شماره ۱۵۰۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
آشنایی با زن‌های تاریخ‌ساز
آنها دنیا را عوض کردند

در اینکه بیشتر صفحات تاریخ به مردان اختصاص یافته، شکی وجود ندارد، اما در لا‌به‌لای همین صفحات نیز با زن‌هایی مواجه می‌شویم که معادل صدها مردِ تاریخ‌ساز، جلوه کرده و در دوران خود و حتی پس از آن بشدت تاثیرگذار بوده‌اند. در این مطلب قصد داریم تعدادی از این زن‌ها را به شما معرفی کنیم.
الکساندرینا ویکتوریا|     ملکه انگلستان
ملکه ویکتوریا با ۶۳‌سال و ۷ماه سلطنت، طولانی‌ترین دوران حکومت در انگلستان را به نام خود سند زده است! این دوران که به «عصر ویکتوریا» مشهور شد، مصادف است با پیشرفت‌های عظیم بریتانیا در حیطه‌های قدرت نظامی، اقتصادی، صنعتی و علمی. شاید بتوان گفت؛ دوران بسیار طولانی حکومت او بخشی از جهان امروز ما را شکل داده است.
النور روزولت|  همسر فرانکلین روزولت
فرانکلین روزولت 12‌سال بر مسند ریاست‌جمهوری آمریکا قرار داشت و همسرش النور نیز 12‌سال بانوی اول این کشور بود که از این جهت هر دوی آنها رکورددار هستند. النور معمولا پا به پای روزولت درگیر مناقشات سیاسی می‌شد و حتی بعد از مرگ همسرش ریاست کمیته حقوق بشر سازمان ملل را عهده‌دار شد. او از پیشگامان تنظیم اعلامیه جهانی حقوق بشر بود.
اپرا وینفری|  مجری و برنامه‌ساز تلویزیون
اپرا وینفری نوجوان بود که در یک ایستگاه رادیویی مشغول به فعالیت شد و همین جرقه‌ای برای ورود او به دنیای رسانه و مشهورشدن بود. شوی تلویزیونی اپرا از ‌سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۱ به مدت ۲۵‌سال پخش شد و تغییرات بنیادینی در ژانر گفت‌وگوهای تلویزیونی ایجاد کرد. او با داشتن میلیاردها دلار ثروت هم‌اکنون ثروتمندترین آمریکایی- آفریقایی در قرن بیستم است.
مارگارت تاچر|     نخست‌وزیر انگلستان
مارگارت تاچر معروف به بانوی آهنین، 11‌سال مقام نخست‌وزیری بریتانیا را برعهده داشت و طی این مدت فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بریتانیا را به‌طور ملموسی در دهه 80 تغییر داد. او به دنبال کاهش نرخ بیکاری، خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی و کاهش تاثیرات اتحادیه‌های صنفی بود که دوره‌ای سرشار از کامیابی‌ها و ناکامی‌های سیاسی را برایش رقم زد.
مادر ترزا |   راهبه و نیکوکار آلبانیایی
مادر ترزا، راهبه آلبانی‌الاصل به قدری خود را در اقدامات بشردوستانه غرق کرد که تا هنوز نام او به‌عنوان نماد فداکاری و شفقت در فرهنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. او در ‌سال ۱۹۵۰ انجمنی را بنیان نهاد که اقدامات بسیار مهمی را برای بی‌خانمان‌ها، کودکان بی‌سرپرست، کودکان نیازمند، بیماران و سایر نیازمندان به انجام رسانید.
ماری کوری|   دانشمند لهستانی
ماری کوری کاشف عنصر رادیوم و یکی از پیشگامان عرصه علوم هسته‌ای، جایزه نوبل فیزیک و شیمی را به ترتیب در سال‌های ۱۹۰۳ و ۱۹۱۱ به دست آورد که نام او را در کتاب رکوردها نیز قرار داد. او نخستین و تنها زنی است که دو جایزه نوبل را دریافت کرده و تا این لحظه تنها فردی است که جایزه نوبل را در دو رشته متفاوت به دست آورده است.


تعداد بازدید :  290