شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
اى‌کاش من هم مى‌دانستم

مجید اخشابی خواننده

چرا وقتی آلبوم‌ها به قیمت مناسبی در بازار عرضه می‌شود، آنها را دانلود می‌کنید؟ وقتی که همه چیز قرار است عنوان قانون‌مداری به خود بگیرد،چرا دوباره دست به این کار می‌زنید و از انجام آن هیچ امتناع و ابایی ندارید؟!
ای‌کاش می‌دانستم که دلیل این کار چیست. اما مگر آثار هنری، فیلم و موسیقی جزو مال و اموال شخصی خالق آنها به‌شمار نمی‌رود؟ باور كنيد موسیقی و اثر هنری ما هم مثل ملک و اموال شماست. همان‌طور كه خانه و وسایل و اموال شما جزو دارایی‌هايتان محسوب می‌شود آثار موسیقی ما  هم جزو اموال شخصی‌مان است.
وقتی در آیین و مذهب‌مان درباره احترام به اموال دیگران تاکید خاصی شده و نظرات صریح و روشنی نسبت به آن موجود هست، پس چرا نسبت به آثار فرهنگى و هنرى اين تاکيدات را مدنظر قرار نمى‌دهيد؟ شايد اين وسط موسيقى هم مقصر باشد. اگر قانون و عدالت جدى‌ترى در موسيقى وجود داشته باشد، برخى آن را به رسميت مى‌شناسند و دست به چنين کارى نمى‌زنند. البته شايد پايه‌هاى سست موسيقى هم به رشد اين جريان کمک کرده است چون اگر قانونى به‌عنوان رعایت حق صاحب اثر به رسميت شناخته مى‌شد، مسلما چنين نمى‌شد. این‌که چرا هیچ حق و قانونی به آلبوم‌ها تعلق نمی‌گیرد، برایم سوال است! اگر قرار باشد که تمام ارگان‌ها، هزینه‌هایی را برای تولید یک اثر متقبل شوند، باید حق پخش هم مبلغی را برای اثری که از آن استفاده می‌کند، به صاحب اثر بپردازد. اما این چنین نیست و با این‌که سایت‌هایی برای تحقق این امر راه‌اندازی شده، مردم دوباره به سمت دانلود غیرقانونی و این قباحت می‌روند. در وهله اول از این قباحت با عنوان نادیده گرفتن حقوق صاحب اثر، تعبیر می‌شود. معضلی که باید در کشور نهادینه شود تا برخی از مسائل پنهانی درحال رشد، رؤیت پیدا کند و بسیاری از مشکلات موسیقی حل شود.
اما مگر می‌شود که کسی از اثری و فیلمی استقبال کند ولی حق اجتماعی و شخصی او را بدون توجه به استثناها، رعایت نکند. متاسفانه این معضل توسط افرادی که پایبند به این مسائل نیستند، در حال رشد است؛ مسأله جانیفتاده‌ای که عاملانش، کاملا آن را جاافتاده می‌دانند! اما در مقابل چنين افرادى، کسانی هستند به جای این‌که از طریق دانلود و کپی‌رایت به آلبوم‌ها دسترسی پیدا کنند، صبر می‌کنند تا خیلی محترمانه آنها را از بازار به شکل اورجینال تهیه کنند. امیدوارم تعداد این افراد زیاد شود و کسانی که آلبوم‌ها را دانلود می‌کنند، شیوه درست آلبوم خریدن را یاد بگیرند.
البته معتقدم که نه‌تنها دانلود، بلکه تکثیر و کپی غیرمجاز هم این روزها در فضای موسیقی جریان ساز شده و به معضل بسیار بزرگی تبدیل شده است. چندی پیش به فروشگاهی رفتم که متاسفانه چشمانم به قفسه سی‌دی‌هايى افتاد که در آنجا تعدادى از آلبوم‌هايم به شکل غيرقانونى کپى شده بود، آنها را به جای سی‌دی اورجینال قالب می‌کردند تا به مردم بفروشند. جالب است وقتی متوجه این اتفاق شدم و با فروشنده صحبت کردم، او گفت که آقای اخشابی از این کار ما راضی باشید. من هم چیزی نگفتم چون در مواجهه با این اتفاق واقعا از شدت تعجب نمی‌دانستم که باید چه بگویم. فقط گفتم خدا از شما راضی باشد!


تعداد بازدید :  145