شماره ۴۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
حضور پررنگ اروپایی‌ها در ویدئو‌های گردن‌زنی داعش

شبه‌نظامیان خونسردی که در آخرین ویدئوی منتشر شده از سوی داعش پشت‌سر قربانیان صف کشیده‌اند از آن‌سوی مرز‌های خاورمیانه آمده‌اند و به جمع افراطیون پیوسته‌اند، یکی از فرانسه و احتمالا 2 تن دیگر از بریتانیا. شبه‌نظامیان اروپایی در شرایطی در ویدئو‌های داعش به چشم می‌خورند که این گروه افراطی نیز در تلاش است نفوذ جهانی خود را به نمایش در آورد.
در این تصاویر هولناک، که آشکارا مردم اروپا را خطاب قرار داده‌است حرکت دوربین روی صورت شبه‌نظامیان و قربانیان بسیار آهسته است تا جزییات چهره‌ها به راحتی قابل تشخیص باشد، هرچند که عناصر داعش صورت‌هایشان را استتار کرده‌اند. قربانیان نیز ده‌ها سرباز سوری و یک مددکار آمریکایی هستند.
تصاویر بسته شبه‌نظامیانی که در این ویدئو حضور دارند این فرصت را برای مقامات اروپایی فراهم کرد که اتباع خود را به راحتی شناسایی کنند، که البته به نظر نمی‌رسد داعش ناخواسته چنین شرایطی را فراهم کرده ‌باشد. فرانسوی 22 ساله‌ای که به جمع شبه‌نظامیان داعش پیوسته‌ است نیز یکی از همین افراد است. به گفته «فرانسوا مولان»، دادستان پاریس این جوان 22 ساله که «ماکسیم هوشارد» نام دارد، از‌ سال 2011 که برای شرکت در دوره‌های مدارس مذهبی راهی موریتانی شد در لیست نظارتی مقامات فرانسوی قرار گرفت. بنابر اظهارات این دادستان، مقامات فرانسوی در تلاش‌اند تا هویت دیگر اتباع احتمالی کشورشان را در این ویدئو تشخیص دهند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز پس از بازبینی این ویدیو قتل مددکار آمریکایی را تأیید کرد.
در حالی که شبه‌نظامیانی از کشور‌های خاورمیانه اکثریت نیرو‌های داعش را تشکیل می‌دهند، این گروه افراطی در تلاش است تا مواضع خود در را عراق و سوریه تقویت کند. در شرایطی که بنابر اظهارات مقامات اروپایی هزاران نفر از جوانان اروپایی در راه پیوستن به داعش هستند، به نظر می‌رسد این قاره به منبعی برای تأمین نیرو‌های داعش بدل شده‌است. به گفته دولت فرانسه بیش از یک‌هزار فرانسوی به خاطر برنامه‌هایی که به نظر می‌رسد در جهت پیوستن به شبه‌نظامیان باشد تحت‌نظر قرار دارند.
در ویدئوی آخر شبه‌نظامیان چاقو به دست داعش پشت‌سر قربانیانی قرار گرفته‌اند که چهره‌هایشان گویای این است که از مردمان خاورمیانه‌اند، هویت جلادان داعش اما چیز دیگری است. یکی از این عناصر که جلاد شناخته شده‌ داعش است که به خاطر لهجه بریتانیایی‌اش به «جیم‌ جهادی» معروف شده‌است و در ویدئو‌های پیشین داعش نیز حضور داشت. همچنین گفته می‌شود یکی دیگر از شبه‌نظامیان که در کنار هوشارد ایستاده ‌است نیز یک دانشجوی پزشکی ولزی است.
«چارلی وینتر»، محقق بنیاد «کویلیوم» در لندن دراین‌باره می‌گوید «کاملا مشخص است که داعش درخصوص پایگاه‌های حمایت از خود مبالغه می‌کند.» وینتر در ادامه می‌گوید: «آن‌ها تلاش می‌کنند تا نشان دهند که مسلمانان سراسر جهان از آنها حفاظت می‌کنند.»
دولت‌های اروپایی نیز در تلاش‌اند به این پیام داعش پاسخی دندان‌شکن بدهند .


تعداد بازدید :  229