شماره ۱۵۰۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
هر گونه خرید و فروش سکه و طلا در فضای مجازی غیر قانونی است
معامله آنلاین سکه و طلا ممنوع

شهروند| خریدوفروش آنلاین سکه و دلار غیر قانونی است. محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، با اشاره به کلاهبرداری سکه ثامن به «شهروند» می‌گوید که مردم قبل از این گونه سرمایه‌گذاری‌ها از اتحادیه‌های صنفی استعلام بگیرند.
هفته‌ای که گذشت برای تعدادی از مردم همراه بود با خبرهای بد و غیر قابل انتظار! عنوان برخی از اخبار این بود که مدیر سکه ثامن فرار کرد؛  سکه ثامن ورشکسته شد؛ سکه ثامن تعطیل شد و .... شرکت بازرگانی آریو پرگاس آیلین با عنوان «سکه ثامن» که از‌ سال 95 فعالیت خود را  در زمینه مرکز معاملات سکه و طلای آب‌شده، معاملات حواله شنبه طلا، معاملات جهانی انس طلا، گشایش اعتبارات و ال‌سی، واردات و صادرات کالاهای مجاز، اخذ وام و اعتبارات ارزی و ریالی از تمام بانک‌های خارجی و داخلی به صورت مجازی آغاز کرده  بود، اخیرا با عدم پاسخگویی به کاربران مشکلاتی را برای گروهی از مردم ایجاد کرده است. ماجرا از این قرار است که تعدادی از مردم با توجه به تبلیغات سایت سکه ثامن فریب خورده و سرمایه‌های خود را برای کسب سود بیشتر به این شرکت داده و مدتی به صورت آنلاین به خرید‌وفروش سکه مشغول بودند ولی چند روزی است که این افراد امکان برداشت وجوه سرمایه‌گذاری خود را از سکه ثامن ندارند. آمار غیر رسمی و تأییدنشده از مالباختگان شرکت سکه ثامن خبر از کلاهبرداری هزاران ‌میلیارد تومانی سکه ثامن و عدم توانایی این موسسه ورشکسته برای بازپرداخت اصل پول مالباختگان دارد که باعث اعتراض سرمایه‌گذاران شده است.
فعالیت سکه ثامن قانونی بود یا غیر قانونی
مراجعه به سایت سکه ثامن در روزهای قبل نشان می‌داد که این شرکت نمـاد اعتمـــــاد الکتـرونیـکی کسب‌وکارهای اینترنتی را دارد و شاید به همین دلیل هم است که مردم سرمایه‌های خود را در اختیار این شرکت قرار داده بودند، اما با بالاگرفتن اعتراضات نماد اعتماد الکترونیکی این شرکت طی یکی دو روز اخیر حذف شده و دیگر اثری از‌ این نماد یا همان مجوز فعالیت و کسب‌وکار اینترنتی در سایت سکه ثامن وجود ندارد ولی در حالی برخی دلیل این حذف را جعلی‌بودن نماد اعتماد الکترونیک می‌دانند که رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید که این نماد کاملا  واقعی بوده و از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است اما نماد اعتماد الکترونیک در حالی از طرف متولی این بخش صادر شده که محمد کشتی آرای می‌گوید که هرگونه خرید و فروش سکه و طلا در فضای مجازی غیرقانونی است و این شرکت هیچ مجوز و جواز کسبی  را برای فعالیتش از اتحادیه  نگرفته است.آنگونه که او توضیح می‌دهد: براساس ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور، نظارت بر معاملات طلا و ضرب مسکوکات طلا از وظایف بانک مرکزی است؛ گزارش‌ها حاکی است به غیر از سایت معاملات سکه و طلای ثامن که فعالیت آن متوقف شده است، تعداد زیادی سایت دیگر در این زمینه مشغول به کار هستند که  بسیاری از آنها به‌عنوان یک شرکت در سازمان ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و هیچ مجوزی هم برای انجام معاملات سکه طلا از بانک مرکزی ندارند.او با بیان اینکه فعالیت واحدهای صنفی زیر نظر اتحادیه بوده و اتحادیه را در رابطه با هرگونه تخلف و شکایت از این واحدها مسئول می‌داند، ادامه داد: در چنین تخلفاتی  مرکز توسعه تجارت الکترونیک که ارایه‌دهنده نماد اعتماد الکترونیکی به این سایت بوده، باید پاسخگو باشد.محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر که امیدوار است دولت با قرار دادن مشوق بانکی بخشی از پول‌های سرگردان را به سمت بازارهای مولد جذب کند، می‌گوید:   براساس آمار بانک مرکزی نقدینگی از مرز 1600‌هزار‌میلیارد تومان گذر کرده است. این نقدینگی خطرناک است و شاهد بودیم که در ماه‌های گذشته چگونه تقاضا در بازارهای ارز و سکه بالا رفت. در این میان برخی از افراد به دنبال سودهای وسوسه‌انگیزتر و بالاتر بودند  و گرفتار این دام‌ها شدند.  او با بیان اینکه سودهای بالا و غیرمتعارفی که در برخی از سرمایه‌گذاری‌ها شاهد آن هستیم، عملا پایدار نیست و ریسک بالایی به همراه دارد، ادامه داد: مردم هم اغلب بی‌توجه به هشدارهایی که نهادهای سیاست‌گذاری همچون بانک مرکزی  و اتحادیه طلا و جواهر اعلام می‌کردند، درج نماد اعتماد روی سایت این شرکت‌ها را کافی دانسته و سرمایه خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار دادند.


تعداد بازدید :  178