شماره ۱۵۰۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
در یک قدمی یافتن کشتی کاپیتان کوک

دانشمندان آمریکایی اعلام کرده‌اند به‌دنبال مکان غرق‌شدن کشتی کاپیتان کوک که 250‌سال پیش با طی‌کردن 17‌هزار کیلومتر برای نخستین‌بار از اروپا به سواحل استرالیا پا گذاشت، هستند. دانشمندان برای یافتن لاشه این کشتی بیش از 10‌سال تحقیق کرده‌‌اند و حالا از میان همه مکان‌های احتمالی به دو سایت باستان‌شناسی دریایی در نزدیکی سواحل رودآیلند آمریکا رسیده‌اند.
قرار بر این است که رونمایی از مکان این کشتی تاریخی طی مراسمی انجام شود و ما پیتر دکسلر، رئیس موزه ملی دریایی استرالیا نیز در این مراسم شرکت کند. اگر دانشمندان بتوانند حقیقتا لاشه این کشتی تاریخی را پیدا کنند، ممکن است در این خصوص که این لاشه متعلق به انگلیس است یا استرالیا، بحثی دیپلماتیک باز شود. البته حتی دو کشور نیوزلند و آمریکا نیز می‌توانند مدعی مالکیت این کشتی شوند.
کوک سه سفر اکتشافی مهم را فرماندهی کرد که در طی آنها، بسیاری از جزایر اصلی اقیانوس آرام- همچون استرالیا، زلاندنو و‌هاوایی- شناسایی و نقشه‌برداری شدند. شجاعت کوک در اکتشاف مناطق پرخطر (مانند مدار جنوبگان و منطقه صخره‌های مرجانی بزرگ استرالیا)، توانایی در رهبری‌کردن افراد در شرایط دشوار و مهارت فراوان در فنون دریانوردی، مساحی و نقشه‌برداری او را در شمار موفق‌ترین کاشفان زمان خود قرار می‌دهد. در قرن هجدهم گزارش‌های پراکنده‌ای به اروپاییان رسیده بود حاکی از اینکه در نیمکره‌جنوبی قاره‌ای بزرگ قرار دارد.
کوک یکی از اهالی تاهیتی به نام توپایا را که با آب‌های اقیانوس آرام آشنایی کامل داشت، به‌عنوان راهنما به کار گرفت. آنها با کمک وی به زلاند نو رسیدند و کوک برای نخستین‌بار از تمام خطوط ساحلی جزایر زلاند نو نقشه برداشت. کوک سپس به سمت غرب راند تا به استرالیا رسید و کرانه‌های شرقی آن را کاوش کرد. کاشفان در ساحل خلیج کوچکی پا به خشکی گذاشتند و برای نخستین‌بار فرصتی یافتند تا نظری به گیاهان و جانوران استرالیا بیندازند و با بومیان ملاقات کنند. این محل که نخستین مستعمره‌نشین بریتانیا در استرالیا شد، پوشش گیاهی بسیار متنوعی داشت؛ از این‌رو کوک آن را خلیج گیاه‌شناسی نامید.


تعداد بازدید :  410