شماره ۱۵۰۲ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
نگاهی به استانداردهای بشردوستانه در درگیری‌های بین‌المللی
حقوق غیر نظامیان در جنگ

شهروند| «غیرنظامیان در درگیری و جنگ‌ها  باید محترم شمرده شوند و به شکلی ایمن و انسانی از درگیری‌ها رهایی یابند. تمام طرف‌های مخاصمات باید همیشه و ازجمله در زمان عملیات تخلیه، غیرنظامیان و هر کسی را که مشارکت مستقیمی در خصومت‌ها ندارند مورد احترام و حمایت قرار دهند.» این عبارت تنها خلاصه‌ای از یک بیانیه خبری از دفتر مرکزی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ است برای راهنمایی مسئولان عملیات تخلیه بشردوستانه غیرنظامیان در سوریه که خواستار رعایت قوانین و استانداردهای بشردوستانه مربوط به چنین عملیاتی می‌شود. مفاد قانونی بیانیه‌های صلیب‌سرخ جهانی نشان‌دهنده اهمیت موضوع توجه به کرامت انسانی در رویدادهای مختلف است، به همین دلیل مطالعه بخش‌هایی از این قوانین خالی از لطف نیست: «کسانی که به واسطه درگیری مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌شوند، باید از قبل نسبت به مقصد و روند تخلیه مطلع شوند. غیرنظامیان باید به انتخاب خود اجازه داشته باشند محل را ترک کرده یا در همان مکان باقی بمانند و باید تحت هر شرایطی، چه بمانند و چه بروند در برابر حملات تحت حمایت باشند و برای غیرنظامیانی که تخلیه می‌شوند، گذرگاه امنی تدارک دیده شود.»
استانداردهای بشردوستانه می‌گوید فرقی نمی‌کند فرد دستگیرشده یا بازداشت‌شده از کدام طرف مخاصمه و با چه نگرشی باشد؛ با غیرنظامیان، بازداشت‌شدگان و کسانی که دیگر مشارکت مستقیمی در مخاصمات ندارند، باید بدون در نظر گرفتن وضعیت، دین، نژاد و گرایشات سیاسی، به شکلی انسانی و برمبنای حقوق بین‌‌الملل رفتار کرد. حفظ وحدت خانواده‌ها حتی در بدترین شرایط نیز برای نیروهای صلیب‌سرخ و هلال‌احمر حایز اهمیت است، به‌ویژه در موقعیتی که درگیری‌ها و انفجارها ممکن است منجر به مرگ یا زخمی‌شدن غیرنظامیانی شود که ناخواسته وارد میدان جنگ شده‌اند. نیروهای صلیب‌سرخ و هلال‌احمر موظف هستند اعضای خانواده‌ها را در حد امکان در دسترس یکدیگر نگه دارند. اشخاص دارای نیازهای خاص و آسیب‌پذیر، مانند زخمی‌ها و بیماران، کودکان بدون همراه و جدا مانده، سالمندان و افرادی که دارای ناتوانی جسمی هستند، باید از حمایت و مراقبت خاص برخوردار شوند.
غیرنظامیانی که از دل جنگ جان سالم به در می‌برند، حق دارند حداقل امکانات برای حفظ بقا را در اختیار داشته باشند و هیچ‌کسی نباید مانع از دسترسی آنان به کمک‌ها و خدمات بشردوستانه شود. مردم متاثر از درگیری‌ها باید اجازه برداشتن و حفظ مقدار معقولی از لوازم شخصی خود را تا حدی که مانع عملیات تخلیه نشود، داشته باشند. اسناد مالکیت و اشیای باارزش، مدارک هویت و قبض‌های برق و آب ازجمله مهمترین این لوازم هستند. آوارگان غیرنظامی باید از آزادی رفت‌وآمد، دسترسی به سرپناه‌هایی با شرایط قابل قبول، بهداشت، درمان، ایمنی، تغذیه مناسب، خدمات عمومی و حمایتی و فرصت‌های معیشتی برخوردار باشند.


تعداد بازدید :  825