شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
2 عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای:
می‌توانیم در مدتی کوتاه به توافق برسیم

مجید تخت‌روانچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نسبت به دستیابی به توافق ابرازخوشبینی کرد و گفت:  در مدتی بسیار کوتاه می‌توانیم به توافق برسیم.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر امورخارجه دوشنبه‌شب در جمع خبرنگاران گفت: ما که خوشبین هستیم واقعا فکر می‌کنیم می‌توانیم در مدت خیلی کوتاهی که نمی‌توان زمان دقیق برای آن پیش‌بینی کرد، به توافق دست یابیم.
وی اظهار داشت: در بسیاری موضوعات نظراتمان به‌هم نزدیک شده است. دلیل این‌که به توافق نرسیدیم این بود که زمان‌مان محدود بود. اگر زمان بیشتری داشتیم، می‌توانستیم در همین دور، کار را تمام کنیم. روانچی افزود:  این‌که چند روز یا هفته به مدت زمان مذاکرات اضافه شود، تصمیم جمع بود تا فرصتی برای بررسی عمیق داشته باشیم و وقتی دوباره دورهم جمع می‌شویم بتوانیم مشکلات را پشت‌سر بگذاریم. روانچی در پاسخ به این سوال که چند‌درصد پیشرفت داشتیم؟ گفت: درست نیست صحبت ‌درصد کنیم.
معاون وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره برخی کارشکنی‌ها در مسیر دستیابی به توافق و دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا با سعودالفیصل در فرودگاه وین گفت:  صحبت کارشکنی را نمی‌توانیم به این نحو مطرح کنیم. روانچی افزود:  موضوعات پیچیده است. شما بخواهید درباره موضوعات بسیار ریز تفاهم کنید، فرآیند زمان‌بری است. نمی‌توانید در مدت زمان محدود درباره همه‌چیز به توافق برسید. دلیل اصلی نرسیدن به توافق جامع، محدود بودن زمان بود. او درباره علت مطرح شدن موضوع تمدید گفت:  به دلیل محدود بودن زمان که این زمان تا ساعت 24، سوم آذرماه / 24 نوامبر بود، عملا دیدیم که در این مدت کوتاه نمی‌توانیم به توافق برسیم، لذا همه به این نتیجه رسیدیم که باید مدت زمان مذاکرات را تمدید کنیم و این تصمیم جمعی بود.
همچنین سیدعباس عراقچی دیگر عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مذاکرات 7روزه وین 8 را «خوب» توصیف کرد و گفت: اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد ظرف چند روز می‌توان به توافق سیاسی یا همان توافق کلی دست یافت. عراقچی تصریح کرد:  این 7ماه نیز از این جهت است که صرفا وقت کافی وجود داشته باشد ولی همه این اتفاق‌نظر را داشتند که باید ظرف چند هفته آینده به توافق برسیم، لذا مذاکرات بلافاصله شروع خواهد شد.
وی تأکید کرد:  از یکی، دو هفته دیگر مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم. معاون وزیر امور خارجه درباره میزان آزاد شدن دارایی‌های مسدودشده طی 7ماه آینده گفت:  هر ماه 700‌میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد. وی افزود:  اگر اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد حتی ظرف چند روز می‌شود به چارچوب کلی رسید. با توجه به پیشرفت‌هایی که در این چند روز شده، تصویر برای رسیدن به تفاهم خیلی روشن‌تر است. در مورد چارچوب شاید بتوان در چند روز به جمع‌بندی رسید. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره 4ماهه بودن بخشی از دوره تمدید برای توافق سیاسی  یا کلی گفت:  4ماهه بودن یعنی این‌که آن احساس پیش نیاید که 7ماه طولانی است. واقعا همه مصمم هستند که کمتر از 4ماه به تفاهم برسیم.
چرا ظریف سفر خود به تهران را لغو کرد؟
از سوی دیگر یک مقام آگاه با بیان این‌که سفر ظریف به تهران برای پاره‌ای مشورت‌ها قطعی و طبیعی بود، گفت: با هوشمندی ظریف این سفر لغو شد تا دشمنان از آن بهره‌برداری و سوءاستفاده نکنند. به گزارش فارس، یک مقام آگاه درباره علت لغو سفر ظریف به تهران اظهار داشت:  تصمیم آقای ظریف برای انجام سفر به تهران جهت پاره‌ای مذاکرات و مشورت‌ها قطعی و البته طبیعی بود.
وی با بیان این‌که مقدمات سفر وی نیز فراهم شده بود، گفت:  در همان ساعات، اخبار و تحلیل‌هایی در رسانه‌های خارجی مطرح شد مبنی بر این‌که ظریف حامل طرح‌ها و پیشنهاداتی است که قصد دارد آن را با مسئولان عالیرتبه نظام و شخص مقام معظم رهبری درمیان بگذارد. در این میان دو نکته حایزاهمیت بود اولاً طرح و پیشنهاد مشخصی که ارزش انتقال به مرکز را داشته باشد از آن سو دریافت نشده بود و ثانیا این خبرسازی بدان معنا بود که چنانچه ظریف بازگردد و مذاکرات همچنان متوقف یا به شکست انجامد مقصر رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد شود. این مقام آگاه هوشیاری و درایت ظریف را مانع اجرای این سناریو ساختگی و مغرضانه خواند و افزود:  ظریف رأسا تصمیم گرفت اصل این سفر را لغو کند تا مبادا طراحان آن به ذره‌ای از نیات خود دست یابند.
حالا که مذاکرات هسته‌ای در وین به پایان رسیده برخی از رسانه‌های خارجی به برخی حواشی جالب درخصوص مذاکرات می‌پردازند. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز روز گذشته در گزارشی درخصوص مذاکرات وزرای امورخارجه ایران و آمریکا نوشت:  «مذاکراتی پرحرارت در جریان بود و 2سیاستمداری که به بالابردن صدایشان عادت نداشتند، در شرایطی قرار گرفتند که در طول جلسات متعدد مذاکرات در طول یک‌‌سال گذشته از آن اجتناب کرده‌ بودند. یک مقام آمریکایی که حاضر به افشای نام خود نشد درخصوص مذاکرات ماه گذشته عمان گفت: «این نخستین‌باری بود که صدای بحث‌ها بالا گرفت و موضوعات ناخوشایندی نیز رد‌وبدل شد.» با این حال بزرگ‌ترین مساله‌ای که در جریان 2هفته اخیر این مذاکرات روشن شد، این بود که توافق بین شخص جان‌ کری و محمدجواد ظریف و تیم‌هایشان با یکدیگر امکان‌پذیر است. توسعه روابط دیپلماتیک این 2 و بالا گرفتن بحث‌وجدل در عمان نشان داد که ظریف و کری تا چه میزان در دستیابی به توافق با یکدیگر مصمم‌اند. با این حال جریان‌های تندرو امکان دستیابی به این توافق را برای این 2 وزیر دشوار کرده‌اند. این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به سوابق مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و نوشت: «پیش‌زمینه این مذاکرات در سپتامبر 2013 و در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل فراهم شد که در جریان آن ظریف و جان کری در اتاقی کوچک در نزدیکی شورای امنیت این سازمان با یکدیگر دیدار کردند و در جریان این ملاقات شماره تلفن و آدرس ایمیل‌های خصوصی‌شان را با یکدیگر تبادل کردند. به این ترتیب کانالی غیرعلنی برای ارتباط فراهم شد.»


تعداد بازدید :  265