شماره ۱۵۱۱ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
از صفر تا صد پادکست‌ها

آیدا پیغامی |  ظهر جمعه و پخش شدن صدای رادیو با آهنگی آرام در فضای خانه یا خوابیدن با قصه‌های شب یا حتی گوش دادن به اخبار هر یک ساعت یک‌بار رادیو، تصویر دلپذیری است که خیلی از ما در زندگی‌مان دیده‌ایم. لذت گوش دادن آهنگ‌ها و اخبار و قصه‌ها از طریق رادیو گاهی بسیار جذاب‌تر از زل زدن به صفحه تلویزیون بود. اینکه رادیو را روشن کنی. چشم‌هایت را ببندی و هر چه که گوینده گفت را تصور کنی یا اصلا رادیو را روشن کنی و درحالی‌که به آن گوش می‌دهی هر کاری که دلت خواست انجام دهی، کار بسیار جالبی است. البته این موضوع یکی از مهمترین دلایلی است که بسیاری را طرفدار رادیو و پادکست کرده است. چه چیزی بهتر از اینکه بتوانی هم با موبایل بازی کنی، هم فوتبال ببینی و هم اخبار را دنبال کنی و تحلیل آن را بشنوی و این شاید جذاب‌ترین کار برای کسی باشد که برای وقتش اهمیت زیادی قایل است.
با گذشت زمان و البته پیشرفت تکنولوژی بسیاری از افراد به این فکر افتادند که چرا خودشان یک رادیو نداشته باشند؟ به همین منظور در ابتدا وبلاگ‌نویسان به «بلاگ صوتی» روی آوردند. به این صورت که بلاگرها در بلاگ صوتی خود مطالبی را که داخل وبلاگ منتشر می‌کردند، می‌خواندند و فایل صوتی را در وبلاگشان منتشر می‌کردند. اما نخستین بار سال ۲۰۰۴ یک روزنامه‌نگار به نام بن همرسلی اصطلاح پادکست را برای بلاگ صوتی انتخاب کرد. دلیل این اتفاق هم چیزی جز ترکیب دو کلمه ipod و broadcast  نبود، زیرا با ورود و پخش دستگاه‌های آیپاد کمپانی اپل عملا گوش دادن و ضبط کردن بلاگ‌های صوتی راحت‌تر شده بود و اتفاقا به همین دلیل هم در آن سال‌ها گوش دادن به بلاگ‌های صوتی در بین مردم رواج یافت. بعد از این نام‌گذاری، کمپانی اپل رسما اپلیکیشنی با نام podcast را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کرد و کار را برای کسانی که شیفته گوش دادن به پادکست هستند، راحت‌تر کرد. در ادامه این گزارش قصد داریم از صفر تا صد ساخت و دانلود پادکست را به شما آموزش دهیم.

چگونه پادکست بسازیم؟
اگر قصد دارید وارد محیط پادکست شوید و رادیویی داشته باشید که برای خودتان باشد؛ در ابتدا باید ببینید می‌خواهید در چه حوزه‌ای فعالیت داشته باشید. پیشنهاد بسیاری از کسانی که در حوزه پادکست فعالیت می‌کنند این است که سراغ حوزه‌ای بروید که در آن تخصص یا اطلاعات کافی برای دادن به مخاطب‌هایتان دارید.
گام بعدی در ساختن پادکست نوشتن یک متن خوب و قوی و روان و داشتن یک صدای خوب است. صدایی که مخاطب را آزار ندهد. اگر دوست دارید صدای خودتان را به‌عنوان گوینده در پادکست استفاده کنید. ابتدا صدایتان را با تلفن همراهتان ضبط کنید و یک بار خودتان و بار بعدی با اطرافیانتان گوش کنید، اگر نظر آنها مثبت بود، کارتان را شروع کنید، اگر هم نظر منفی گرفتید یا به فکر گوینده‌ای با صدای خوب باشید یا سراغ اپلیکیشن‌های تغییر صدا بروید.  شما در ابتدای راه با داشتن یک گوشی هوشمند نه چندان گران و متن و اجرای قوی هم می‌توانید پادکست خوبی بسازید و فراموش نکنید که در پادکست‌ها «محتوا پادشاه است» اما اگر می‌خواهید کمی حرفه‌ای‌تر به این ماجرا بپردازید، فراهم کردن دو چیز ضروری است؛ یک میکروفن و دوم نرم‌افزار اصلاح صدا نظیر Audacity و GarageBand، این دو مورد به شما کمک می‌کند پادکست‌های با کیفیتی به مخاطب خود ارایه دهید. پادکست ساختن به همین راحتی است، اما به شرطی که برای تک‌تک مراحلش برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

با موبایلتان پادکست دانلود کنید و گوش دهید

شاید گوش کردن به پادکست از طریق کامپیوتر راحت‌تر از تلفن همراه باشد، اما گوش دادن به پادکست در تلفن همراه لذتبخش‌تر از کامپیوتر است، مهمترین دلیل آن هم این است که موبایل همیشه همراه آدم است و می‌توانیم هر وقت که اراده کنیم پادکست مورد علاقه‌مان را دانلود کنیم و گوش دهیم. چند اپلیکیشن خارجی برای گوش دادن به پادکست‌های خارجی زبان وجود دارد که استفاده از آنها این فرآیند را برای مخاطبان راحت‌تر می‌کند. البته سیستم عامل اندروید و ‌آی او اس هر کدام اپلیکیشن‌های متفاوتی برای دانلود پادکست‌ها دارند. برای اندرویدی‌ها می‌توان به دو اپلیکیشن castbox و podcast addict  اشاره کنیم. برای آیفون‌بازها هم می‌توان اپلیکیشن podcast  را که برای خود آیفون است و درنهایت overcast  را معرفی کرد.
دانلود پادکست‌ در ایران متفاوت‌تر از کشورهای دیگر دنیاست آن هم به این دلیل است که برای گوش دادن به پادکست‌های ایرانی سه راه بیشتر وجود ندارد، نخست اینکه یا باید موبایلی با سیستم عامل اندروید داشته باشید و اپلیکیشن ناملیک و شنوتو را دانلود کنید. برای آیفون‌بازها هم اگر از ارایه لینک مستقیم به اپلیکیشن پادکست که معمولا تعداد کمی از پادکست‌ها دارند بگذریم می‌توان گفت باید امیدوار باشید و دعا کنید که صاحبان پادکست محبوبتان، کانال تلگرامی داشته باشند و فایل صوتی پادکست‌هایشان را در کانالشان به اشتراک بگذارند. راه سوم هم گوش دادن پادکست‌ها در ساندکلود است. اگر شانس داشته باشید و پادکست‌تان در ساندکلود موجود باشد، می‌توانید با یک سرچ ساده آن را پیدا و یک بار اجرا کنید تا بتوانید هر بار که خواستید آن را به صورت آفلاین گوش دهید.

 


تعداد بازدید :  469