شماره ۴۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
استاد روابط بین‌الملل وزارت خارجه:
حضور جمهوری‌خواهان در کنگره بر مذاکرات تأثیری نخواهد گذاشت

یک استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه گفت: حضور اکثریت جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا تغییر چندانی روی سیاست‌های این کشور به‌ویژه در قبال پرونده هسته‌ای ایران نخواهد گذاشت. به گزارش ایسنا، کاظم سجادپور، استاد دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت خارجه عصر امروز در نشست «حاکمیت دوگانه سیاست داخلی و خارجی آمریکا پس از انتخابات میان دوره‌ای 2014» که در دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران برگزار می‌شد گفت: این طرز فکر با انتخابات میان دوره‌ای آمریکا جهان دگرگون می‌شود نادرست است. وی ادامه داد: از نظر رسانه‌ای باید در نظر داشت که تحولات آمریکا در عین اهمیت باید در کنار گرایش‌ها و ساختارهای دیگر این کشور مورد توجه قرار گیرند.
این استاد دانشگاه با بیان این‌که بین سیاست داخلی و خارجی در تمام دنیا رابطه و پیوندی وجود دارد خاطرنشان کرد: یکی از اعضای کنگره آمریکا در گذشته گفته بود که سیاست بین‌المللی تابع سیاست داخلی است. من هم با این جمله موافق هستم و می‌گویم که این انتخابات در سیاست خارجی تا حدی نقش دارد ولی باعث تغییر ساختار و دگرگونی سیاست خارجی آمریکا نمی‌شود. او ادامه داد: این انتخابات حتی روی سیاست‌های اوباما نیز تأثیرگذار نخواهد بود.
کاظم سجادپور تأکید کرد: سیاست خارجی آمریکا بازتاب مسائل داخلی آن کشور و شرایط بین‌المللی است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: کنگره آمریکا قدرت منفی و رئیس‌جمهوری این کشور قدرت مثبت را دارد زیرا اعضای کنگره تلاش می‌کنند تا قوانینی که محدود‌کننده خواسته‌های رئیس‌جمهوری باشد تصویب کنند. همچنین پس از ماجرای واتر گیت قدرت رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تا حدی دگرگون شد ولی هنوز قوه مقننه در آمریکا محدودتر از رئیس‌جمهوری این کشور است و هرچند که هم‌اکنون اکثریت در دست جمهوری‌خواهان است ولی این اکثریت قدرت اجرایی در کشور ندارند.
وی با بیان این‌که حضور اکثریت جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا تأثیر منفی روی مذاکرات هسته‌ای ایران ندارد افزود: پرونده هسته‌ای ایران در اختیار
 قوه مجریه آمریکا است و به نوعی عایق‌بندی شده است که قوه مقننه این کشور نتواند تأثیری روی آن بگذارد. همچنین انتخابات کنگره آمریکا نمی‌تواند خیلی مسیر سیاست خارجی به‌ویژه پرونده هسته‌ای ایران را دگرگون سازد ولی با این حال بی‌تأثیر هم نخواهد بود. این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: کنگره آمریکا تنها تلاش خواهد کرد که فضا را علیه اوباما و دولت او تند کند ولی قطعا حرف‌های نماینده‌های کنگره همچنان کلیشه‌ای باقی خواهد ماند.
همچنین فلینت لورت، استاد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در سخنانی در این همایش گفت: «با وجود این‌که آمریکا تا امروز از پذیرش ایران سرباز زده است ولی با توجه به این‌که ایالات متحده قدرت پیشین را ندارد باید جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد. او با اشاره به کتاب سفر به تهران که به تازگی منتشر شده است گفت: ابر قدرت بودن ایالات متحده و موقعیت هژمونی این کشور باعث شده است تا این کشور نیاز داشته باشد ایران را به رسمیت بشناسد زیرا شکست استراتژیک ایالات متحده در جنگ با عراق و افغانستان و اخیرا در سوریه باعث می‌شود تا آمریکا بیش از پیش به ایران نیاز داشته باشد.


تعداد بازدید :  216