شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
فهرست کشورهایی که در‌سال ۲۰۱۴ در بالاترین سطح رفاه اجتماعی قرار دارند
بعد از 8‌ سال مهرورزی چرا اول نشدیم؟

مردم کشورهای جهان درچه سطحی از رفاه اجتماعی قرار دارند؟ کدام کشورها درجه بالایی از رفاه اجتماعی را برای شهروندان خود فراهم کرده‌اند؟ حالا آمار‌ سال ۲۰۱۴ دراین‌باره منتشر شده است.
موسسه لگاتوم هر‌سال رتبه‌بندی معتبری را درباره رفاه اجتماعی و شاخصه‌های مربوط به آن ارایه می‌دهد. این رتبه‌بندی در هشت زیرمجموعه اقتصاد، حکومت، آموزش، بهداشت، امنیت، آزادی فردی، سرمایه اجتماعی و فرصت شغلی تدوین می‌شود. اکنون جدیدترین رتبه بندی این موسسه برای‌سال ۲۰۱۴ نیز منتشر شده است.
نروژ همچون شش‌سال گذشته در صدر این فهرست قرار گرفته و بهترین سطح رفاه اجتماعی را دارا است. کشورهای سوییس، نیوزیلند، دانمارک، کانادا و سوئد نیز بعد از نروژ به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم جای دارند. استرالیا، فنلاند، هلند و آمریکا نیز هفتم تا دهم هستند.
این کشورها در معدل شاخص‌های هشت‌گانه بهترین رتبه را نسبت به دیگر کشورها دارند. ایران در این رتبه بندی که بین 154 کشور دنیا انجام شده است، در رتبه نه چندان خوب 107 قرار گرفته که نسبت به‌ سال قبل 6 پله سقوط کرده است. کاربران «خبرآنلاین» در واکنش به انتشار این خبر چنین نوشتند... کاربری نوشته:  به یاری خدا و تدبیر دکتر روحانی تمام مشکلات حل میشه و ما مردم ایران از گذشته درس عبرت گرفتیم. صالح نوشته است:  ما در مرحله خیز اقتصادی هستیم این‌قدر نا امید نباشید. پویا نوشته است:  ژاپن توی لیست 10 تا کشور نیست؟ کاربری هم نوشته:  بعد از 8‌سال عدالت و مهرورزی چرا اول نشدیم؟ مصطفی نوشته است:  من اصلا این رتبه‌بندی رو قبول ندارم، هر آدم کم عقلی هم می‌فهمه که اوضاع اقتصادی مردم قطر و امارات از کل دنیا بهتره. کاربری هم نوشته:  تا3آذر مشخص میشه که آیا تدبیر روحانی میتونه مشکلات کشور رو حل کنه؟ما همه به توافق امیدواریم. حامد نوشته:  جالبه توی خاورمیانه عربستان از همه بهتره. آریا پرسیده:  میشه یکی توضیح بده تو نروژ چکار میکنند که اول شدند مثلا دانشگاه اونجا چطوریه یا امنیت تو چه وضعیتیه. کاربری در پاسخ به آریا نوشته:  دانشگاه کاملا مجانیه با امکانات کامل، امنیت اجتماعی، امنیت شغلی و ... هم بیش از حد کافیه راستی درمان هم در هر سطحی رایگانه رایگان به معنی واقعی کلمه و اگه فکر می کنید اینها همه از پول نفته اشتباه می کنید نروژ پول نفتش رو ذخیره میکنه و با پول مالیاتی که از مردم میگیره کشور رو می چرخونه ملت هم غر نمی زنن.

 


تعداد بازدید :  201