شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
علیرضا حیدری، نایب‌رئیس فدراسیون کشتی در گفت‌وگو با «شهروند»:
منتقدها به جای كنار كشيدن، با خادم دست به یقه شوند
با خادم اختلاف دارم اما به خاطر کشتی کنار نمی‌کشم

حسین جمشیدی- شهروند| یکی از مردهای ماندگار کشتی ایران در یکی، دو دهه اخیر تقریبا یک‌سالی است که نایب‌رئیسی فدراسیون را برعهده دارد و اختلافاتش با خادم در رأس این فدراسیون را رد نمی‌کند؛ البته زمانی که رسول خادم به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی نیز معرفی شد، قرار بر این بود تا علیرضا حیدری بیشتر کارهای مدیریتی این فدراسیون را برعهده بگیرد اما شرایط او طوری رقم خورده که حیدری تقریبا نیمی از هر ماه را خارج از کشور به سر می‌برد. در ادامه، گفت‌وگوی علیرضا حیدری را با «شهروند» می‌خوانید:
  در آستانه میزبانی مسابقات باشگاه‌های جهان، حاشیه‌هایی ایجاد شده است!
جدیدترین خبر در کشتی همین مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان است که قرار است در جویبار برگزار شود. مشکلی هم وجود ندارد و فقط برخی می‌خواهند شلوغش کنند. خادم به جویبار اجازه داد تا یک تیم اضافه‌تر به مسابقات بیاورد تا جوانان این شهر هم اجازه خودنمایی داشته باشند اما آنها رفته‌اند از سایر شهرها کشتی‌گیر آورده‌اند که اصلا منطقی نیست. اگر کشتی‌گیری در حد این رقابت‌ها بود، مطمئن باشید قبل از این جذب تیم‌های دیگر شده بود.
    شایعه شده که شما با رسول خادم اختلاف دارید و در آستانه جدایی از فدراسیون هستید.
در بحث‌های مدیریتی و حتی فنی با خادم اختلافات زیادی داریم اما این‌که بخواهیم به خاطر این اختلافات از هم جدا شویم، درست نیست. ما سعی می‌کنیم در فضای تعامل مشکل را حل کنیم. خادم هم مخالفانی دارد که می‌خواهند فضا را به سمتی ببرند که برای فدراسیون حاشیه ایجاد شود اما من چون روز اول به خادم دست دادم و گفتم که تا آخرش کمکت می‌کنم، به هر دلیلی کنار نمی‌روم. در این فدراسیون نه دغدغه مالی دارم و نه هیچ‌چیز دیگری که بخواهم از آن سود ببرم، فقط قصدم کمک به کشتی است.
  روزی که خادم به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی معرفی شد، گفتند که شما قرار است بیشتر کارهای مدیریتی را برعهده بگیرید اما شنیده می‌شود اکثر اوقات خارج از کشور هستید و به امور کشتی نمی‌رسید!
سفرهایی که دارم شخصی است؛ من که نمی‌توانم کار و زندگی‌ام را رها کنم. با خادم هماهنگ هستیم و او زمان‌هایی که نیاز است من در ایران باشم، از قبل اعلام می‌کند و من هم طوری برنامه‌ریزی می‌کنم که آن زمان در سفر نباشم. البته خادم خودش نیز به کارهای مدیریتی می‌رسد و مواقعی هم که نمی‌رسد، به من واگذار می‌کند. حتی ابتدا به من پیشنهاد سرمربیگری تیم‌ملی نیز شده بود اما من گفتم که وقتش را ندارم که از صبح به سالن بروم و شب بیرون بیایم. در بخش مدیریت راحت‌ترم و بیشتر می‌توانم کمک کنم.
  در ماه‌های اخیر مربیان زیادی به تیم‌ملی کشتی آزاد اضافه شدند اما اکثرشان معتقدند خادم فضا را بسته و بعد از مدتی جدا شده‌اند. دراین‌باره صحبت کنید.
شاید درست می‌گویند که فضا بسته است اما متاسفانه همه کسانی که به تیم‌ملی می‌آیند، می‌خواهند سرمربی شوند. خادم هیچ‌وقت نگفته که کسی برود کنار بایستد و این دوستان خودشان دوست دارند مترسک باشند! تا به حال شده که یکی از مربیان بیاید و نظرش را بگوید و وقتی خادم به حرفش گوش نکرد با او دعوا کند؟ نظر من نه به‌عنوان نایب‌رئیس فدراسیون کشتی، بلکه به‌عنوان یک منتقد این است که این افراد به جای این‌که از تیم‌ملی بروند، بیایند رودررو با خادم صحبت کنند و اگر لازم شد حتی با او دست به یقه شوند! این درست نیست که هیچ صحبتی داخل تیم‌ملی انجام نشود، بعد دوستان در رسانه‌ها پشت سر هم انتقاد کنند.
  اگر رسول خادم به نظرات شما به‌عنوان یک کارشناس توجه نکند، شما هم با او دست به یقه می‌شوید؟
اگر من هم روی تشک بروم و به‌عنوان یک مربی نظرم را به خادم بگویم و توجه نکند، با او دعوا می‌کنم. اهالی کشتی همه‌شان اهل فن هستند و نظرشان محترم است. اگر نظرشان را بگویند و درست باشد، خادم هم نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد.
  بحث حقوق ماهیانه برای کشتی‌گیران به کجا انجامید؟
تا جایی که از دست مسئولان بر بیاید، به کشتی‌گیران پرداخت می‌کنند اما وضع مالی فدراسیون خوب نیست. حتی من و رسول خادم از جیبمان نیز در مقاطعی برای فدراسیون خرج کرده‌ایم. وزارت ورزش هم کمک می‌کند اما فدراسیون 11‌میلیارد بدهی داشت و فقط توانستیم 3، 4‌میلیارد آن را پرداخت کنیم.
 رایزنی در بخش بین‌المللی برای کسب کرسی در اتحادیه جهانی شده است؟
در حال رایزنی هستیم. البته در دوره قبلی نیز اشتباه کردیم که امیررضا خادم را به‌عنوان نماینده ایران معرفی کردیم زیرا مشخص بود که رأی نمی‌آورد. به نظر من، رسول خادم باید برای کسب این کرسی کاندیدا شود. حتی اگر لازم باشد خادم سرمربیگری تیم‌ملی را رها کند و وقتش را روی این بحث بگذارد، ارزش دارد.

میزبانی ایران از زنان کشتی‌گیر در آرارات

شهروند| ایران به دلیل برگزاری همزمان مسابقات قهرمانی جهان کشتی در 2 بخش آقایان و بانوان هیچ‌وقت نتوانسته میزبانی این رقابت‌ها را در اختیار بگیرد. اخیرا با رایزنی که ایران با مسئولان کشتی روسیه داشت، از طرف روس‌ها پیشنهادی به فدراسیون جهانی ارایه شد تا مسابقات زنان و مردان به صورت مجزا برگزار شود اما هنوز پاسخی به این درخواست داده نشده است. علیرضا حیدری، نایب‌رئیس فدراسیون کشتی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «ما به اتحادیه جهانی کشتی پیشنهاد دادیم که ما هزینه برگزاری مسابقات زنان در کشور دیگری را پرداخت کنیم و از مسابقات آقایان میزبانی کنیم که قبول نکردند اما این‌بار پیشنهاد جدیدی ارایه دادیم که‌ درصد توافق بر سر آن بسیار بالاست. ما پیشنهاد دادیم رقابت‌ها در بخش زنان در باشگاه آرارات که فضای آزادتری دارد، برگزار شود. فقط ایران در این مسابقات تیم نداشته باشد و پخش تلویزیونی نیز فقط برای شبکه‌های خارجی باشد. تأییدیه‌های این اتفاق را از داخل کشور گرفته‌ایم و در انتظار نظر اتحادیه جهانی کشتی هستیم.»


تعداد بازدید :  210