شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز سقوط آندلس
523‌سال پیش، برابر با بیست و پنجم نوامبر 1491 میلادی، محاصره «گرانادا» آخرین شهر مسلمان‌نشین اسپانیا (ال‌آندلس) توسط نیروهای متحد اسپانیایی (آراگون و کاستیل) آغاز شد. گرانادا‌ سال بعد سقوط کرد و حکومت مسلمانان در اسپانیا پس از 712‌سال پایان یافت. مسلمانان در‌ سال 780 میلادی بخش بزرگی از شبه جزیره ایبریا (اسپانیا و پرتغال) را تصرف کرده و در آن‌جا تشکیل حکومت داده بودند. اسپانیایی‌ها این مسلمانان را «مورو» (تیره‌پوست) می‌نامیدند. موروهای آن زمان ترکیبی از اعراب، بربرها و سیاهان شمال‌غربی آفریقا بودند.

مرگ محمدعلی فروغي
72‌سال پیش، برابر با پنجم آذر 1321 خورشیدی، محمدعلي فروغي معروف به ذُکاءالملک، روشنفکر، مترجم، ادیب و سخن‌شناس، فلسفه‌نگار، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، دیپلمات، نماینده مجلس، وزیر و نخست‌وزیر اسبق ایران بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت و در آرامگاه خانوادگی در ابن بابویه شهر ری به خاک سپرده شد. فروغی كه 3 بار نخست‌وزير، يك‌بار رئيس‌مجلس، چندبار وزير و يك بار رئيس ديوانعالي كشور شده بود هنگام فوت 67ساله بود.

درگذشت بابک بیات
8‌سال پیش، برابر با پنجم آذر 1385 خورشیدی، بابک بیات، آهنگساز، نوازنده، تنظیم‌کننده و آهنگساز فیلم، به دلیل نارسایی کبد در تهران درگذشت. بابک بیات را بیشتر با موسیقی فیلم‌هایی که ساخته می‌شناسند. او موسیقی فیلم را بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزدگرد ساخته بهرام بیضایی ادامه داد و در سال‌های بعد برای فیلم‌های شاید وقتی دیگر، مسافران، کشتی آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختی، دست‌های آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شیدا، سریال سلطان و شبان و در حدود ۹۰ فیلم سینمایی موسیقی نوشت. آخرین سریالی که بیات برای آن موسیقی ساخت سریال «ولایت عشق» بود.

 


تعداد بازدید :  260