شماره ۱۴۹۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور
صفحه را ببند
نقش طرقی‌ها در شب‌های لیزری فرودگاه مشهد
تبلیغات یک باشگاه ورزشی منشأ نور آزاردهنده برای خلبانان بود

شهروند| چند ماه پیش خبر عجیبی در رسانه‌ها منتشر شد. شلیک نور لیزر به کابین خلبان‌ها در پروازهای مشهد. به گفته خلبانان این نور هنگام نزدیک‌شدن هواپیما به فرودگاه شهید‌هاشمی‌نژاد مشهد و هنگام فرود از محلی در نزدیکی فرودگاه به سمت کابین خلبان تابیده می‌شد. حادثه‌ای عجیب که علاوه بر ایجاد مزاحمت برای خلبان، جان مسافران را هم به خطر می‌انداخت. درنهایت اما به دستور مقام قضائی منشأ این نور که یک باشگاه ورزشی بود، شناسایی شد. مسئولان این باشگاه ورزشی به‌طور غیرعمد مرتکب این تخلف شده بودند و منشأ نور لیرزی هم یکی از وسایل تبلیغاتی این باشگاه ورزشی بوده که البته این وسایل به دستور مقام قضائی فرودگاه ‌هاشمی‌نژاد جمع‌آوری شد.
بهمن‌ سال گذشته بود که خبر تابیدن نور شدید لیرز به هواپیماهای درحال پرواز در فرودگاه مشهد رسانه‌ای شد. پس از انتشار این خبر تصاویری هم از این اتفاق عجیب منتشر شد. آنطور که در آن تصاویر از داخل کابین هواپیما گرفته شده بود، از محل نسبتا بلندی نور لیرزی سبزرنگ شدیدی به طرف کابین تابیده می‌شد. با انتشار این تصاویر کم‌کم واکنش‌ها نسبت به این اتفاق که هر آن می‌توانست مسبب حادثه خطرناک و جبران‌ناپذیری شود، بالا گرفت. درحالی‌که هر روز خبر جدیدی در این خصوص منتشر می‌شد و شایعات زیادی هم درباره منشأ این نور عجیب شکل گرفته بود، اما مسئولان فرودگاه مشهد همچنان هیچ پاسخ روشنی درباره علت و منشأ این نور نداشتند. تا اینکه درنهایت پس از چند هفته شعبه 18 ویژه رسیدگی به جرایم فرودگاهی به این موضوع ورود کرد و پلیس فرودگاه به دستور قضائی مشغول بررسی و تحقیقات درخصوص منشأ این نور عجیب شد. ماموران هم ابتدا سراغ ساختمان‌های اطراف فرودگاه رفتند، اما این جست‌وجو‌ها بی‌نتیجه بود و نور سبز لیرزی همچنان در آسمان مشهد برای خلبانان مزاحمت ایجاد می‌کرد. در مرحله بعدی پلیس با کمک خلبانان مختصات منشأ نور را شناسایی کردند. در ادامه تحقیقات مشخص شد منبع اصلی یک باشگاه ورزشی در چند کیلومتری فرودگاه است. با مراجعه پلیس به محل مورد نظر مشخص شد کسی به‌طور خاص اقدام به چنین کاری نمی‌کند و همه این ماجرا به دلیل نصب یک دستگاه تبلیغاتی روی بام این باشگاه بوده که شب‌ها روشن می‌شده و بخشی از نور لیرزی آن در مسیر فرودگاه ‌هاشمی‌نژاد برای پروازهای درحال فرود ایجاد مشکل می‌کرده است. با مشخص شدن ماجرا شعبه 18 ویژه رسیدگی به جرایم فرودگاهی دستور پاک‌سازی این باشگاه ورزشی را در شهرک طرق صادر کرد. به گفته این مقام قضائی از آنجا که عمدی در این موضوع وجود نداشته، مسئولان این باشگاه فقط متعهد شدند دیگر از چنین وسایلی برای تبلیغاتشان استفاده نکنند.
اما ماجرای لیرز و خلبانان مسافربری فقط به مشهد محدود نمی‌شود. تقریبا از زمانی که این تکنولوژی به‌طور گسترده‌ای در دسترس عموم قرار گرفت، فرودگاه‌های زیادی در دنیا با این مشکل مواجه شدند. گفتنی است «دانا کریستین ولش»  37 ساله نخستین کسی بود که چند‌ سال قبل در دادگاهی در لس‌‌‌آنجلس ایالت کالیفرنیا به دلیل لیزر انداختن به کابین دو هواپیما به 2‌‌ونیم‌سال حبس محکوم شد. با این حال هرساله گزارش‌های زیادی درخصوص پرتاب اشعه لیرز از فرودگاه‌های مختلف اعلام می‌شود. این اقدام تاکنون باعث بروز حادثه مرگباری نشده، اما بسیاری از کارشناسان پرواز عقیده دارند، تابیدن لیرز می‌تواند باعث کوری موقت خلبان شود و از آنجا که این اقدام معمولا در هنگام نشستن یا برخاستن هواپیما از روی زمین رخ می‌دهد، می‌تواند حوادث ناگواری را رقم بزند.


تعداد بازدید :  768