شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
اعلام مجید مجیدی به‌عنوان نخستین رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم فجر
فیلم «محمد(ص)» سودای سیمرغ ندارد

شهروند| سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر با تغییرات عمده‌ای روبه‌رو است، به نظر می‌رسد برگزارکنندگان جشنواره قصد دارند سر و سامانی به مشکلاتی که همیشه وجود داشتند؛ اما مدیران قبلی به آنها توجهی نمی‌کردند، دهند. البته در این میان همچنان مشکلِ کمبود بودجه دستِ مسئولانِ فارابی را بسته و شاید از همین‌روست که می‌خواهند جشنواره‌ای کوچک‌تر از قبل برگزار کنند و تا حدِ امکان، صرفه‌جویی کنند؛‌ مثلا این‌که برگزار‌کنندگان جشنواره از مدت‌ها پیش اعلام کردند قرار است در جشنواره امسال دو بخش سینمای ملی و بین‌الملل را از هم جدا کنند و در عملی کردن این وعده کاملا جدی هستند.
خارج شدن «محمد(ص)»
از بخش رقابت مسابقه ملی
درست است که علیرضا رضاداد، دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حاشیه یک نشست سینمایی، علت خارج کردن فیلم «محمد(ص)» که بزرگترین پروژه سینمایی کشور است از مسابقه را احترام به این اثر عنوان کرده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برگزار‌کنندگان جشنواره قصد دارند به‌زودی تمامی فیلم‌هایی که در آن از عوامل خارجی استفاده شده را در بخش بین‌الملل وارد داوری کنند. به همین دلیل هم دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرده، مجید مجیدی، کارگردان این فیلم رئیس هیأت داوران مسابقه ملی جشنواره فیلم فجر خواهد بود. او درباره انتخاب مجیدی گفت: «دعوت از مجید مجیدی برای حضور در گروه هیأت داوری جشنواره فیلم فجر اتفاقی نیست که تنها امسال رخ داده باشد بلکه ‌سال گذشته هم از این فیلمساز درخواست کردیم در ترکیب هیأت داوران جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما به این دلیل که درگیر مراحل پایانی ساخت فیلم خود بود این دعوت را نپذیرفت.» رضاداد اشاره کرد که: «اما امسال همه مراحل فیلم «محمد(ص)»به پایان رسیده است و در نتیجه مجیدی با خیالی آسوده حضور در ترکیب داوری این دوره از جشنواره را پذیرفت.»
مجید مجیدی،
 نخستین رئیس هیأت داوران جشنواره فجر
یکی دیگر از تغییرات جشنواره فیلم فجر این دوره، انتخاب رئیس هیأت داوران است که برای نخستین‌بار در جشنواره اتفاق می‌افتد. اتفاقی که بیش از این در روند برگزاری بیشتر جشنواره‌های معتبر جهانی وجود داشته است و حتی چند ‌باری هنرمندان ایرانی همچون اصغر فرهادی در این جایگاه قرار گرفته‌اند. دبیر سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر در این خصوص بیان کرد که «انتخاب رئیس هیأت داوران یکی از مواردی بود که در تغییرات برگزاری جشنواره به ذهن من رسید و البته انتخاب رئیس هیأت داوران توسط دبیران جشنواره‌های معتبر دنیا امری متداول است چون ترکیب داوری باید یک ترکیب گویا باشد تا نوعی سلیقه خوب در معرفی فیلم‌ها از دل جشنواره بیرون آید.» رضاداد منظور از «سلیقه» را برخورد سلیقه‌ای با فیلم‌ها ندانست: «بلکه منظور این است در ترکیب هیأت داوری قضاوت‌هایی که درباره سینما مطرح می‌شود به گونه‌ای باشد که بتوان اعتماد مخاطب بر صحت داوری‌ها را جلب کرد و درعین‌حال به آرا احترام گذاشت.» او با اشاره به این‌که محصولات سینمایی که مورد داوری قرار می‌گیرند اعتبارشان را از ترکیب هیأت داوری کسب می‌کنند، تأکید کرد: «واقعیت این است که جشنواره‌های فیلم فجر دو وجه اعتباری دارند که یکی از این وجوه، فیلم‌هایی است که در جشنواره حضور دارند و وجه دیگر، ترکیب هیأت داوران و رئیس هیأت داوری است.»
نگرانی‌های جشنواره فیلم فجر
البته دبیر جشنواره به غیر از تغییرات، نگرانی‌های دیگری همچون تعداد فیلم‌هایی که قرار است هیأت انتخاب برای حضور در جشنواره بررسی کند هم دارد. رضاداد درباره اعلام زودهنگام فهرست هیأت انتخاب گفت: «هیأت انتخاب در ‌سال گذشته هم اول آذر اعلام شد و این اعلام زودهنگام نبوده است. واقعیت این است که من یک نگرانی داشتم که اگر تعداد فیلم‌ها از 60 اثر تجاوز کند فرصت کافی برای اعلام آن به صاحبان نخواهیم داشت. در ضمن برای این‌که فیلمسازان مراحل فنی آثار خود را با صبر و حوصله به انجام برسانند و تأخیر در تحویل آثار نداشته باشیم از اول آذر ترکیب هیأت انتخاب اعلام شد.» نگرانی‌های دبیر جشنواره واقعا قابل‌‎توجه است چون هم‌اکنون 88 فیلم را در مراحل مختلف تولید قرار دارند که از این میان 22 فیلم در مرحله پیش‌تولید، 14 فیلم در مرحله فیلمبرداری، 3 فیلم در مرحله تدوین، 41 فیلم در مرحله صداگذاری و 12 فیلم سینمایی نیز آماده نمایش هستند که احتمالا اولین نمایش آنها در فجر 33 خواهد بود. رضاداد درخصوص آخرین مهلت برای جمع‌بندی نظر هیأت انتخاب تأکید کرد: «10 دی‌ماه آخرین فرصت برای جمع‌بندی نظرات هیأت انتخاب در نظر گرفته شده است و در این تاریخ یک ارزیابی می‌کنیم که موقعیت فنی آثار در چه وضعیتی هستند و در صورت نیاز این تاریخ را در جهت ارتقای کیفی فیلم‌ها تا 20 دی افزایش می‌دهیم.»


تعداد بازدید :  151