شماره ۱۵۰۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
سفر در هفته آخر تابستان با 35 کشته و بیش از 60مصدوم و زخمی به پایان رسید
روزهای خونین جاده‌های کشور
هنوز علت حادثه هولناک برخورد اتوبوس مسافربری با تانکر سوخت در آزادراه کاشان مشخص نیست

35 کشته با بیش از 60 مصدوم و زخمی در چند حادثه رانندگی. حوادثی که از آخرین ساعت دوشنبه شب با برخورد مرگبار اتوبوس مسافربری با تانکر سوخت در آزادراه کاشان نطنز آغاز شد و تا نخستین ساعات صبح جمعه با چند تصادف زنجیره‌ای در نقاط مختلف کشور پایان یافت. همزمان با آخرین روزهای شهریورماه و حجم بالای سفرهای جاده‌ای یکی از عوامل اصلی افزایش بی‌سابقه تصادفات و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنانمان در این ایام بوده است.
حریق اتوبوس مسافربری با 21 کشته
اما حادثه برخورد اتوبوس مسافربری با تانکر سوخت در آزاد راه کاشان و نطنز در نزدیکی خروجی شهرستان بادرود به تنهایی باعث مرگ دلخراش 21 نفر شد. همچنین در این حادثه هولناک 26 نفر مصدوم شدند که 11 نفر آنها به مراکز درمانی منتقل شدند. براساس آخرین شنیده‌های خبرنگار «شهروند» همچنان حال تعدادی از این افراد وخیم است. ساعت 23:30 دقیقه دوشنبه شب بود که اتوبوس مسافربری تهران به کرمان در حوالی شهرستان بادرود از پشت با یک تانکر حمل سوخت برخورد کرد. همین برخورد کافی بود تا اتوبوس مسافربری دچار حریق شود. وسعت و شدت این آتش‌سوزی به حدی بود که لاشه اتوبوس تا ساعت 8 صبح فردای آن روز همچنان در آتش می‌سوخت. همین موضوع باعث شد تا کار شناسایی هویت قربانیان این حادثه با مشکل مواجه شود. در نهایت اما پیش از ظهر جمعه، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان از خاتمه شناسایی اجساد اتوبوس محور نطنز و تحویل اجساد به خانواده‌های متوفیان خبر داد. براساس اعلام علی سلیمانی‌پور، هویت قربانیان این حادثه دلخراش با توجه به شدت بالای سوختگی از طریق DNAصورت گرفته است که با هماهنگی‌های لازم با مراجع دستور صدور جواز و تحویل اجساد اخذ شده است. براساس لیست منتشر شده از سوی پزشکی قانونی اصفهان به جز 4 نفر مابقی از اهالی استان کرمان بودند. البته دو نفر دیگر از کشته‌شدگان این حادثه بر اثر جراحات و سوختگی شدید در بیمارستان جان سپردند.
تلاش برای شناسایی مقصر
این اتوبوس با 45 مسافر درحالی دچار این حادثه شده است که براساس لیست اعلام شده از سوی تعاونی شماره 7 ترمینال جنوب این اتوبوس با 28 مسافر تهران را به مقصد کرمان ترک کرده است. به همین دلیل هم رئیس دادگستری استان اصفهان اعلام کرد که بقیه مسافران در میان راه سوار این اتوبوس شده‌اند. به دنبال وقوع این حادثه رئیس جمهوری در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان از استاندار اصفهان خواست تا علت وقوع این حادثه دلخراش مشخص شود. حسن روحانی در پیام تسلیت خود نوشت: «متأسفانه تکرار چنین حوادث ناگوار و جبران‌ناپذیر جاده‌ای، نشان از وجود ضعف‌های فنی، مدیریتی و نظارتی دارد که باید مورد توجه جدی مسئولان ذیربط قرار گرفته و چاره‌جویی اساسی صورت گیرد تا شاهد تکرار این گونه رخدادهای غم‌انگیز در کشور نباشیم.» اما این برای دومین بار در چند وقت اخیر است که یک اتوبوس مسافربری به دلیل برخورد با تانکر سوخت دچار حریق می‌شود. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم در واکنش به این حادثه با اشاره به وقوع حادثه سنندج گفت:« این دومین اتفاق از این دست در سال‌جاری است که مردم کشور را عزادار می کند.» با این وجود تاکنون مقصر این حادثه اعلام نشده است. درحالی که راننده اتوبوس در همان دقایق نخست در این حادثه جانش را از دست داده بود برخی از مسئولان محلی خواب آلودگی راننده اتوبوس را علت وقوع این تصادف مرگ بار اعلام کردند، اما فرمانده پلیس راه کشور از احتمال تغییر جهت ناگهانی تریلی حامل سوخت  و قرارگیری در مسیر اتوبوس سخن گفت. به گفته سردار محمدحسین حمیدی تیم ویژه‌ای از کارشناسان پلیس راه به محل حادثه تصادف و حریق اتوبوس و تریلی اعزام شده‌اند تا علت اصلی این حادثه مشخص شود. براساس اعلام این مقام مسئول برخورد  این دو وسیله از پهلو و به صورت هم مسیر بوده است که احتمالا تغییر جهت ناگهانی تریلی و قرارگیری در مسیر اتوبوس، علت این حادثه بوده است. اما علت قطعی حادثه در حال حاضر از سوی کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است و به زودی اعلام می‌شود.
اما این تنها حادثه اتوبوس‌های مسافربری در این روزها نبود. درست چند ساعت پس از حادثه هولناک آزاد راه کاشان به نطنز، در نقطه دیگری از کشور یک اتوبوس مسافربری واژگون شد. این حادثه در محور تویسرکان به همدان رخ داد و 10 نفر از سرنشینان پاکستانی این اتوبوس مجروح شدند که نیروهای هلال احمر آنها را به مراکز درمانی منتقل کردند. این اتوبوس حامل 38 زائر پاکستانی بود که برای زیارت عازم کربلا بودند، براساس اعلام مسئولان هلال احمر و اورژانس کشور این حادثه کشته‌ای نداشت و حال همه مصدومان این حادثه هم رضایتبخش است. جانشین رئیس پلیس‌راه استان همدان عدم توانایی راننده اتوبوس در کنترل وسیله نقلیه به علت ترکیدگی لاستیک را علت این حادثه اعلام کرد.
در سه‌شنبه هفته گذشته یک حادثه جاده‌ای دیگر هم رخ داد. این بار یک تصادف زنجیره‌ای در جاده قم به گرمسار که باعث کشته شدن یک  نفر و  مصدوم شدن 12 نفر شد. این حادثه با 12 خودرو در حوالی امام‌زاده عبدالله در شهرستان ورامین رخ داد. براساس اعلام ابراهیم تاجیک نوری، معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران این حادثه در پی طوفانی شدن هوا و کاهش شدید دید افقی رانندگان در این جاده به وقوع پیوست که در این میان 3 خودروی سنگین هم دچار حادثه شدند.
خودرو‌های سواری و افزایش تعداد قربانیان
روز چهارشنبه همزمان با تاسوعای امام حسین(ع)، حوادث جاده‌ای بازهم قربانی گرفت. این بار نوبت به استان کرمانشاه و شهرستان قصر شیرین رسید که واژگونی یک پراید سه خانواده را داغدار کرد. یک دستگاه خودروی سواری پراید در جاده قصرشیرین به سرپل ذهاب حوالی روستای طهماسب واژگون شد. در این حادثه راننده خودرو و 2 سرنشین آن به علت شدت آسیب‌دیدگی در دم کشته شدند. سرهنگ عنایت فلاحی فرمانده انتظامی قصرشیرین علت این حادثه را سرعت زیاد خودرو و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه اعلام کرد. یک روز بعد هم حادثه‌ای مشابه در اردبیل رخ داد که باعث کشته شدن 5 نفر شد. در این حادثه دلخراش که در کیلومتر 9 جاده فیروز آباد - خلخال سه راهی روستای میکائیل آباد رخ داد، 4 نفرهم به شدت مصدوم شدند. برخورد یک سمند با یک پرشیا باعث بروز این حادثه شد. 4 نفر از قربانیان این حادثه از سرنشینان پژو پرشیا و از اعضای یک خانواده بودند. سرهنگ حجت فتاحی فرمانده پلیس راه استان اردبیل لغزنده بودن جاده و سرعت غیرمجاز را علت این حادثه دلخراش اعلام کرد. اما آخرین تصادف خونین تعطیلات آخر تابستان با حادثه‌ای در استان زنجان به پایان رسید. حادثه‌ای که در آن سه پراید با یکدیگر برخورد کردند و 5 نفر کشته شدند. این حادثه که در جاده زنجان به بیجار رخ داد، 8 نفر هم مجروح شدند. هنوز علت این حادثه مشخص نیست، اما بر اساس شنیده‌ها سرعت غیرمجاز هر سه خودرو باعث خارج شدن یکی از خودروها از مسیر اصلی و برخورد آن با دو پراید دیگر شده است.


تعداد بازدید :  224