شماره ۱۴۹۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور
صفحه را ببند
تسویه کردن یا تسویه نکردن با سازمان، مسأله این است!
پول ساخت سریال کجاست؟
رویا تیموریان، فرهاد آییش، سامان مقدم، پژمان جمشیدی، ویشکا آسایش و گوهر خیراندیش با اعتراض به وضعیت دستمزدها در تلویزیون عنوان می‌کنند 6ماه بعد از پایان سریال نوروزی دیوار به دیوار، هنوز دستمزدشان را نگرفته‌اند

دریا فرج‌پور| چند سالی می‌شود که گروه‌های برنامه‌ساز از بدقولی صداوسیما در پرداخت‌هایش می‌نالند. اتفاقی که نه منحصر به‌‌فرد است و نه مختص یکی دو گروه خاص. در واقع جز برنامه‌هایی که تولیدشان بر اساس حمایت اسپانسرهای گردن‌کلفتی که بیشترشان نیز اپلیکیشن‌های موبایلی است شکل گرفته، بقیه گروه‌های برنامه‌ساز همواره از بدعهدی سازمان صداوسیما در تسویه‌حساب با برنامه‌سازان گفته‌اند و البته مثل همه موارد مشابه «آن‌چه هم به جایی نرسیده فریاد است.»
البته در این بین مدیران تلویزیون نیز حرف‌ها داشته‌اند. حرف‌هایی که ترجیع‌بندشان اوضاع نامناسب مالی صداوسیماست- که گاه در حقوق کارمندان پرشمارش نیز مانده- و البته در برخی موارد نیز بدقولی‌های تهیه‌کنندگانی که حتی بعد از تسویه‌حساب با صداوسیما نیز انگار «سختشان می‌شود دستمزد عوامل کار را تمام‌وکمال بپردازند.»

جدیدترین نمونه شکایت‌هایی که در این مورد رسانه‌ای شده مربوط به رویا تیموریان است. بازیگر سریال دیوار به دیوار که در گفت‌وگویی اینترنتی می‌گوید: ما همه از سامان مقدم گرفته تا پژمان جمشیدی، فرهاد آییش، ویشکا آسایش و گوهر خیراندیش به‌شدت نسبت به وضعیت اقتصادی و وضعیت دستمزدها اعتراض داریم. حدودا 7 ماه است کار ما (سریال دیوار به‌ دیوار 2) از تلویزیون پخش شده؛ اما تهیه‌کننده جواب نمی‌دهد و بنابراین ما مجبور به شکایت شدیم. گویا تلویزیون با تهیه‌کننده تسویه‌حساب کرده، اما او جواب ما را نمی‌دهد. امیدوارم تلویزیون یک نگاه جدی به مسائل اقتصادی خود داشته باشد. تهیه‌کننده تلویزیون که مورد وثوق آنهاست وقتی با ما قرارداد می‌بندد، به‌عنوان  نماینده آنها تلقی می‌شود و بنابراین صداوسیما نمی‌تواند در موقعیت‌های شبیه این اتفاق بگوید تهیه‌کننده پول را گرفته و رفته و بقیه‌اش به من ربطی ندارد. ما با این دلگرمی که تهیه‌کننده‌ مورد اعتماد صداوسیماست با او قرارداد بسته‌ایم. با این دلگرمی که حتما سازمانی هست که از آقای ایکس جواب می‌خواهد.
فرهاد آییش دیگر بازیگر این سریال نیز وقتی با پیگیری خبرنگار «شهروند» مواجه می‌شود، با این‌که با ذکر «من خیلی عجله دارم نمی‌توانم توضیح دهم» نشان می‌دهد که نمی‌خواهد زیاد خود را درگیر این مسأله کند؛ اما با این حال اصل مطلب را تایید می‌کند: فقط همین‌قدر می‌توانم بگویم که تهیه‌کننده این سریال تاکنون با ما تسویه‌حساب مالی نکرده‌ و هیچ پولی به ما نداده‌. آییش درباره این‌که تهیه‌کننده ادعا کرده هنوز خودش نیز با سازمان تسویه‌حساب نکرده است می‌گوید: حقیقتا به‌طور دقیق نمی‌دانم که آیا پول را گرفته‌اند یا خیر. من فقط تا این‌حد می‌دانم که خودم پولی نگرفته‌ام.

تمام این حرف‌ها یعنی  این که فعلا توپ در زمین حمید رحیمی نادی است. تهیه‌کننده‌ای که گفته می‌شود از صداوسیما پول گرفته، اما با عوامل سریالش که اتفاقا مهمترین سریال نوروزی صداوسیما نیز بود، تسویه حساب نکرده است.
حمید رحیمی نادی که به‌ویژه در این چند سال اخیر با برنامه‌های مهمی چون دورهمی و برنده باش علاوه بر سریال دیوار به دیوار تبدیل به نامی قابل اتکا در بین تهیه‌کنندگان تلویزیون شده؛ بی‌شک اتهامات و مسائلی درباره بدعهدی‌های مالی می‌تواند جایگاه تازه‌یافته او را مورد مخاطره قرار دهد. با این‌که کمترین تلاشی برای پاسخگویی این مسأله  نمی‌کند.
البته حمید رحیمی نادی مسائلی که عوامل سریال پیش کشیده و اتهاماتی که زده‌اند را به تلویح تکذیب می‌کند، با واکنشی جالب در گفت‌وگو با «شهروند» که شبیه هیچ گفت‌وگو و تکذیب دیگری نیست.در این خصوص حرف می‌زند.
رحیمی با اصرار بر این‌که نه رسانه را می شناسد، نه فضای مجازی و نه روزنامه را؛  دربرابر اصرار خبرنگار «شهروند» درباره توضیح در این‌مورد حتی حاضر به تأیید یا تکذیب این ماجرا هم نمی‌شود و با این توجیه که «نمی‌خواهم با پاسخ‌هایم به این فضا دامن بزنم» همه‌چیز را به امین اعتمادی مجد مشاور رسانه‌ای برنامه برنده باش حواله می‌دهد.

توضیحات مشاور رسانه‌ای حمید رحیمی نادی با این‌که روشنگر است و حداقل این‌که موضعگیری آشکاری دارد، اما شاید به تأسی از جناب تهیه‌کننده مبهم به نظر می‌رسد. به گفته مشاور رسانه‌ای که در برنامه برنده باش نیز با تهیه‌کننده همراه است، رحیمی هنوز با تلویزیون تسویه حساب نکرده و بنابراین اگر هم تأخیری در پرداخت‌ها به عوامل پیش آمده باشد، به دلیل بدقولی مدیران صداوسیما است و نه بدقولی و بدعهدی ایشان.
امین اعتمادی هم‌چنین توجیهی در این زمینه دارد: تهیه‌کننده‌ای که می‌خواهد کار در رسانه ملی را به صورت مستمر و حرفه‌ای پی بگیرد، قطعا دنبال چنین مسائلی نخواهد رفت. چون در ازای مبلغی ناچیز نمی‌صرفد یکی نامش را در بین عوامل و سینماگران به عنوان تهیه‌کننده‌ای بدقول جا بیندازد و کارش را برای پروژه‌های بعدی به‌دست خودش سخت‌تر کند.

ماجرا اما هنوز ادامه دارد.

 


تعداد بازدید :  216