شماره ۱۴۹۸ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
پسر جوانی که در آستانه قصاص است در دانشگاه تربیت مدرس قبول شد
ابلاغ دو خبر همزمان؛ حکم اعدام و قبولی کارشناسی ارشد

شهروند|  چیزی به اجرای حکم اعدامش نمانده است. پنج‌سال پیش بود که دست به یک جنایت زد و به زندان افتاد. دختر موردعلاقه‌اش را کشته بود. پسر جوانی که حالا درست بعد صدور و تایید حکم قصاصش، در کنکور ‌سال 97 و در مقطع کارشناسی‌ارشد قبول شد. محکومی که لیسانسش را هم در زندان گرفت و پنج‌سال پشت میله‌ها را به بطالت نگذراند، درس خواند و حتی حالا که قرار است او را پای چوبه‌دار ببرند، امیدش را از دست نداده و می‌خواهد فوق‌لیسانسش را بگیرد، آن هم در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس؛ امیر پسر 24 ساله‌ای است که اگر خانواده مقتول او را نبخشند، زندگی‌اش برای همیشه به پایان می‌رسد. پسر تحصیلکرده‌ای که زندان از او یک مهندس ساخت و حالا هر لحظه‌اش را با امید برای بخشیده‌شدن می‌گذراند.
پنج‌سال پیش بود که او را به جرم قتل به زندان رجایی‌شهر منتقل کردند. تیرماه ‌سال 92 دست به یک قتل زد. دختر موردعلاقه‌اش را کشت و بعد از دستگیری زندانی شد. در مراحل بازجویی به قتل اعتراف کرد و بعد از برگزارشدن جلسه محاکمه‌اش، از سوی قاضی جنایی به قصاص محکوم شد. این درحالی بود که خانواده دختر جوان هم خواستار قصاص قاتل فرزندشان بودند و در هیچ‌کدام از مراحل حاضر به گذشت نشدند. امیر اما در زندان وقتش را هدر نداد. منتظر مرگ ننشست. به زندگی‌اش مثل بیرون از زندان ادامه داد. وقتی وارد زندان شد، دیپلم داشت. در زندان درسش را ادامه داد. شب و روز درس خواند و توانست لیسانس کامپیوتر بگیرد. او بعد از گرفتن مدرک باز هم به تحصیلاتش ادامه داد. تصمیم گرفت در کنکور شرکت کند و این بار هم موفقیت جدیدی را کسب کرد. امیر درحالی در کنکور ‌سال97 رتبه خوبی  به دست آورد که حالا حکم اعدامش تایید شده و برای اجرا به شعبه اجرای احکام فرستاده شده است. امیر قرار است در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در مقطع فوق‌لیسانس درس بخواند. او حالا تمام امیدش به بخشندگی خانواده مقتول است تا با رضایت آنها بتواند تحصیلاتش را ادامه دهد. پسری که از کرده خود پشیمان شده و می‌داند که با جنایتی که انجام داده، خانواده‌ای را برای همیشه داغدار کرده است.
مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره جزییات این پرونده به «شهروند» می‌گوید: «این محکوم، از مددجویان زندان رجایی‌شهر است که به جرم قتل و با محکومیت قصاص نفس هنگام تحمل پنج‌سال حبس، در آزمون کارشناسی‌ارشد 97 شرکت کرد و با قبولی در آزمون، دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس شد. من به‌شخصه انگیزه درونی و امید به زندگی این مددجو را می‌ستایم. می‌دانم که وجود اینگونه فعالیت‌ها و موفقیت‌های تربیتی و آموزشی توسط مددجویان در زندان‌ها می‌تواند پاسخ خوبی به هجمه‌های حقوق بشری باشد .این پسر جوان در زندان توانست لیسانسش را هم بگیرد. ما در زندان این امکان را برای محکومان ایجاد کرده‌ایم که بتوانند درس بخوانند و موفقیت‌های زیادی کسب کنند. آنها کنکورشان را هم در زندان برگزار می‌کنند. به جای فکر کردن به انجام جرم‌های دیگر به خودشان و آینده‌ای که در انتظارشان است، فکر کنند، حتی افرادی را داشته‌ایم که در مقطع دکتری هم تحصیل کرده‌اند. این تنها فردی نیست که در زندان تحصیل کرده و به مدارج بالاتر رسیده است. همین امسال، علاوه بر این پسر جوان، دو نفر دیگر از مددجویان زندان‌های استان نیز در دانشگاه پیام‌نور در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته حقوق پذیرفته شدند و قرار است تحصیلاتشان را ادامه دهند.»


تعداد بازدید :  1365