شماره ۱۵۰۲ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
افشاگری‌های تازه از آزمایشگاه‌های بیولوژیک محرمانه آمریکا

منابعی مطلع از رسوایی جدید آمریکا در گرجستان و نقل‌وانتقالات خون انسانی منجمد و پاتوژن‌ها برای یک برنامه سری ارتش آمریکا در پوشش محموله دیپلماتیک پرده برداشتند. به گزارش پایگاه خبری بالکان پست، دیلیانا گایتاندژیوا، روزنامه‌نگار بلغارستانی با افشای اسناد داخلی فاش کرد که دیپلمات‌های آمریکایی در تفلیس تحت پوشش دیپلماتیک پاتوژن‌های انسانی منتقل می‌کنند. براساس این گزارش که ۲۰ سپتامبر به صورت مستندی از شبکه تلویزیونی المیادین پخش می‌شود، این تأسیسات سری در ۱۷کیلومتری پایگاه هوایی آمریکا در تفلیس مستقر است. این آزمایشگاه زیستی پنتاگون شدیدا تحت حفاظت است. دولت آمریکا به جای سرمایه‌گذاری روی سلامت شهروندانش، ۱۶۱‌میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان را در مرکز لوگار در تفلیس برای تحقیقات روی بیماری‌های مرگبار و گزش حشرات هزینه کرده است. این خبرنگار بلغاری تأکید کرد، اجازه دسترسی به این تأسیسات به او داده نشده است.
مرگ مشکوک مردم
ساکنان محلی نزدیک به محل استقرار لابراتوار، از سوزاندن شبانه مواد شیمیایی خطرناک و تخلیه مواد زاید از طریق لوله‌ها در نزدیکی رودخانه شکایت کرده‌اند. این سکنه گزارش‌هایی از سردردهای مداوم، تهوع، فشارخون بالا و سرگیجه حین سوختن این مواد شیمیایی ارایه کرده‌اند. علاوه بر این، ساکنان محلی از مرگ مشکوک چهار فیلیپینی شاغل در مرکز لوگار می‌گویند. دوتن از آنان بر اثر استنشاق گاز سمی در ساختمان محل سکونتشان در نزدیکی این تأسیسات مرده‌اند.
واکنش‌ها
این افشاگری درحالی رخ می‌دهد که اریک پاهن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اتهامات طرح‌شده را «تماما پوچ» و ابداع کمپین «ضداطلاعات» روسیه علیه غرب دانست. با این حال ایگور گیورگادزه، وزیر سابق امنیت کشور گرجستان اخیرا در کنفرانسی خبری در مسکو تأکید کرد در جریان گزارش‌هایی از مرگ‌ومیرهایی قرار گرفته است که احتمالا ناشی از آزمایش‌ واکسن‌ها در لابراتوار تحت حمایت مالی آمریکا موسوم به مرکز لوگار است. براساس اسناد، ۳۰ تن در دسامبر ۲۰۱۵ و ۴۳ تن دیگر در آوریل و آگوست ۲۰۱۶ مرده‌اند و احتمالا علت مرگ آنها استفاده از برخی داروهاست. براساس گزارش‌ها، آمریکا در ۲۵ کشور جهان ازجمله کشورهای شوروی سابق آزمایشگاه‌های بیولوژیکی دارد. این آزمایشگاه‌ها توسط آژانس دفاعی کاهش تهدید پایه‌گذاری شده‌اند. هیچ بازرس خارجی حق دسترسی به آنها را ندارد.

 


تعداد بازدید :  208