شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
خودروسازان داخلی عامل رشد، یا عدم رشد واردات!

بنابر آخرین آمار اتحادیه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، بازارخودرو ایران از نظر تعداد فروش، پانزدهمین بازار خودرو جهان است و همین رتبه خود به خوبی نشان داده ضرورت افزایش کمیت تولید داخلی و چرایی تمایل خودروسازان بین‌المللی برای حضور در بازارهای ایران است. در کنار این نیاز داخلی، جایگاه تجارتی ایران در منطقه، سبب شده تا خودروسازان همواره نگاهی خاص به بازار ایران داشته باشند.
امروزه واردات خودرو در محافل اقتصادی موضوعی بحث‌برانگیز است. از همین رو مرکز پژوهش‌های مجلس راهکارها و توصیه‌هایی را برای جلوگیری از کنترل واردات ارایه داده که عدم اختصاص ارز مبادلاتی به واردات یکی از مهم‌ترین آنهاست.
به گزارش خبرنگار اعتدال، هرچند از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، صنعت خودروسازی داخلی سبب رشد خودرو وارداتی به کشور می‌باشد، ولی باید توجه داشت که حساب خودروهای بی‌کیفیت وارداتی از خودروهای داخلی که با تحریم‌ها، عدم جذب سرمایه‌گذاران خارجی، اظهارنظرهای غیرکارشناسانه بعضی از افراد، محدودیت‌های قانونی و... دست و پنجه نرم می‌کند کاملا جداست.
صنعت خودرو در ایران به‌رغم تمام موانع بین‌المللی و داخلی توانسته است روند رو به رشدی را در کشور دنبال کند. در ماه‌های بعد از شروع به کار دولت تدبیر و امید، صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور در جهت افزایش تولید حرکت کرده تا آن‌جا که خودروسازان افزایش کمیت را به انجام رسانده‌ و طبق آخرین آمار، میزان تولید دو خودروساز داخلی در ماه‌های سپری‌شده از‌ سال 93 از کل تولید در‌ سال 1392 پیشی گرفته است.
هرچند به اذعان مسئولان ارشد اجرایی کشور ازجمله معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، کیفیت خودروهای تولید شده داخلی رضایت‌بخش نیست، اما صنعت خودروسازی کشور توانسته با افزایش حجم تولیدات خود، علاوه بر کمبود بازارهای داخلی، نیازهای مشتریان خارجی خود را جوابگو باشد.
البته مسلما افزایش کیفیت و رسیدن به استانداردهای جهانی از یکسو و سیاست‌های موثر دولت در منطقه و در سطح بین‌المللی، می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای تولیدکنندگان داخلی به همراه داشته باشد.
بنابر آخرین آمار اتحادیه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، بازارخودرو ایران از نظرتعداد فروش، پانزدهمین بازار خودرو جهان است و همین رتبه خود به خوبی نشان داده ضرورت افزایش کمیت تولید داخلی و چرایی تمایل خودروسازان بین‌المللی برای حضور در بازارهای ایران است. در کنار این نیاز داخلی، جایگاه تجارتی ایران در منطقه، سبب شده تا خودروسازان همواره نگاهی خاص به بازار ایران داشته باشند.
صنایع خودروسازی ایران شاهد تحقیق و توسعه پویا توسط مهندسین خلاق خود می‌باشد که دوقطب مهم صنعت خودرو ایران توانستند پلتفرم‌های جدید سمند در ایران‌خودرو و تیبا در سایپا را طراحی نمایند. براساس این مطالعات در خبرها آمده که شرکت سایپا درحال طراحی پلتفرم sp100می‌باشد و تولید 5 محصول جدید از برنامه‌های آتی آن شرکت خواهد بود که علاوه بر بازاریابی داخل می‌توان به سهم عمده‌ای از بازاریابی جهانی امیدوار شد.
با توجه به زیرساخت‌های موجود مونتاژکاری که در رشد برندسازی نقش بسزایی ایفا می‌نماید مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین نشست شورای سیاست‌گذاری خودرو با اشاره به ضرورت ایجاد برند در تولید خودرو اظهار داشتند که هر خودروساز داخلی باید یک برند برای خود داشته باشد و هرچند ‌سال یک‌بار نیز یک خودرو جدید تولید نماید.
امروزه شاهد آن هستیم که صنایع خودروسازی ایران در جهت توسعه تولید و کیفیت مطلوب قطعات از متخصصین صنایع خارجی دعوت به عمل می‌آورد تا در کنار مهندسین داخل جهت افزایش انتقال فناوری و دانش در راستای حفظ منافع مشترک و جذب سرمایه‌گذاری فعالیت نمایند.
لذا با حمایت بیشتر همه دستگاه‌های اجرایی کشور از خودروسازان داخل می‌توان به تولید کمی و کیفی خودرو در ایران که باعث عامل غیررشد واردات خودرو بی‌کیفیت خواهد بود امیدوار شد.


تعداد بازدید :  157