شماره ۱۵۲۴ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر
صفحه را ببند
با تصادفی‌ترین اختراعات جهان آشنا شوید
فرزندان ناخواسته اما موفق!

ذات «اختراع» با واژه‌هایی چون فکر اولیه، تحقیق، پژوهش و آزمایش گره خورده است. بارها شنیده‌ایم که مخترعان در پروسه به ثمر رساندن ایده خود بارها و بارها شکست خورده‌اند تا توانسته‌اند نتیجه مطلوب را کسب کنند. برخی پس از زحمات بسیار موفقیت را در آغوش گرفته و برخی دیگر جز شکست‌های پیاپی و بی‌پایان نصیبی نبردند. اما خب در این راه برخی هم بودند که از شانس خوب‌شان دچار شکست شدند و این شکست آنان را به راهی موفق‌تر و پردرآمدتر رهنمون ساخت. اگر می‌خواهید این افراد را بشناسید، خواندن این مطلب را ادامه دهید.     
الکساندر فلمینگ |  پنی سیلین
داستان از کجا شروع شد؟ جناب فلمینگ وقتی مشغول کشت‌دادن یک‌سری باکتری بود، یادش رفت درپوش ظرف حاوی باکتری‌ها را بگذارد و در نتیجه کپک‌های موجود در هوا به ظرف سرایت کردند و البته که چه کار خوبی کردند، چون دکتر فلمینگ بعدا متوجه شد در نقطه‌ای که کپک‌ها رشد کرده‌اند، اثر از باکتری نیست.
جان‌ هاروی کلاگ |  کورن فلکس
جناب جان‌ هاروی کلاگ که به پیشه پزشکی اشتغال داشت، روزی مشغول درست کردن گرانولا (ترکیب غلات، عسل و شیر که روی گاز جوشانده می‌شود) برای صبحانه بود که به خاطر کاری فوری خانه را ترک کرده و ظرف غلات جوشیده‌شده برای یکی دو روز در هوای آزاد رها می‌شود. نتیجه اینکه بعد از بازگشت به خانه جناب کلاگ معجونی سفت و سخت در کف قابلمه می‌یابد که از قضا با اضافه کردن شیر خوشمزه و قابل خوردن می‌شود.
اسپنسر سیلور|    کاغذ یادداشت چسبنده
کاغذ یادداشت چسبنده همین تکه‌های کوچک کاغذی است که چیزی روی آن نوشته و به در یخچال و میز تحریر و غیره و ذلک می‌چسبانیم. این آقای اسپنسر تیلور در‌ سال 1968 چسبی می‌سازد که انقدرها هم چسبنده نیست و به راحتی از اجسام جدا می‌شود. نتیجه اینکه هیچ کاربردی برای چسب پیدا نمی‌کند! سال‌ها بعد همکار او یعنی آرت فرای به شکل اتفاقی از چسب اختراع‌شده برای چسباندن کاغذهای یادداشت به دیوار اتاقش استفاده می‌کند.
کنستانتین فالبرگ|      شکر مصنوعی
ساخارین یا شیرین‌کننده مصنوعی در اثر واکنش بین تولوئن و کلر و سولفونیک اسید تشکیل می‌شود، اما فکر نکنید از همان ابتدا کسی بنا را بر اختراع این ماده گذاشته بوده است. درواقع یک روز که کنستانتین فالبرگ مشغول تجزیه و تحلیل برای ساخت یک ماده نگه‌دارنده غذا بوده، پودری که از واکنشی شیمیایی تشکیل شده و روی دستش نشسته را می‌چشد و متوجه شیرین‌بودن آن می‌شود.
جان پمبرتون|  کوکاکولا
شاید باورتان نشود اما درست است؛ معروف‌ترین نوشیدنی غیرالکلی جهان هم تصادفا اختراع شده است. درواقع جناب جان پمبرتون نوشیدنی معروف خود را که ترکیبی از نوشیدنی الکلی و برگ‌های گیاه کوکا بود، نخستین بار به‌عنوان دارو عرضه کرد. اما با اعمال ممنوعیت خرید و فروش و نوشیدن نوشابه‌های الکلی، او آب گازدار را جانشین الکل کرد.
ajibtarin.com


تعداد بازدید :  401