شماره ۴۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
کیوی دشمن تنگی عروق

جاوید عمارت‌پرداز* | کیوی به‌علت خاصیت کاهندگی که بر سطح تری‌گلیسیرید دارد از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته‌ها جلوگیری می‌کند.
کیوی، مقادیر فراوانی آنزیم حل‌کننده‌ پتاسیم به نام پاپائین دارد که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید بوده و احتمال دارد برای برخی افراد آلرژی‌زا باشد.
کیوی مانند قرص آسپرین سبب رقیق شدن خون شده و از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می‌کند.
کیوی منبع غنی از ویتامین C، پتاسیم، ویتامین E، اسیدفولیک، فیبر و روی است که برای سلامت بدن بسیار موثر بوده و هرکدام خواص مفید و گوناگونی دارند.
کیوی یک منبع غنی از ویتامین C است، طوری که ویتامین C آن 2 برابر این ویتامین در پرتقال است و تحقیقات نشان داده که مصرف یک کیوی در روز کافی است.
آنزیم‌های کیوی در معده به وسیله اسید معده از بین می‌رود، اما اسید معده پس از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد مقداری خنثی می‌شود و آنزیم‌های کیوی می‌توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی است تا مواد پروتیینی بر اثر این آنزیم‌ها به قطعات کوچکتری تجزیه شود و این امر عمل هضم غذاهای سنگین را در معده و روده آسان‌تر می‌کند.
کیوی سرشار از مقادیر فراوان اگزالات است که باعث تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می‌شود و از همین‌رو برای افراد مستعد سنگ‌کلیه و سنگ صفرا مضر است.
* استادیار گروه باغبانی و مدرس گیاهان دارویی دانشکده‌ کشاورزی دانشگاه تبریز

 


تعداد بازدید :  230