتهای فصل زمستان و اوایل فصل بهار. چون زمستان که برف می بارد بین سنگ ها آب می رود و یخ می زند. فصل بهار که یخ ها می خواهند آب شوند باعث متلاشی شدن سنگ ها می شود و ریزش سنگ اتفاق می افتد. با اینکه گاردریل هایی در این منطقه زده اند اما باز هم احتمال خطر وجود دارد.
    پیچ «خانزاد» هم پیچ دیگری است که احتمال تصادف در آن زیاد است. 5 کیلومتر بعد از منطقه «پلور» یک دو راهی به نام دوراهی «آبشار» قرار دارد که منطقه خیلی خطرناکی است و تصادف زیادی در این منطقه اتفاق می افتد. اتفاقا آبشاری که آنجا قرار دارد خیلی جذاب است و مسافران برای تماشای این آبشار دقایقی را توقف می کنند. اما دقیقا کنار این آبشار، جاده به دو قسمت تقسیم و تصادفات شدیدی را موجب می شود.

جاده اسالم- خلخال

جاده 70 کیلومتری اسالم به خلخال كه استان اردبيل را به گيلان و زنجان متصل مي‌كند، 18 کیلومترش از گردنه الماس در حوزه استحفاظی استان اردبیل و بقیه از حوزه استحفاظی استان گیلان مي‌گذرد. جاده اسالم به خلخال را يكي از محورهاي سخت گذر كشور مي‌شناسند، چون  3هزار و 300 متر از سطح دريا بالاتر است و برای همین، بیشتر ماه هاي سال، در معرض ریزش کوه و جاری شدن سیل قرار دارد.
 بهتر است در فصل زمستان و پاييز براي رفتن به اردبيل، فكر گذشتن از اين محور را از سرتان بيرون كنيد. با اين وجود و با تمام خطرهايي كه در این جاده مسافران را تهدید می کند، خيلي ها نمي توانند از خير زيبايي و جذابيت اين جاده بگذرند و هركس راهي اين مسير مي شود، احساس می کند در مسير بهشت قرار گرفته؛ واقعا زيبايي‌هاي شوكه كننده اي دارد!
 محور اسالم به خلخال، راه پیچ‌درپیچي در دامنه‌های سبز کوهستان است؛ جایی بکر و سبز که بیشتر نقاطش را مه پوشانده اما وجود مه زیاد در این منطقه، ديد راننده‌ها را خيلي كم و محدود مي كند و همين موضوع، باعث مي شود خيلي از راننده‌ها پرتگاه هاي كوچك و بزرگ جلوي خود را نبينند و به ته دره سقوط كنند.
 با وجود اینکه راهداران سعی می‌کنند این جاده را از هر نظر برای رانندگی مساعد کنند اما باز هم مشکلات جاده، پیچ های خطرناک و خطای انسانی احتمال تصادف را در مسير رويايي بالا می برد و باید در حین رانندگی کاملا هوشیار بود.


تعداد بازدید :  745