شماره ۱۵۲۴ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر
صفحه را ببند
جی‌پی مورگان و فورد هم عربستان را تحریم کردند

در پی افزایش فشارها بر عربستان‌سعودی در واکنش به ناپدیدشدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، شمار بیشتری از سرمایه‌داران برجسته گفته‌اند که در یک نشست اقتصادی بین‌المللی در عربستان شرکت نخواهند کرد. جیمی دایموند، رئیس بانک جی‌پی مورگان و بیل‌فورد رئیس شرکت خودروسازی فورد اعلام کرده‌اند که به دلیل اتهامات اخیر علیه دولت عربستان در این نشست
 شرکت نمی‌کنند.
خاشقجی چندماه قبل از ناپدیدشدن تماسی از سوی یک مسئول عالیرتبه سعودی دریافت کرده است، مبنی بر اینکه به ریاض بازگردد. وی تضمین داده بود که خاشقجی بتواند شغلی نزدیک به محمد‌بن ‌سلمان به دست بیاورد. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارشی درخصوص سعود القحطانی منتشر کرده که گفته می‌شود عامل پشت پرده عملیات ربایش جمال خاشقجی در ترکیه است. وی مشاور محمد‌بن سلمان ولیعهد عربستان‌سعودی است که اخیرا جنجال گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. این روزنامه آمریکایی می‌افزاید که خاشقجی چندماه قبل از ناپدیدشدن به بقیه دوستان خود گفته که تماس‌هایی را از یک مسئول عالیرتبه سعودی دریافت کرده است، مبنی بر اینکه به تبعید اختیاری خود پایان داده و به ریاض بازگردد. وی تضمین داده بود که خاشقجی بتواند شغلی نزدیک به محمد‌بن سلمان به دست بیاورد.
از سوی دیگر، برخی از رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند که 15نفری به شکلی مرموز شب قبل از ناپدیدشدن خاشقجی از عربستان به ترکیه رفته‌اند که سرنوشت نامعلومی در عربستان دارند. گفته می‌شود این 15نفر مسئول قتل خاشقجی بوده‌اند.
سوالی که ذهن بسیاری از فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را مشغول کرده و آنها از اینکه عادل الجبیر از زمان ناپدیدشدن جمال خاشقجی موضع‌گیری نداشته و رسانه‌ای نشده است، ابراز شگفتی و تعجب کرده‌اند بویژه که وی درباره موضوعات کوچک و بزرگ موضع‌گیری می‌کند. آخرین توییت الجبیر مربوط به ۲۴ سپتامبر است. الخطیب یکی از فعالان سیاسی در این‌باره گفت: به نظر می‌رسد که این مرد تبخیر شده است. جابر المحرمی از روزنامه‌نگاران قطری از سکوت الجبیر با وجود اینکه همه دنیا علیه عربستان است، می‌پرسد.
جمال سلطان از فعالان رسانه‌ای مصر نیز از سکوت الجبیر ابراز تعجب کرده است. علاء صادق از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفت: شاید الجبیر مریض باشد! فرد دیگری با نام مشاور محمد‌بن نایف درباره علت غیبت مشکوک الجبیر با وجود اینکه این موضوع به وزارت خارجه عربستان لطمه می‌زند، سوال کرده است. ابراهیم الحمامی از تحلیلگران نیز اعلام کرد: دنیا بر سر حکام ریاض وارونه شده اما وزیر خارجه عربستان ظاهر نمی‌شود و اظهارنظری نمی‌کند.


تعداد بازدید :  165