شماره ۱۵۰۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
مروری بر اتفاق‌ها و برنامه‌های هلال
همراه با سوگواران از تاسوعا تا اربعین

شهروند| در روزهای گذشته امدادگران همگام با سوگواران حسینی (ع) به عزاداری پرداختند و سعی کردند آنها با آرامش مراسم‌های خود را برپا کنند؛ از طرفی هم در سیلی که استان‌های مختلف کشور را فراگرفته بود حاضر شدند و به مردم امدادرسانی کردند. 12استان  آذربایجان ‌شرقی وغربی، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران و همدان تحت‌تأثیر سیل و آبگرفتگی، رعد و برق و طوفان قرار گرفتند. امدادگران به 981 تن امدادرسانی کردند و 2 نفر به مرکز درمانی منتقل و 92 تن به صورت اضطراری اسکان داده شدند؛ به علاوه 3 تن نیز به صورت سرپایی مداوا شدند. نجاتگران و امدادگران همچنین در روز تاسوعا و عاشورای حسینی به ۹۳۱۸ تن امدادرسانی کردند که ۶۵ تن از آنها به مراکز درمانی منتقل شدند و همچنین ۲۲۱۵ نفر خدمات سرپایی دریافت کردند. همچنین تفاهمنامه همکاری میان هلال‌احمر و ستاد کل نیروهای مسلح با هدف اجرای طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح به امضای رئیس جمعیت هلال‌احمر و فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح رسید. براساس این تفاهمنامه که با هدف اجرای طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح به امضا رسید، سالانه حدود 500 تا 600‌هزار مشمول خدمت سربازی، آموزش امداد و کمک‌های اولیه می‌بینند. در ادامه با وقایع هلال در هفته‌ای که گذشت همراه می‌شویم.

در کنار سوگواران
خانواده هلال‌احمر در روزهای عزاداری سالار شهیدان، مراسم‌های مختلفی برپا کردند. مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسين (ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين معزی نماينده رهبر معظم انقلاب در جمعيت هلال احمر، دبيركل، مديران ستادي، كاركنان و اعضای اين نهاد مردمي در نمازخانه ساختمان صلح جمعيت هلال‌احمر برگزار شد. در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين اوسطي با تبيين ابعاد عبرت آموز واقعه عظيم عاشورا، قيام حضرت امام حسين عليه‌السلام را حركتي برگرفته از انديشه بزرگ آزادگي و ظلم ستيزي امام حسين(ع) دانست و گفت: امروز مكتب عاشورا اين نكته را متذكر مي‌شود كه همواره بايد در برابر ظلم و ستم ايستاد. همچنین مراسم سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در هیأت امدادگران حسینی هلال‌احمر استان تهران با حضور رئیس و دبیرکل جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. در اين مراسم مداحان اهل بيت
عليهم السلام با يادآوري شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران با وفایش، به مديحه‌سرايي پرداختند. هلال احمری‌ها همچنین در تاسوعا و عاشورای حسینی در کنار مردم به عزاداری و امدادرسانی پرداختند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر درمورد آمار امدادرسانی در روزهای تاسوعا و عاشورا گفت: برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا 621 تیم عملیاتی متشکل از بیش از 3200 نیرو خدمت‌رسانی کردند و همچنین در طی این دو روز 355 دستگاه خودروی عملیاتی ازجمله 176 آمبولانس به کار گرفته شدند. شاهین فتحی اضافه کرد: در طول این مدت 9318 تن به امدادگران مراجعه کردند و به بیش از2200 تن خدمات سرپایی ارایه شد. ۶۵ تن نیز برای دریافت خدمات درمانی بیشتر به مراکز درمانی منتقل شدند. وی گفت: به بیش از 7000 تن نیز خدمات پزشکی شامل تست قند و فشار خون ارایه شد.

با تمام توان درخدمت زائران اربعین
امدادرسانی بچه‌های هلال احمر، تنها در روزهای تاسوعا و عاشورا خلاصه نمی‌شود. آنها تدارک گسترده‌ای برای اربعین دیده‌اند. در همین راستا دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در جلسه کمیته امداد و نجات ستاد اربعین که با حضور نمایندگان مختلف دستگاه‌های متولی در ارایه خدمات به زائران در اربعین برگزار شد از آغاز رسمی عملیات درمان و امدادونجات از 26 مهرماه در داخل کشور و عراق خبر داد. در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های وزارت کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل، ناجا، حج و زیارت، ستاد بازسازی عتبات عالیات، وزارت اطلاعات، سازمان مدیریت بحران، شهرداری تهران، اوقاف و امور خیریه، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری و ستاد مرکزی اربعین حضور داشته و نظرات و پیشنهادات خود را برای ارایه خدمات بهتر به زائران در اربعین ‌سال‌جاری ارایه کردند. مهندس محمود محمدی‌نسب به‌عنوان رئیس این کمیته با اعلام اینکه عملیات کمیته درمان و امدادونجات اربعین از 26 مهر ماه رسما آغاز خواهد شد، گفت:   خدمات درمانی هلال‌احمر ایران به زائران در اربعین در ایران و عراق تا پایان ماه صفر ادامه خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای ارایه خدمات درمانی و امدادونجات به زائران در اربعین از خردادماه آغاز شده است، افزود: بر این اساس جمعیت هلال‌احمر همانند سال‌های گذشته با بکارگیری تمامی توان و امکانات خود خدمات لازم را به زائران در داخل کشور و مسیر تردد زائران، مسیر نجف به کربلا و در داخل عراق ارایه خواهد کرد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تقویت پایگاه‌های هلال‌احمر در سیستان‌وبلوچستان برای ارایه خدمات به زائرانی که از مرز میرجاوه وارد کشور می‌شوند، گفت: مقرر شده است خدمات درمانی لازم به زائرانی که در اربعین از این مسیر از کشور خارج می‌شوند، ارایه شود. وی همچنین درباره بهره‌گیری از توان موکب‌‌های دارای تیم درمانی در اربعین توضیح داد: تعامل با موکب‌داران در ارایه خدمات درمانی بسیار مورد پذیرش هلال‌احمر است، اما این امر نیازمند پروتکل‌های خاص خود بوده و باید به سازوکارهای لازم توجه جدی شود.

پنجه در پنجه حادثه
در هفته‌ای که گذشت امدادگران جمعیت هلال‌احمر با سیل و یک تصادف دلخراش دست و پنجه نرم کردند. در تصادف اتوبوس با تانکر در محور کاشان-نطنز اجساد تعدادی از هموطنانمان توسط نجاتگران از اتوبوس خارج شد و مصدومان نیز توسط ۱۱ آمبولانس هلال‌احمر به بیمارستان‌های بادرود و کاشان منتقل شدند. رئیس جمعیت هلال‌احمر در پیامی کشته شدن تعدادی از هموطنان در تصادف اتوبوس با تریلی در محور اصفهان را تسلیت گفت. در بخشی از متن پیام دکتر علی اصغر پیوندی آمده است:   «کشته و مصدوم‌شدن تعدادی از هموطنان گرامی در سانحه تصادف در استان اصفهان، باعث تأثر و تألم عمیق اینجانب شد. امدادگران جمعیت هلال‌احمر از نخستین دقایق سانحه به حسب وظیفه عملیات امداد را آغاز و مجروحان را به نزدیک‌ترین مراکز درمانی منتقل کردند.» نجاتگران همچنین در سیل و آبگرفتگی و طوفان استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران و همدان حضوری چشمگیر داشتند.  امدادگران به 981 تن امدادرسانی کردند و 2 نفر به مرکز درمانی منتقل  و 92 تن به صورت اضطراری اسکان داده شدند؛ به علاوه 3 تن نیز به صورت سرپایی مداوا شدند. 151 تن از امدادگران در قالب 42 تیم امدادی به متأثران از سیل و آبگرفتگی، طوفان و رعد و برق خدمات امدادی ارایه کردند و 18 واحد مسکونی از آب تخلیه شد. 18دستگاه چادر، 205تخته پتو، 102تخته موکت، 775 کیلوگرم نایلون، 9شعله والور و فانوس، 610قوطی کنسروجات بین متأثران از سیل توزیع شد. در 25 شهر و روستا به هموطنان آسیب دیده امدادرسانی شده است.


تعداد بازدید :  191