شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

فرانسه تحویل ناو به روسیه را به تعویق انداخت
دولت فرانسه تحویل ناو میسترال سفارش مسکو را به تعویق انداخت. به گزارش ایرنا، کاخ الیزه در بیانیه روز سه‌شنبه خود اعلام کرد: «تحویل میسترال به روسیه تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است». «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده است که شرایط فعلی اوکراین هنوز اجازه تحویل میسترال به روسیه را نمی‌دهد. این خبر درحالی منتشر می‌شود که فرانسه پیشتر تحت فشار آمریکا و سایر شرکای غربی خود اعلام کرده بود که ناوهای سفارش مسکو را به روسیه تحویل نخواهد داد. مقام‌های فرانسه بارها با یادآوری این مسأله که قرارداد فروش دو میسترال چند ‌سال قبل منعقد شده، عنوان کرده‌اند که بر پایه قوانین بین‌المللی و ملی، قراردادی که امضا و وجه آن نیز پرداخت شده، باید محترم شمرده شود. قرارداد فروش 2 ناو برنامه‌ریزی و فرماندهی با ویژگی حمل بالگرد به روسیه در زمان ریاست‌جمهوری «نیکلا سارکوزی» در ‌سال 2011 و به ارزش یک‌میلیارد و 200‌میلیون یورو امضا شد.

احتمال تصدی یک زن بر وزارت دفاع آمریکا
موافقت باراک اوباما با استعفای چاک‌ هاگل موجب شد تا همه نگاه‌ها در جست‌و‌جوی جانشین وزیر جمهوری‌خواه کابینه اوباما باشد، جانشینی که باید تجربه کافی و لازم را در تضمین عدم تأثیرگذاری کاهش بودجه دفاعی بر آمادگی نیروهای ارتش ایالات متحده داشته باشد. جانشین‌های ‌هاگل را «میشل فلورنوی»، معاون سابق وزارت دفاع در امور سیاست‌گذاری، «باب وورک»، معاون کنونی ‌هاگل، «اش کارتر»، معاون سابق‌ هاگل و سناتور «جک رید»، از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا تشکیل می‌دهند. خانم فلورنوی که هم‌اکنون رئیس «مرکز امنیت جدید آمریکا» است مهارت‌های سیاسی دارد که می‌تواند به مصادره اموال نظامی و دفاعی خاتمه دهد. با این حال فلورنوی در صورت دستیابی به این مقام، ممکن است دوران وزارت کوتاهی را تجربه کند، مگر در صورتی که هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا به پیروزی دست ‌یابد. «لارنس کورب»، یکی از مقام‌های ارشد در «مرکز توسعه آمریکا» اذعان داشت: «فلورنوی نخستین وزیر دفاع زن آمریکا خواهد شد که این خود نشان‌دهنده یک نقطه عطف است».

اردوغان همچنان دولت مصر را نامشروع می‌داند
رئیس‌جمهوری ترکیه بار دیگر با «غیرمشروع» خواندن ریاست‌جمهوری عبدالفتاح سیسی، کشورهایی که مشروعیت رهبر مصر را پذیرفته‌اند، به باد انتقاد گرفت. به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به کشتار حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر در اوت 2013 گفت: «در تاریخ سیاسی اخیر نمی‌توان هیچ کشوری را پیدا کرد که طی یک روز 3 هزار تن را کشته باشد اما این اتفاقی است که در مصر رخ داد». اردوغان با اشاره به کشورهایی که مشروعیت رهبر مصر را پذیرفته‌اند، گفت: زمانی که شما به آنها نگاه می‌کنید، آنها همچنان با وی – سیسی - با احترام زیادی برخورد می‌کنند. حتی اگر او خودش را مشروع بداند، اما ما او را مشروع نمی‌دانیم.

«السبسی» و «المرزوقی» در دور دوم ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند
هیأت مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری تونس در روز گذشته نتایج اولیه انتخابات این کشور را اعلام کرد و بر این اساس باجی قائد السبسی با کسب 39.46‌درصد و منصف المرزوقی با 33.43‌درصد از آرا به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند. به گزارش تسنیم، به این ترتیب این دو نفر به دور دوم انتخابات تونس راه پیدا کردند. براساس نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری، الباجی قائد السبسی از حزب النداء یک‌میلیون و دویست و هشتاد و نه‌هزار رأی و المنصف المرزوقی یک‌میلیون و نود و دو‌هزار رأی را به دست آوردند. کمیته عالی مستقل انتخابات همچنین میزان مشارکت در این انتخابات را 62.90‌درصد اعلام کرد. در ادامه این بیانیه آمده بود که بیش از 30‌درصد نیز در خارج از کشور در این انتخابات شرکت کردند.

بازداشت 70 عامل اصلی حمله به شیعیان در عربستان
وزارت کشور عربستان اعلام کرد بیش از 70تن را که در جریان حمله به مسجد شیعیان در الاحساء واقع در شرق عربستان دست داشتند، بازداشت کرده و در میان آنها افرادی حضور دارند که با گروه تروریستی داعش در ارتباط هستند. شبکه الجزیره، وزارت کشور عربستان اعلام کرد یک باند جنایتکار را که رهبران آن با گروه تروریستی داعش در ارتباط بودند منحل کرده و آن را مسئول حمله اخیر به مسجد منطقه الاحساء در شرق کشور دانسته است. این وزارتخانه در بیانیه‌ خود تأکید کرد که تمام اسناد و وسايل ارتباطی و الکترونیکی این باند را که نشان می‌دهد با گروه تروریستی داعش در ارتباط بوده، کشف و ضبط کرده و تحقیقات در این خصوص هنوز ادامه دارد.


تعداد بازدید :  235