شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از جدیدترین درگیری فدراسیون و وزارت ورزش
دود یک اختلاف در چشم امیدها

شهروند| آتش زیر خاکستر جنگ بین فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش با اتفاقی به نام انتخاب کرانچار به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی امید، شعله‌ور شد و بار دیگر زخم کهنه سرباز زد.
شروع ماجرا
اختلاف بین 2 نهاد بزرگ تصمیم‌گیری در ورزش در کشاکش پروسه طولانی‌مدت تمدید قرارداد کی‌روش، عیان شد؛ وقتی فدراسیون برخلاف نظر و توصیه وزارت ورزش که چندان مایل به ادامه حضور مرد پرتغالی نبود با رقمی نجومی قرارداد سرمربی را تمدید کرد. این اتقاق می‌توانست به قیمت برکناری علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران از سوی وزارت ورزش و شخص گودرزی تمام شود. هرچند درنهایت این اتفاق رخ نداد اما جنگ ادامه یافت و به امروز رسید.
قسمت دوم درگیری
انتخاب سرمربی تیم امید، جدیدترین قسمت درگیری فدراسیون و وزارت ورزش را رقم زد. پس از اخراج وینگادا، حبیب کاشانی، مدیر تیم امید با اختیار تام داده شده از سوی کفاشیان به قطر رفت تا با زلاتکو کرانچار، سرمربی سابق سپاهان مذاکره کند. ظاهرا روند مذاکرات رضایت‌بخش بود و پس از توافقات صورت‌گرفته، خبر مربیگری کرانچار در تیم امید رسانه‌ای شد.
فاکتور«کمیسیون مربی خارجی»
وزارت ورزش با استناد به وجود «کمیسیون مربی خارجی»، حضور مربیان خارجی در تیم‌های ملی را مستلزم عبور از فیلتر این نهاد می‌داند. کرانچار هم از این قاعده مستثنا نیست و باید ابتدا از سوی «کمیسیون مربی خارجی» تأیید و سپس به کار مشغول شود. فدراسیون فوتبال اما زیر بار این ممیزی نمی‌رود و حتی حاضر نشده رزومه کاری کرانچار را برای مطالعه کمیسیون در اختیار وزارت ورزش قرار دهد. کاشانی در صدر مخالفان کمیسیون مربی خارجی قرار دارد؛ به‌حدی که این کمیسیون را نهادی چندساعته می‌داند: «برخی به دنبال این هستند تا حسرت 44ساله المپیک، 44‌سال دیگر ادامه یابد. من نمی‌دانم این کمیسیون چیست و اساس آن بر چه چیزی است. باید حداقل افراد حاضر در آن صاحب‌نظر باشند. این کمیته چند ساعته خلق شده است.» حرف‌های او و اقدامات فدراسیون فوتبال، خشم مصدرنشینان وزارت ورزش را در پی داشته و آنها اعلام کرده‌اند چنانچه بدون مجوز کمیسیون مربی خارجی، انتخابی از سوی فدراسیون فوتبال صورت گیرد، این نهاد در بحث اعتبارات و بودجه نهایت خساست را در قبال فدراسیون فوتبال به خرج می‌دهد. در همین راستا علی رغبتی، عضو کمیسیون مربیان خارجی وزارت ورزش درباره اظهارات حبیب کاشانی مبنی بر این‌که کمیسیون مربیان خارجی وزارتخانه چند ساعته خلق شده، حرف‌های جالبی زد: «کاشانی چون خودش خلق‌الساعه وارد ورزش شده از برخی مسائل خبر ندارد. این کمیسیون سال‌ها پیش در کمیته ملی المپیک وجود داشت و با تلاش‌های دکتر گودرزی ما آن را در وزارت ورزش و جوانان راه‌اندازی کردیم.»
امیدها، قربانی اختلاف
هر چند تیم امید در کوتاه مدت بازی مهمی ندارد اما به نظر می‌رسد قربانی اختلافی 2 طرفه شده و در مسیر این اختلاف، هر روز بیشتر از روز قبل فرصت داشتن یک مربی خوب را از دست می‌دهد. بی‌شک دود این بلاتکلیفی بیش از همه به چشم امیدهای ما می‌رود.


تعداد بازدید :  183