شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
زمان هست اراده لازم است

پیروزی مقابل کره‌جنوبی بسیاری از نگاه‌های منفی به تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش را از بین برده و کم نیست تعداد منتقدهایی که با یک پیروزی چشمشان را به روی بسیاری از واقعیت‌ها می‌بندند. تیم ایران در راه جام‌ملت‌های آسیا مسیر دشواری در پیش دارد و اصل انتقادها به نحوه بازی تیم‌ملی است؛ شیوه دفاعی که کی‌روش در دستور کار قرار داده و این دفاع 11نفره به محض شنیدن سوت آغاز بازی‌ها چیزی نیست که ما از فوتبال ایران انتظار داریم. دلیل این مسأله هم واضح است، ذهن همه اهالی فوتبال به قدری درگیر مسابقات لیگ‌های اروپایی است که این نوع فوتبال به دل مخاطبان نمی‌چسبد.
بحث دیگر پتانسیل فراوان فوتبال ایران است. مساله‌ای که در سال‌های متمادی همه کسانی که این فوتبال را دنبال کرده‌اند، به آن اشاره داشته‌اند. شاید بهتر باشد، پیرمرد پرتغالی شاغل در فوتبال ایران به جای زل زدن به صفحه تلویزیون منزلش برای رصد کردن بازیکنان دورگه جدید، کمی هم چشمش را به سوی داشته‌های فوتبال ایران برگرداند. جایی که جوانان زیادی در تیم‌های لیگ‌برتری می‌درخشند و دیده نمی‌شوند. لازم نیست خودش را هم درگیر کاری کند، انگشت اشاره‌اش را به سمت دستیاران خود بگیرد تا به سرعت برق و باد سوار هواپیما شوند و به شهرستان‌ها سفر کنند. اگر کی‌روش حوصله استعدادیابی ندارد، می‌تواند از مربیان تیم‌ملی گزارشی از جویای‌نام‌ها را بخواهد. به همین سادگی.
آلمان با اقتدار بر بام فوتبال جهان ایستاد اما هیچ‌گاه مغرور نشد. با نگاهی به ترکیب تیم آلمان مقابل اسپانیا به خوبی می‌توان تغییرات ایجاد شده برای کسب موفقیت‌های بعدی و به وجود آوردن نسل بعدی فوتبال این کشور را متوجه شد. آنها قهرمان جهانند اما راضی نیستند. در گرمای برزیل قهرمان شدند، شوق دارند در هوای خنک روسیه هم جام را لمس کنند. اصلا چرا راه دور می‌روید؟ به کره‌جنوبی نگاه کنید که به‌دنبال بردن آنها در 3بازی متوالی به خود می‌بالیم؛ در بازی آخر تغییرات را در ترکیب کره مشاهده کردید؟ تیم جوان شده کره‌جنوبی به ایران باخت اما مربی‌اش دم از پیروزی در رقابت مهم جام ملت‌ها زد. می‌دانید چرا؟ چون دوندگی بازیکنانش را دیده بود، چون به جوان‌های خود ایمان داشت.  این مقدمه‌چینی‌ها برای این دلیل بود که راحت‌تر درک کنید بازیکنان بالای 30‌سال نمی‌توانند چیز جدیدی رو کنند. راستی، مگر ما با جوانان کره را شکست ندادیم؟ پس چرا نباید نفراتی مثل آزمون و... از ابتدا در ترکیب تیم‌ملی باشند؟ شاید بگویید زمان آزمون و خطا نیست اما زمان کمی تا جام ملت‌های آسیا باقی نمانده است. زمان هست برای ایجاد تغییرات اساسی، شاید اراده لازم باشد و تغییر نگرش. همین.


تعداد بازدید :  77