شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
نایب‌رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی:
حیف است خستگی مذاکرات بر تن ظریف بماند

پس از سخنـان جـان کری وزیر امور خـارجه آمریکا در پایان مذاکرات با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسید منتقدان دولت آن‌قدر بهانه پیدا کرده باشند تا بتوانند با استفاده از آن تیم مذاکره‌کننده و دولت را مورد انتقاد شدید قرار بدهند. برخلاف انتظار سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های صبح دیروز حاوی لحنی آرام و حامیانه نسبت به تیم مذاکره‌کننده ایرانی بود. این‌که چه شد منتقدان از آتش حملات خود نسبت به دولت کاسته‌اند سوالی است که اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی به آن پاسخ داده است.
به نظر من باید پذیرفت که انتقادات گاه تندوتیز منتقدین برای حفظ منافع ملی است، البته همه اذعان دارند که تیم مذاکره‌کننده انصافا خوب عمل کرد به این معنا که هم در زمینه مدیریت تیم و هم مدیریت چانه‌زنی‌ها خوب عمل کرد. آنها همچنین براساس اختیاراتی که به آنان تفویض شده بود توانستند طرف مقابل را مدیریت کنند. از سوی دیگر باید پذیرفت که در این مرحله از مذاکرات رسیدن به توافق جامع کار ساده‌ای نبود، به ‌هر حال بدبینی عمیق میان ما و آمریکایی‌ها وجود دارد و این مسائل مانع از ایجاد یک فضای به سرعت معمولی خواهد شد، لذا باید قبول بکنیم که نیاز به زمان بیشتری برای چانه‌زنی‌هاست  که فکر می‌کنم منتقدین هم در نظراتشان این موضوع را اعمال کرده‌اند. در مجموع می‌توان گفت قضاوت مردم و مسئولان درباره عملکرد تیم مذاکره‌کننده مثبت بوده است و من فکر می‌کنم حیف است که کاری بکنیم خستگی بر تن مذاکره‌کنندگان ایرانی بماند و یک دوره سخت چانه‌زنی در طول 7ماه گذشته را بخواهیم با کم‌لطفی پاسخ بدهیم.
به نظر شما تا 7ماه آینده چیزی تغییر خواهد کرد یا تنها شاهد تکرار واژه «تمدید» میان دوطرف خواهیم بود؟
قطعا تغییر خواهد کرد. همان‌طور که در 7ماه گذشته تغییرات جدی را شاهد بوده‌ایم در 7ماه آینده نیز شاهد تغییرات زیادی خواهیم بود که حتی ممکن است بسیاری از تحلیلگران را شگفت‌زده کند، البته من معتقدم تعیین زمان 7ماه برای دور بعدی مذاکرات بسیار بدبینانه بوده اما به ‌هر حال اختلاف‌نظرهایی در مسائل مورد بحث وجود دارد و امیدواریم در پای تیم مذاکره تا پایان 7ماه بسیاری از این اختلاف‌نظرها را به نتیجه برسانیم.


تعداد بازدید :  72