شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
پایش آلاینده‌های ذرات گرد و غبار در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست
گرد و غبارها به رادیواکتیو آلوده نیست

شهروند| آلودگی گرد و غبارهایی که هر از گاهی به کلان‌شهرها و به‌خصوص استان‌های غربی کشور وارد می‌شود، چندی است به نگرانی تبدیل شده. این نگرانی در ماه‌های گذشته نه تأیید شد و نه تکذیب. پاسخ این روزهای مسئولان سازمان محیط‌زیست در این مدت، اثبات نشدن آلودگی گرد و غبارها به رادیواکتیو بود. مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار دراین‌باره گفته بود که «سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه مطالعات آلودگی‌های گرد و غبار را با همکاری کشورهای همسایه تهیه کرده که پس از اتمام پروژه و حصول نتیجه به استحضار عموم خواهد رسید.» از آن زمان، 2 ماه می‌گذرد و حالا سعید متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، از آلوده نبودن گرد و غبار در کلانشهرها به مواد رادیواکتیو حکایت کرده است. او از تهیه طرحی جامع برای بررسی و پایش مستمر ترکیب شیمیایی و آلاینده‌های همراه ذرات گرد و غبار خبر داد و گفت: «آلودگی رادیو اکتیو گرد و غبار در کلانشهرهای تهران، اصفهان، یزد و اهواز موضوعی غیرمحتمل است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، متصدی با بیان این‌که در برخی رسانه‌ها خبرهایی مبنی بر آلودگی ذرات گرد و غبار به مواد رادیو اکتیو منتشر شده است، گفت: «بررسی‌ها و تحقیقاتی که در این زمینه در کشور انجام شده است حکایت از عدم آلودگی ذرات به مواد رادیو اکتیو در حدی که به محیط انسانی آسیب برساند، دارد.»
او ادامه داد: «امکان انتقال آلودگی‌های ناشی از ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی و به شبکه زهکشی تالاب‌های داخلی و به دنبال آن خشک شدن بسیاری از آنها در پی خشکسالی‌های اخیر، وجود دارد که نتایج تحقیقات انجام‌شده تا این زمان حکایت از عدم ورود این آلودگی‌ها به مناطق مسکونی شهری و روستایی دارد.
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست از تهیه طرحی جامع جهت بررسی و پایش مستمر ترکیب شیمیایی و آلاینده‌های همراه ذرات گرد و غبار خبر داد و گفت: نتایج این طرح در آینده پاسخگوی نگرانی‌هایی که هر از گاهی مطرح می‌شود، خواهد بود.


تعداد بازدید :  114