شماره ۱۵۰۲ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
احیای تعطیلات زمستانی مدارس همچنان در کش‌وقوس اجرایی‌شدن به سر می‌برد
تعطیلات بی‌سرانجام

تابستان‌ سال 95 بود که «احیای تعطیلات زمستانی مدارس» از سوی سازمان محیط‌زیست پیشنهاد شد و معصومه ابتکار در آن زمان گفت که تعطيلات 2هفته‌اي، 3هفته‌اي و حتي يك‌ماهه هم پيشنهاد شده است. حرف‌های ابتکار در آن زمان موضوعی را برجسته کرد که پیش از آن هم بارها خبرساز شده، اما به نتیجه‌ای
 نرسیده بود.
مخالفان و موافقان این طرح در سال‌های گذشته و خصوصا در زمان نزدیکی به شروع مدارس به صف شده‌اند و از خوبی‌ها و بدی‌های این طرح گفته‌اند، اما هیچ‌کدام از این اظهارنظرها تاکنون به راهکاری عملیاتی نرسیده است.
حالا سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش در جدیدترین اظهاراتش و در روزهای اخیر گفته که امیدوار است امسال تعطیلات زمستانی عملیاتی شود.
 «آن‌چه الان درحال مطالعه آن هستیم، حدود 5 یا 6 روز تعطیلی است و پیش‌نویس اولیه را این‌طور نوشته‌ایم که مثلا 5 یا 6 روز که پنجشنبه و جمعه را نیز شامل می‌شود و به یک هفته تعطیلی می‌رسد، اجرایی کنیم. به نظر ما این میزان از نظر تربیتی آثار مثبتی هم برای بچه‌ها دارد، ضمن این‌که این تعطیلات با ایام آلودگی هوا هم مقارن خواهد بود.»
او همچنین گفته این میزان تعطیلات را نمی‌توان برای همه نقاط گرمسیر و سردسیر کشور در نظر گرفت و بحث مهم این است که جایگزین این تعطیلات و خود تعطیلات در استان‌های مختلف و متناسب با استان‌ها انعطاف داشته باشد. «موضوع تعطیلات زمستانی ظرف یک ماه آینده باید به یک نتیجه مشخص برسد و امسال اجرا شود.»
بطحایی درخصوص نیاز این طرح به مصوبه مجلس هم گفته یک گزینه این است که این طرح به مصوبه مجلس نیاز ندارد و شوراهای آموزش‌وپرورش استان‌ها این اجازه و اختیار را دارند، ولی باید با مجلس هم مشورت کنیم و اگر نمایندگان اصرار داشته باشند، با تصویب قانون‌گذار تعطیلات زمستانی را  اجرایی می‌کنیم.
پیش از این هم مهدی نویدادهم، دبیرکل شورایعالی آموزش‌وپرورش گفته بود تنها به شرط آغاز ‌سال تحصیلی از شهریورماه با تعطیلات 5 روزه مدارس در فصل زمستان موافقت می‌کنیم و این درحالی است که در هفته آخر شهریور به سر می‌بریم و هیچ‌کدام از مدارس باز نشده‌اند و قرار است به رسم معمول هر ساله اول مهر ماه باز شوند. از سوی دیگر مخالفان این طرح همچنان بر سر آرای خود هستند. یکی از آنها سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس است. از نظر او تعطیلی مدارس نمی‌تواند دانش‌آموزان را از آلودگی هوا مصون دارد و اکثر خانواده‌ها به دلیل شاغل‌بودن در نگهداری فرزندانشان دچار مشکل خواهند شد؛ بنابراین تعطیل‌کردن مدارس در زمستان خانواده‌ها را متوجه هزینه‌های بسیار مادی و معنوی   می‌کند.
«تعطیلات رسمی زمستانی مدارس زمانی در کشور جواب خواهد داد که دانش‌آموزان در روزهای دیگر به انحای مختلف همچون آلودگی هوا و بارش برف و باران تعطیل نشوند و حتی اگر‌ سال تحصیلی دو هفته یا یک ماه زودتر آغاز شود، باز هم نمی‌توان برای این مهم تصمیم‌گیری کرد، چراکه هیچ نقشه‌ای از شرایط جوی و زیست‌محیطی در زمستان پیش‌رو نداریم.»


تعداد بازدید :  354