شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

آغاز رایزنی‌ها درباره‌ ادامه حضور اشتون در مذاکرات
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت:  پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نقش رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آینده‌ این مذاکرات در دست گفت‌وگوست. به گزارش ایسنا، کاترین اشتون، رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا اگرچه دیگر سمت رسمی در اتحادیه اروپا ندارد به وظیفه‌ خود در سرپرستی گروه 1+5 در این مذاکرات ادامه داده است. وی از ‌سال 2010 که به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب شد در حوادث نزدیک با ایران بوده و نقشی کلیدی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای داشته است. اشتون در ماه‌های اخیر نیز به‌رغم پایان دوره کاری‌اش نقش خود را در این مذاکرات حفظ کرده بود. به نوشته‌ این روزنامه‌ آمریکایی،  خانم اشتون تقریبا در تمام نشست‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در طول یک‌سال گذشته حضور داشته است و اکنون با توجه به تمدید مذاکرات هسته‌ای تا 7 ماه دیگر برخی از کشورهای حاضر در گروه 1+5 معتقدند اشتون باید این سمت خود را ترک کند. یک منبع آگاه نزدیک به این مسأله به وال استریت ژورنال گفت که موضوع کنار رفتن خانم اشتون روز دوشنبه در وین مورد رایزنی قرار گرفته است. همچنین فدریکا موگرینی، رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که در روزهای آتی با خانم اشتون درباره‌ نقش وی در این مذاکرات و این‌که در آینده چه تصمیمی باید اتخاذ شود صحبت خواهد کرد.

ایران یورش به منزل شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد
شهروند| سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به یورش صبح سه‌شنبه به منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم از رهبران دینی شیعیان این اقدام نسنجیده را شدیدا محکوم کرد. مرضیه افخم افزود: بی‌حرمتی به نمادهای مذهبی و اهانت به رهبران و علمای دینی مورد علاقه مردم از رویکردهای شکست‌خورده امنیتی و طائفه‌ای دولت بحرین در مقابله با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم آن کشور حکایت دارد. او خاطرنشان کرد:  انتظار می‌رود مقام‌های بحرین با محترم شمردن جایگاه شامخ روحانیت و مرجعیت در آن کشور، مرتکبان این اقدام غیرقابل قبول را تحت تعقیب و مجازات قرار دهند. بعد از برگزاری انتخابات نمایشی در بحرین نیروهای رژیم آل خلیفه به منزل عالم شیعه برجسته این کشور یورش بردند. شبکه المنار لبنان گزارش داد:  نیروهای امنیتی بحرین به منزل عیسی قاسم، مرجع شیعه برجسته بحرینی در «الدراز» یورش برده و خانه وی را تفتیش کردند.

امیرعبداللهیان: ترکیه و ایران در مسائل منطقه رقابت نمی‌کنند
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان و امید یالچین، معاون وزیرخارجه ترکیه پیرامون مسائل مهم منطقه بحث و تبادل‌نظر کردند. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با استراتژیک توصیف کردن رابطه تهران و آنکارا و نقش و جایگاه ترکیه در تحولات منطقه بر اهمیت رایزنی بین دو کشور در مسائل منطقه تأکید کرد و افزود:  تهران و آنکارا دیر یا زود درحل سیاسی مشترک بحران سوریه توفیق خواهند یافت. معاون وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به درخواست آمریکا از ایران در موضوع مبارزه با داعش و رد این درخواست توسط تهران افزود: آمریکایی‌ها در مبارزه با داعش جدی عمل نمی‌کنند و رفتار متعارض دارند. امیر عبداللهیان اظهار داشت: ترکیه و ایران در مسائل منطقه رقابت نمی‌کنند و تهران همواره از توسعه روابط ترکیه با کشورهای همسایه، حوزه خلیج‌فارس و ازجمله عراق استقبال می‌کند. وی افزود: منطقه در شرایطی قرار دارد که تهران و آنکارا می‌توانند نقش برجسته سیاسی در حل بحران‌ها ایفا کنند و ما آمادگی داریم مشورت‌ها در این زمینه را تبدیل به همکاری عملی کنیم.

ولایتی: بیداری اسلامی برخلاف تصور برخی متوقف نشده است
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: جهان اسلام و امت اسلامی همچنان بیدار بوده و برخلاف تصور برخی بیداری اسلامی متوقف نشده است. به گزارش ایسنا، ‌علی‌اکبر ولایتی که عصر دیروز در هفتمین نشست شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی با حضور جمعی از اندیشمندان و علمای مسلمان و غیرمسلمان برگزار شد، افزود:  پس از شروع موج بیداری اسلامی در جهان اسلام و به‌ویژه جهان عرب با کسب اجازه از مقام معظم رهبری دبیر خانه مجمع جهانی بیداری اسلامی تأسیس شد و اولین مجمع عمومی آن نیز حدود 4‌سال پیش تشکیل و مصوباتی ازجمله تأسیس دبیرخانه مجمع جهانی بیداری اسلامی در تهران داشت. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به اقدامات تروریستی گروه‌های تکفیری خاطرنشان کرد: ‌ گروه‌های تکفیری و انحرافی با هدف ایجاد تفرقه و مخدوش کردن وجهه جهان اسلام تشکیل شده‌اند و توحشی را از خود نشان می‌دهند که حتی در زمان حمله مغول‌ها به کشورهای اسلامی هم دیده نشده است.


تعداد بازدید :  345