شماره ۱۵۱۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
نکات مهم برای خرید باتری‌ لپ‌تاپ

باتری برای تامین انرژی موردنیاز لپ‌تاپ استفاده می‌شود. اگر قصد خرید باتری اصلی به‌صورت جداگانه دارید، حتما باید مشخصات فنی باتری موردنیاز را در نظر داشته باشید. برای آگاهی از این اطلاعات می‌توانید برچسب پشت باتری را مطالعه کرده یا به وب‌سایت سازنده لپ‌تاپ خود مراجعه کرده و نوع باتری مناسب را جست‌وجو کنید.
گزینه‌های مهم در انتخاب باتری عبارتند از:  
نوع: باتری‌های استاندارد در انواع nicad (نیکل کادمیوم)، nimh (نیکل هیدرید فلز) و li-ion (یون لیتیوم) تولید می‌شوند.
تولیدکننده: بعضی از دستگاه‌های الکترونیکی قابل‌حمل صرفا از باتری‌های یک تولیدکننده خاص استفاده می‌کنند. قبل از خرید حتما در مورد این مسأله تحقیق کنید و همین‌طور مطمئن شوید که باتری موردنظر شما در انحصار شرکت سازنده لپ‌تاپ نبوده و به صوت جداگانه قابل خریداری است.
ولتاژ: این ویژگی در باتری‌های مختلف بسیار متنوع است و دقت در انتخاب باتری با ولتاژ مناسب، اهمیت زیادی دارد.
توان الکتریکی: این ویژگی با واحد میلی‌آمپر سنجیده می‌شود و بسته به نوع باتری و لپ‌تاپ مقادیر متنوعی دارد.
ضمانت و خدمات پس از فروش
به گزارش «بیست ستون» هنگام خرید باتری حتما از بین انواعی که دارای ضمانت معتبر و قابل‌اطمینان هستند، انتخاب کنید. در صورت داشتن چندین گزینه، خرید باتری‌هایی با ضمانت طولانی‌تر ارجحیت دارد. به‌این‌ترتیب اگر بعد از خرید باتری با مشکلی روبه‌رو شوید، می‌توانید به‌راحتی آن را تعویض کرده یا مرجوع کنید.
قیمت: با توجه به تنوع زیاد باتری و عواملی مثل تعداد موردنیاز، اندازه و‌ سال تولید لپ‌تاپ، قیمت آن نیز بسیار متغیر است، ولی قیمت تقریبی پرمصرف‌ترین باتری‌ها در بازار به شرح زیر است:  
نیکل کادمیوم، بین 80 تا 150 دلار
 نیکل هیدرید فلز، بین 100 تا 160 دلار
یون لیتیوم، 100 تا 180 دلار.
شارژاولیه
بعد از خرید باتری جدید در صورت وجود دستورالعملی برای شارژ اولیه آن در دفترچه راهنمای محصول، به ‌دقت مراحل پیشنهادی را دنبال کنید. در غیر این صورت بهتر است باتری را به مدت 24ساعت زیر شارژ بگذارید.
بازیافت باتری قدیمی
باتری‌های قابل شارژ حاوی مواد سمی و خطرناکی هستند، به همین دلیل از انداختن باتری کهنه در زباله‌های خانگی یا نگه‌داشتن آن در منزل خودداری کرده و آن را براساس دستورات تولیدکننده بازیافت کنید.
 باتری سیماس (cmos)
این باتری که بیشتر با نام باتری بایاس (bios) شناخته می‌شود، انرژی موردنیاز برای تنظیمات سیستمی کامپیوتر مثل زمان و تاریخ را تامین می‌کند. وقتی با خطای سیستمی (system battery dead) روبه‌رو می‌شوید، باید باتری سیماس را تعویض کنید. اگر کامپیوتر نتواند به زمان و تاریخ دقیق دسترسی داشته باشد، در کارکرد سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای آن اختلال ایجاد می‌شود.
قبل از تعویض باتری سیماس باید حتما نوع باتری مورداستفاده در کامپیوتر را تعیین کنید. می‌توانید این کار را باز کردن کیس و بررسی مستقیم باتری یا به کمک دفترچه راهنمای مادربورد یا کامپیوتر انجام دهید. اگر قادر به شناسایی نوع باتری نیستید، از افراد خبره کمک بگیرید.
قیمت
قیمت باتری سیماس بسته به عوامل مختلف تغییر می‌کند. قیمت باتری سیماس سکه‌ای بین یک تا 10 دلار و قیمت نوع سوکتی 2 تا 20 دلار است.
 باتری پل (bridge)
پل یک باتری کوچک است که در حین جابه‌جایی سریع باتری اصلی لپ‌تاپ، به مدت کوتاهی شارژ لازم برای ادامه کار سیستم را تامین می‌کند. این نوع باتری به‌صورت مستقل تولید نمی‌شود و در صورت بروز مشکل در آن باید برای تعویض به نمایندگی‌های رسمی تعمیر لپ‌تاپ مراجعه کنید.


تعداد بازدید :  806