شماره ۱۴۹۸ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
بادهایی با سرعت 240کیلومتر بر ساعت بر فراز کارولینای آمریکا
طوفان فلورنس رقیبی برای طوفان 1954 کارولینای شمالی

آخرین‌باری که طوفانی با این قدرت به وقوع پیوست، دوایت آیزنهاور در کاخ سفید بود و مرلین مونرو و جو دیماگیو تازه ازدواج کرده بودند.
به گزارش آسوشیتدپرس، طوفان اخیر آمریکا موسوم به فلورنس، قوی‌ترین طوفانی است که در 60‌سال گذشته به کارولینای شمالی می‌رسد. این طوفان با بارش شدید باران و بادهایی به سرعت بیش از 210کیلومتر بر ساعت همراه بوده است. کارولینای شمالی تنها یک‌بار جز این درگیر طوفان درجه 4 شده بود که آن هم در دهه 1850 آغاز شده بود. طوفان هوگو در ‌سال 1989 که طوفانی در رده 4 بود، باعث ریزش زمین در کارولینای جنوبی شده بود.
در مقایسه، فلوریدا که منطقه‌ای است که در آن طوفان‌های زیادی آغاز می‌شود، دست‌کم دچار 5 طوفان درجه 4 یا بیشتر، در قرن گذشته بوده است؛ ازجمله طوفان آندره در‌ سال 1992. طوفان ‌هازل در‌ سال 1954، سرعتی معادل 240کیلومتر بر ساعت داشت که به ساحل کارولینای شمالی رسید و وارد این ایالت شد. وقتی این طوفان به شهر «رالی» رسید، کمی از سرعتش کاسته شد. در آن زمان 19نفر در کارولینای شمالی جان خود را از دست دادند. این طوفان حدود 15‌هزار ساختمان را تخریب کرد.
جی بارنز، نویسنده کتاب تاریخچه طوفان در کارولینا و فلوریدا می‌گوید: «طوفان‌هازل، نقطه عطفی در تاریخ کارولینای شمالی به شمار می‌آید. این طوفان خرابی‌های وسیعی را در سراسر ایالت برجای گذاشت.» 12ساعت پس از ریزش زمین، طوفان‌هازل به منطقه بوفالو در شهر نیویورک رسید و از میان 7 ایالت با سرعت بیش از 160کیلومتر بر ساعت گذر کرده بود.
افراد کمی در آن زمان طوفانی بشدت‌ هازل را تجربه کرده بودند. طوفانی که دست‌کم 60 کشته در ویرجینیا، پنسیلوانیا و نیویورک بر جای گذاشت. جری‌هلمز 86ساله در آن زمان برای ماه عسل به جزیره‌ای در کارولینای شمالی رفته بود که طوفان‌هازل در 14 اکتبر 1954 به آن‌جا رسید. او و همسرش برای پیاده‌روی به بیرون رفته بودند و افسری که درهای خانه‌ها را می‌زد و به آنها می‌گفت که خانه‌هایشان را به مقصدی امن ترک کنند، نتوانسته بود به آنها هشدار دهد. با این حال، آنها بسیار شانس آوردند که زنده ماندند. هلمز به یاد می‌آورد که آن روز دوشنبه بود و آنها موبایلشان را در طبقه دوم خانه جا گذاشته بودند. وقتی طوفان به ساحل رسید، امواج بلندی را به سمت خانه‌ها آورد و خانه آنها خراب شد. او گمان می‌کرد که شاید سقف یک خانه اطراف آنها، جای امنی باشد، اما امواج دریا، آن‌جا را نیز خراب کرد و خانه را نیز با خود برد. حالا جری‌ هلمز و همسرش چه درس‌هایی از آن طوفان و طوفان‌هایی با قدرت زیاد گرفتند؟ جری می‌گوید: «من آن موقع اصلا گمان نمی‌کردم که شرایط آن‌قدر وخیم شود که ترک خانه امن‌تر از ماندن در خانه باشد. اگر برای پیاده‌روی به بیرون نرفته بودیم، قطعا در خانه می‌ماندیم و کشته می‌شدیم.» در همان روزها، آیدا‌ هاول و شوهرش، خود را آماده می‌کردند تا روز دوشنبه خانه خود را در روستای سالو، جایی که حدود یک‌سال در آن‌جا زندگی کرده بودند، ترک کنند. آنها 320کیلومتر به سمت رالی، خانه پدری‌شان درحال رانندگی بودند که ناگهان طوفان فران در ‌سال 1996 به آن‌جا رسید. طوفان فران، در همان مسیری حرکت کرد که طوفان اخیر فلورنس حرکت کرده است.
آیدا‌ هاول می‌گوید: «من درحال رانندگی بودم که ناگهان یک درخت روی خودرو افتاد. هنوز هم پس از گذشت 22‌سال از آن واقعه، نتوانستم ترس آن لحظه را فراموش کنم.» جی بارنز، نویسنده کتاب تاریخچه طوفان در کارولینا و فلوریدا می‌گوید، امروزه شرایط کمی تغییر کرده است. اینکه هزاران خودرو را می‌بینید که درحال ترک منطقه طوفانی هستند تا به مناطق امن بروند، تفاوت زیادی را بین طوفان ‌هازل و طوفان فلورنس نشان می‌دهد. امروزه ما پناهگاه‌های خوبی را برای ساکنان ساخته‌ایم که می‌توانند در آن‌جا درامان بمانند، اما همه اینها در مقابل بلایی که بشر به دست خود بر سر آب‌و‌هوا آورد، ناچیز است.


تعداد بازدید :  1049