شماره ۱۴۹۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور
صفحه را ببند
رئیس هلال‌احمر دزفول در گفت‌وگو با «شهروند» خبر داد
تجهیز پایگاه‌های امداد خوزستان به 3 دستگاه جت‌اسکی

شهروند| آب‌های خروشان جنوب کشور در بسیاری از مواقع از دریا بی‌رحم‌تر است؛ شاید ظاهرش فریبنده باشد، آن هم در گرمای تابستان که آب زلال و خنک می‌تواند حال آدم را جا بیاورد. اما موج‌های گردابی و عمق زیاد آب‌ رودخانه‌های خوزستان بستر مرگ بسیاری شده است. عبدالعظیم رضایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهر دزفول در گفت‌وگوی کوتاهی با «شهروند» از لزوم تجهیز و آموزش نیروی انسانی نجات غریق می‌گوید.
   رودخانه دز از خروشان‌ترین آب‌های استان خوزستان است؛ کمی درمورد ویژگی‌های منطقه برایمان توضیح می‌دهید؟
دزفول در فصل‌های گرم ‌سال به‌خصوص سه ماه تابستان شاهد هجوم بسیاری از ساکنان استان و مسافران برای استفاده از هوای مطبوع کنار رودخانه و آبتنی‌کردن در آب خنک رود دز است. به همین دلیل حوادث زیادی هم اتفاق می‌افتد. عمق رود دز زیاد و آب زلال و خنک است و هر کسی دوست دارد در ساعت‌های گرم روز، شنا می‌کند. ما یک پایگاه ساحلی در ساحل دز داریم که در چند ماه اخیر دست‌کم ‌هزار نفر از آسیب‌دیدگان حوادث رودخانه‌ای را درمان کرده‌اند؛ از شکستگی‌ها و زخم‌های سطحی تا ایست قلبی و موارد جدی‌تر که در این بین 50 نفر به بیمارستان انتقال داده شدند.
   آموزش جت‌اسکی هم بر اساس همین نیازها در استان برگزار شد؟
بله، با این حساب، تجهیرات بهتر و بیشتری برای کمک به موارد آسیب‌دیده در رودخانه وجود داشت، به‌خصوص بعد از حادثه‌ سال گذشته که در نواحی بسیار خطرناک و صعب‌العبور رودخانه اتفاق افتاد و فقط جت‌اسکی توانست جان یک خانم گرفتار در مسیر رودخانه را نجات دهد؛ بالگرد به دلیل ارتفاع دره نمی‌توانست فرود بیاید و قایق هم به دلیل وجود صخره‌های زیاد نمی‌توانست نزدیک شود.  
   چه تعداد دستگاه جت‌اسکی در استان فعال است و چند نفر از امدادگران شهر دزفول در این دوره شرکت کرده‌اند؟
در حال حاضر دو دستگاه در پایگاه‌های استانی فعال است و یک دستگاه جت‌اسکی دیگر هم به‌زودی فعال می‌شود تا در دزفول، خرمشهر و شوشتر که آب‌های خروشان و مناطق پرخطر بیشتری محسوب می‌شوندف مستقر باشند. 5 نفر از امدادگران دزفول در دوره آموزش جت‌اسکی هفته گذشته شرکت کرده‌اند که البته یک دوره عملیاتی هم به‌زودی برگزار می‌شود و گواهی‌نامه تخصصی برای امدادگران صادر خواهد شد. پیش از این هم ما در استان مرکز آموزش‌های تخصصی جست‌وجو در سیلاب و آب‌های خروشان را داشته‌ایم که سال‌هاست امدادگران استان و دیگر مناطق کشور را آموزش می‌دهد و چندین دوره کشوری در حوزه امداد ساحلی برگزار کرده‌ایم و 5 مربی تخصصی در آن فعالیت می‌کنند و به نظر من این تجهیزات و آموزش‌های نیروی انسانی می‌تواند  به کاهش تلفات و حوادث ساحلی کمک کند.


تعداد بازدید :  212