شماره ۴۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
تمدید مذاکرات تا 10 تیر 94
تمام نشد
غرب توافق کرد ماهانه 700‌میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند

شهروند| ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 شب گذشته به پایان اما مذاکرات کماکان ادامه دارد. در واقع پایان ضرب‌الاجل، پایان مذاکرات نبود و طرفین تصمیم گرفتند همچنان نبض مذاکرات را زنده نگه دارند.
روز گذشته خبرگزاری ایرنا به نقل از یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نوشت وزاری خارجه گروه 5+1 و ایران توافق کردند مذاکرات را دهم تیرماه‌ سال آینده به مدت 7 ماه تمدید کنند. در طی این زمان ایران ماهانه 700‌میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده خود را دریافت خواهد کرد. وی تصریح کرد: جزییات زمان‌بندی آزادسازی دارایی‌های ایران در دست تنظیم است. وی افزود: بر این اساس مذاکرات جامع نیز تا این زمان ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است زودتر به اتمام برسد.
تمدید مدت زمان مذاکرات روز گذشته پس از نشست وزیران امور خارجه ایران، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین اعلام شد. در طی 7 روز مذاکره هسته‌ای در وین، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای دستیابی به توافق جامع تلاش کرد لیکن طرف مقابل به دلیل فشارهای داخلی به‌ویژه پس از انتخابات اخیر کنگره آمریکا، آمادگی رسیدن به توافق را در این مهلت قانونی نداشت. دیپلمات‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران که تاکنون بر خط قرمزهای تهران تأکید و پافشاری کرده‌اند برای حفظ حقوق و منافع ملت ایران و نیز اتمام حجت با طرف غربی با تمدید این دوره از مذاکرات موافقت کردند.
تمدید مذاکرات هسته‌ای تا 7 ماه دیگر، نشان می‌دهد که طرفین مذاکره همچنان به دستیابی به یک توافق جامع مصر هستند و ترجیح می‌دهند که مذاکرات همچنان ادامه یابد.
برخی از وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 پس از اعلام تمدید توافق ژنو تا تیرماه، بر ادامه مذاکرات تأکید کردند. فیلیپ ‌هاموند، وزیر خارجه بریتانیا ضمن تأیید تمدید توافق، تصریح کرد که ایران به‌طور متوسط ماهانه 700‌میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده خود را در این دوره تمدید دریافت خواهد کرد.
همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز تصریح کرد که مذاکره با ایران پیشرفت خوبی داشته اما هدف اصلی هنوز حاصل نشده است. وی تأکید کرد که همه اعضای 1+5 به رسیدن به توافق با تهران متعهد هستند. لاوروف پیش‌بینی کرد که ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده چارچوب اصلی توافق جامع هسته‌ای حاصل شود و افزود که ایران آمادگی تعامل با 1+5 را داشته است.
از سوی دیگر، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم گفت که 3 روز اقامت در وین نتوانست ما را به توافق جامع برساند. اما تأکید کرد که توافق همچنان قابل دستیابی است. وی گفت که به زمان بیشتری برای دستیابی به چارچوب توافق جامع نیاز است و مدعی شد که 6 کشور ایده‌های جدیدی را در مذاکرات مطرح کردند. وزیر خارجه آلمان اضافه کرد که برای بررسی این ایده‌ها چند ماه زمان لازم است. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم تأیید کرد که ایده‌های جدیدی در مذاکرات ارایه شده و برای بررسی آنها نیاز به زمان بیشتری است.


تعداد بازدید :  251