شماره ۱۴۹۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور
صفحه را ببند
نقش رستم بر شکم پهلوان
پاسخ یاسر احمدوند به رضا امیرخانی

در پی انتشار یادداشت رضا امیرخانی با تیتر «به‌عنوان فرماندهی محترم نیروی هوایی نویسندگان اعلام می‌کنم» یاسر احمدوند، موسس و عضو هیأت‌مدیره ترنج، متن زیر را با زیرتیتر «تأملی در نوشته رضا امیرخانی درباره برخی تشکل‌های انقلابی» نوشته که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:
 مجمع ناشران تشکلی سیاسی نیست، مواضع سیاسی ابراز نمی‌کند و در سیاست دخالت ندارد. اگر ترکیب اعضای آن را ببینید از سیدمحمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات تا مرتضی آخوندی، مدیر دارالکتب اسلامیه عضو این مجمع‌اند. لابد این افراد که سن کار فرهنگی‌ و سیاسی‌شان بیش از عمر جنابعالی است، آن‌قدر از اوضاع نشر و فرهنگ و نیز سیاست سر درمی‌آورده‌اند که تشخیص بدهند عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی بشوند یا خیر.
 سوابق حقیر را جناب آقای کریمی پخش گزیده و جناب طوسی مدیر پخش آثار نیز نیک می‌دانند و این فهرست چندان کوتاه نیست. اگر نام‌های ته‌چک‌هایم را پیش از راه‌اندازی شرکت ترنج لیست کنم، می‌بینید صدها ناشر و موزع جزو طرف‌های تجاری سال‌های فعالیت من در کار کتاب بوده‌اند. هنوز در نرم‌افزار ناشران و کتابفروشان بسیاری، نام من به‌عنوان فروشنده یا خریدار ثبت است. ازجمله کتابفروشی‌های خوارزمی، مولی، جیحون، نیک، چهر، طهوری، به‌نشر، سروش، مرجع، شهر کتاب‌ها در شهرهای مختلف و… البته متأسفم که باید خودم را برای شما اثبات کنم ولی چاره‌ای نیست در این شهر غریبید.
 بله! من معتقدم بدون دخالت و حمایت حاکمیت (دولت یا هر نهادی که پول داشته باشد و امکانات) نمی‌توان مشکلات زیرساختی حوزه توزیع و رسانش کالای فرهنگی را برطرف کرد. البته حمایت فقط در تأمین امکانات و پشتیبانی باید باشد بدون دخالت در محتوا و روش کار. در ترنج نیز چنین بوده است. از قضا در کشورهای موفق در کار کتاب بیشترین یارانه به بخش توزیع اختصاص می‌یابد نه به ناشر نه به خریدار، بلکه به موزع و کتابفروش. صحیح هم همین است.
اینها را البته قبلا هم به عرضتان رسانده‌ام . یک‌بار در صف سفارت آلمان که هر دو برای ویزای نمایشگاه فرانکفورت ایستاده بودیم خودم را و سوابقم را به شما معرفی کردم، چون همان‌وقت هم همین‌ حرف‌ها را در مصاحبه با نشریه‌ای گفته بودید. صحبتمان کوتاه شد، شما را کارکنان سفارت آلمان شناختند و بیرون از صف دعوتتان کردند از در دیگر بروید داخل برای احترام و ویزا. من را اما نمی‌شناختند و یک ساعت بعد که همچنان در صف بودم و به بی‌ادبی و رفتار تحقیرآمیز کارمند سفارت آلمان با ایرانیان متقاضی ویزا اعتراض کردم، از سفارت با عصبانیت بیرون آمدم و هیچ‌گاه فرانکفورت نرفتم.
 مجمع ناشران، نه ارشاد جدید است، نه موازی هیچ نهاد فرهنگی دیگر. شهرستان ادب مظلوم هم موازی حوزه هنری نیست. عمار هم موازی فجر نیست. چه کسی چنین ادعایی داشته است. خودتان اتهام می‌زنید، خودتان مدرک جور می‌کنید، خودتان حکم صادر می‌کنید. مجمع ناشران یکی از تشکل‌های حوزه نشر است. چنان‌که انجمن قلم را موازی ارشاد نباید دانست. چنان‌که انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن ناشران کودک، انجمن اسلامی ناشران، انجمن ناشران آموزشی، انجمن ناشران دفاع مقدس را اگر کسی موازی ارشاد بداند حتما ادعای مضحکی کرده است. خیر برادر، مجمع نه مجوز کتاب می‌دهد، نه مجوز فروشگاه. نه کاغذ و فیلم و زینک می‌دهد و نه هیچ امکان خدماتی دیگر. اصولا هیچ‌یک از وظایف حاکمیتی ارشاد قابل‌ واگذاری نیست، نه به مجمع و نه به هیچ جای دیگر. مجمع یکی از فراگیرترین تشکل‌های حوزه نشر است و به لطف خدا و همت بچه‌های کاردان و تدبیر ناشران باتجربه نشر کشور را توسعه داده است.


تعداد بازدید :  182